موج سواران دوقطبی های سیاسی درکشور

ایجاد دوقطبی در فضای سیاسی کشور ضمن گسست عمیق در میان آحاد ملت، زمینه مساعدی را برای تضعیف منافع ملی فراهم کرده و باعث می شود تا ظرفیت ها و پتانسیل های کشور به حاشیه می رود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، رهبر انقلاب هفته گذشته در جمع مسئولان نظام ایجاد دوقطبی و دو دستگی در مدیریت اجرایی کشور را سم مهلکی دانستند که می تواند روند پیشرفت کشور را مختل کند .

ایجاد دوقطبی در فضای سیاسی کشور ضمن گسست عمیق در میان آحاد ملت، زمینه مساعدی را برای تضعیف منافع ملی فراهم کرده و باعث می شود تا ظرفیت ها و پتانسیل های کشور به حاشیه می رود .

از همین روی رهبر انقلاب «دو قطبی شدن کشور» و «دو دستگی مردم» را تجربه ای خطرناک دانستند و به ماجراهای سال 1359 و ریاست جمهوری بنی صدر اشاره کردند:‌ " در سال 59، رئیس جمهور وقت جامعه را دو قطبی، و مردم را به دو دسته مخالف و موافق تقسیم کرد که نباید این تجربه تکرار شود.مسئولان باید با دشمن خارجی و عوامل داخلی او فاصله گذاری جدی کنند."

با نگاهی به تاریخ پر فرازو نشیب انقلاب اسلامی شاهد مواردی از شکل گیری های دوقطبی در کشور بوده ایم که در این بین مواردی همچون رفتار بنی صدر و ایجاد اختلاف در بین نیروهای انقلابی تا تحرکات سیاسی آیت الله شریعتمداری در اوایل انقلاب تا بذر فتنه و اختلاف را در صفوف نیروهای انقلاب بکارد تا سال های اخیر که برخی از چهره های مطرح سیاسی با رفتارها و اتخاذ مواضع معنا دار خود بر آتش دو دستگی در کشور دمیده اند اما همیشه ملت ایران آگاهانه با این دست مسایل برخورده کرده اند و طراحان این مباحـث را تاامید کرده اند .

در نوشتار حاضربر آن هستیم تا علاوه بر اینکه بازخوانی کوتاهی از پرونده دوقطبی از ابتدای انقلاب تاکنون داشته باشیم به پیامدها و مضرات ایجاد دوقطبی در سطح جامعه و چرایی ضرورت عدم ایجاد آن بپردازیم.

بنی صدر و دوقطبی کردن جامعه

در بهمن ماه 58 بنی صدر در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان اولین رئیس جمهور تاریخ ایران انتخاب شد. بنی صدر همچنین یک ماه پس از پیروزی در انتخابات، با حکم امام خمینی به ریاست شورای انقلاب که هیئت سیاست‌گذار و نظریه‌پرداز ایران محسوب می‌شد، منصوب شد.

امام همچنین، سمت فرماندهی کل قوا را نیز به او محول کرد. این مناصب در بنی صدر حب قدرتی ایجاد کرد که شخصیت دیکتاتوری و خودکامه اش را بسیار سریع بروز داد و قصد داشت تا سایر ساختارها و نهادهای انقلابی را محدود یا از بین ببرد.

راه اندازی روزنامه انقلاب اسلامی

یکی از اولین اقدامات فتنه انگیز بنی صدر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی راه اندازی روزنامه "انقلاب اسلامی" بود. استفاده از نام «انقلاب اسلامی» برای این روزنامه، با گسترش شهرت بنی‌صدر در میان مردم که از طریق پخش سخنرانیهایش در رادیو و تلویزیون و مناظره‌های او با برخی از نظریه‌پردازان و اعضای گروههای مارکسیستی همراه بود، بزودی شمارگان این روزنامه را افزایش داد.

از مهمترین مطالبی که بنی‌صدر پس از انتخاب به ریاست جمهوری در روزنامه انقلاب اسلامی منتشر می‌کرد، «گزارش به مردم» یا «کارنامه رئیس‌جمهور» بود که در آن، بنی‌صدر، یادداشتهای روزانه خود را منتشر می‌کرد. این گزارشها، معمولاً به اختلاف میان سران کشور می‌پرداخت که انتشار آن به اختلافات دامن می‌زد. و وحدت عمومی را از بین می‌برد.

راه اندازی دفتر هماهنگی مردمی ریاست جمهوری

هدایت سناریو قدرت‌طلبی بنی صدر نیازمند دفتری برای هماهنگی امور داشت که بنی‌صدر بعد از ریاست جمهوری آن را تحت عنوان منافقانه‌ی "دفتر هماهنگی مردمی ریاست جمهوری" به راه انداخت. بنی‌صدر در دفتر ریاست جمهوری خود طیفی از تحصیلکردگانی را گرد هم آورد که اغلب وابسته به گروههای مخالف انقلاب بودند. این دفتر تحت نظارت "دکتر رضا تقوی" از دیپلمات‌های وزارت خارجه حکومت پهلوی افرادی را که به جبهه ملی‌، سازمان مجاهدین خلق‌، حزب رنجبران و دیگر گروه‌ها و سازمانهای مخالف انقلاب وابسته بودند، گردهم آورد.

تنش آفرینی در ماجرای انتخاب نخست وزیر و کابینه

یکی از مهم ترین مسائلی که بنی صدر در دوران ریاست جمهوری خود با آن مواجه بود انتخاب نخست وزیر بود. زمانی این مسأله برای بنی صدر دشوارتر می شد که در این انتخاب می بایست نظر مساعد مجلس که اکثریت آن را گروه ها و احزاب مخالف وی تشکیل می دادند نیز جلب می‌کرد. از این روی او در ابتدا برای اینکه به گمان خود بتواند مجلس را در برابر عمل انجام شده قرار دهد.

در نهایت بنی صدر پس از مخالفت با افراد مختلف نظیر سید مصطفی میرسلیم برای پست نخست وزیری، با پیشنهاد نخست وزیری محمد علی رجایی وزیر آموزش و پرورش وقت، علی رغم میل باطنی، موافقت نمود. تا جایی که او بارها در جلسات خصوصی و بعضاً عمومی رجایی را نخست وزیری تحمیلی به خود می دانست.

غائله ۱۴ اسفند ۵۹

بنی صدر در روز 14 اسفند 1359 طی سخنانی به مناسبت سالگرد درگذشت دکتر مصدق، در زمین چمن دانشگاه تهران، به بهانه مقابله با چماقداری، ضمن تحریک جمعیت حاضر در دانشگاه، باعث بروز درگیری‌ها و زد و خوردهای گسترده‌ای در دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف شد. او در ضمن این درگیری‌ها شدیداً به برخی از نهادهای انقلابی حمله کرد که همین مسأله عامل سوء استفاده گروه های ضد انقلاب شد و بعداً مشخص شد گروه‌ها و سازمان‌های دیگری نیز نظیر سازمان مجاهدین خلق، حزب رنجبران، حزب توده، سازمان پیکار در راه آزادی طبقه کارگر و اتحادیه کمونیست ها و توفان در درگیری های این روز نقش داشته اند. با این حال در تحقیقاتی که بعداً از سوی دستگاه قضایی صورت گرفت، عامل تعیین کننده در بروز اغتشاش و ضرب و جرح ها، صدور دستور رئیس‌جمهور برای حمله و هجوم بوده است که در نهایت در این میان به مردم عادی نیز حمله شده است.

صحنه ای که بنی صدر را به عامل اصلی فتنه تبدیل ساخت. از ابتدای سال 1360 تا تابستان داغ آن سال بنی صدر در متن حوادثی قرار داشت که در نهایت به جنگ مسلحانه منافقین علیه نظام و انقلاب بدل شد.

بنی صدر پس فتنه انگیزی های بسیار با لباس زنانه از کشور فرار کرد اما این درس عبرت رئیس جمهوری که خود را کانون اصلی کشور می دانست و با خودسری و تکروی جامعه را به دو قطب موافق و مخالف نظام و انقلاب تبدیل کرد و در نهایت نیز با پیوند با منافقین فجایعی را بر علیه مقامات و چهره های مهم کشور رقم زد.

احمدی نژاد و نهی ازایجاد دوقطبی

شهریور سال گذشته درابتدا در محافل نیمه خصوصی صحبت های به گوش می رسید دردیداری که احمدی نژاد با رهبر انقلاب داشتند ایشان احمدی نژاد را از ورود به انتخاتبات ریاست جمهوری نهی کرده اند و دلیل این کار را پرهیز از ایجاد دوقطبی در کشور نام برده می شد .

در ادامه رهبر انقلاب کمتر از دو هفته از بیانات کوتاه اما صریح رهبری معظم انقلاب در درس خارج فقه ایشان مبنی بر توصیه به یکی از آقایان (محمود احمدی نژاد)، جهت عدم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری (به عنوان نامزد انتخابات) می گذرد، بیاناتی که ضمن روشنگری در جامعه بر تب و تاب های سیاسی حاکم بر احزاب، رسانه ها و جریان های سیاسی افزود. رهبری معظم انقلاب در این اظهارات صریحا فرمودند: «...با ملاحظه‌ی حال مخاطب و اوضاع کشور به یک آقایی انسان توصیه می‌کند که آقا شما اگر توی این مقوله وارد شدید این دو قطبی در کشور ایجاد می‌شود. دو قطبی در کشور مضرّ است به حال کشور. من صلاح نمی‌دانم شما وارد بشوید. بله، این چیز خیلی مهمی که نیست...»

البته احمدی نژاد پس از ثبت نام برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رهبری به من توصیه کردند که در انتخابات کاندیدا نشوم، ولی به معنای عدم مشارکت نیست.

وی افزود: بعضی‌ها میگویند این توصیه نهی کامل است اما آنچه رهبری گفتند یک توصیه است!

روحانی موج سوار دوقطبی ها

دکتر روحانی یکی از چهره های سیاسی است که در دو انتخابات ریاست جمهوری اخیر بواسطه ایجاد دوقطبی هایی از جنس (مقاومت – مذاکره ) و (جنگ و صلح ) فارغ از واقعیت هایی که در بدنه جامعه ایرانی در حال رخ دادن است توانست استفاده کند .

در این میان رفتارهای حساس برانگیز حامیان دولت از جمله حسام الدین آشنا، مشاور رسانه ای روحانی برای ایجاد دوقطبی های کاذب و مصنوعی تاثیر بسزایی داشت .

جالب آنکه در حالیکه رقابت های انتخاباتی به پایان رسیده است اما دکتر روحانی میکوشد همچنان فضای دوقطبی دوران انتخابات را حفظ کند از این روی شاهد ادبیات تند ، گزنده و پرکنایه از سوی رئیس جمهور هستیم و به نظر می رسد این تاکتیکی است برای فرار از پاسخ گویی در قبال مسایلی که دغدغه ها و اولویت مردم از جنس معیشت و اقتصاد باشد.

دست اخر اینکه هدف از بیان این اظهارات آن است که نظام جمهوری اسلامی در طول سالیان متمادی از وجود آزادی بیان و نقد و همچنین رقابت در سطوح مختلف حمایت کرده است. روی کار آمدن شخصیت های متفاوت و بعضا متعارض نظیر بنی صدر، خاتمی، رجایی و احمدی نژاد گواه این مطلب می باشد. با این حال رقابتی که بر پایه ایجاد شکاف و دوپارگی در جامعه استوار شده باشد (امری که بر خلاف موازین اسلامی و امام است ) و در آن مسئولان و چهره های سیاسی صرفا و در راستای مقاصد خویش رفتار می کنند و بخاطرحضور بیشتر در عرصه قدرت در پی تضعیف مصالح ملی گام بردارند محکوم به شکست است .

خبرنگار : مهدی تیماجی

کد خبر: 788383

وب گردی

وب گردی