موفقیت در گرو  خواب منظم

یک مطالعه نشان می دهد افرادی که زمان خواب مشخص دارند، موفق تر از افرادی هستند که برنامه خواب معین ندارند و شب ها در ساعت های مختلف می خوابند.


به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، محققان بیمارستان برایهام و زنان وابسته به مدرسه پزشکی هاروارد متوجه شدند که پیروی از یک الگوی خواب منظم به اندازه خواب کافی اهمیت دارد.


به گزارش روزنامه ایندیپندنت،ریتم شبانه روزی بدن یا ساعت داخلی بدن یک فرایند بسیار شگفت انگیز است. گفته می شود اگر تمام فرآیندهای مولکولی، سلولی و فیزیولوژیکی بدن به عنوان یک گروه ارکستر فرض شود، ریتم شبانه روزی بدن به عنوان رهبر این ارکستر محسوب می شود که تمام فرآیندهای بدن مانند خواب، ترشح هورمون و دمای بدن را هدایت می کند.


محققان آمریکایی در این مطالعه برنامه خواب و ریتم شبانه روزی بدن 61 دانشجو را به مدت 30 روز ثبت و با داده های مربوط به عملکرد تحصیلی این دانشجویان مقایسه کردند.


آنها متوجه شدند دانشجویانی که الگوهای خواب نامنظم تری داشتند، معدل تحصیلی پایین تری هم در قیاس با دیگران داشتند.
علاوه بر این، افرادی که هر شب سر وقت می خوابیدند، احتمال بیشتری داشت که صبح ها به راحتی و سرحال بیدار شوند و شب ها نیز سریع و بدون هیچ مشکلی به خواب بروند.


مشکل برخی افراد که ساعت خواب نامنظم دارند و شب ها به سختی به خواب می روند، ناشی از ترشح نامنظم ملاتونین است، هورمونی که برای ترغیب به خوابیدن انسان از غده صنوبری در مغز ترشح می شود؛ به همین دلیل ساعت بدن انسان کاملا دچار اختلال می شود.


نتایج این مطالعه نشان می دهد سروقت خوابیدن و سر وقت بیدار شدن به اندازه مقدار ساعتی که یک نفر می خوابد، اهمیت دارد.
به گفته محققان آمریکایی، منظم بودن برنامه خواب، مستقل از طول مدت خواب، عاملی بالقوه مهم و قابل اصلاح است.


نکته قابل توجه در این مطالعه این بود که مدت زمان خواب تمامی دانشجویان تقریبا یکسان بود، اما ساعت بدن آنها تغییر کرده و متفاوت شده بود.
به گفته محققان، ساعت بدن دانشجویانی که برای خوابیدن برنامه منظمی نداشتند، در قیاس با دانش آموزانی که شب ها سر وقت می خوابیدند، حدود 3 ساعت عقب رفته بود.
704

کد خبر: 788340

وب گردی

وب گردی