ممنوعیت عضویت نمایندگان ملت در ترکیب هیات مدیره باشگاه های دولتی

رئیس کمیته فوتبال فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: حضور نمایندگان مجلس در ترکیب باشگاه های دولتی منع قانونی دارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی خانه ملت، «رحیم زارع» در واکنش به حضورش در ترکیب هیات مدیره باشگاه استقلال تهران گفت: به عنوان نماینده مجلس و رئیس کمیته فوتبال مجلس در خدمت جامعه ورزش و مردم کشور هستم و نماینده مجلس به موجب قانون نمی تواند عضو هیات مدیره شرکت های دولتی شود.
به گفته نماینده مردم آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی بر اساس ماده 11 قانون نحوه نظارت بر رفتار نمایندگان، وکلای ملت باید از قانون منع تصدی بیش از یک شغل تبعیت کند.
رئیس کمیته فوتبال فراکسیون ورزش به سابقه فعالیت خود در سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد و افزود: براساس تبصره ای از ماده واحده قانون منع تصدی بیش از یک شغل، نماینده مجلس حق عضویت در هیات مدیره شرکت های دولتی را ندارد.
زارع با قدردانی از زحمات وزیر ورزش و جوانان و مسوولان ورزش کشور گفت: در خانه ملت تلاش خواهیم کرد تا از ورزش کشور حمایت و مسائل این بخش رفع شود.
با توجه به اصل 141 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر شخص می تواند تنها یک شغل دولتی را عهده دار شود. بر این اساس، در قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل، سمت های آموزشی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی از این حکم مستثنی هستند. همچنین بر اساس تبصره ای از این قانون، منظور از شغل عبارت است از وظایف مستمر مربوط به پست ثابت سازمانی، یا شغل و یا پستی که به طور تمام وقت انجام می شود.
در تبصره سه این قانون آمده است: شرکت و عضویت در شوراهای عالی، مجامع عمومی، هیأت های مدیره و شوراهای مؤسسات و شرکت های دولتی که به عنوان نمایندگان قانونی سهام دولت و به موجب قانون و یا در ارتباط با وظایف و مسوولیت های پست و یا شغل سازمانی صورت می گیرد، شغل محسوب نمی شود، اما پرداخت یا دریافت حقوق بابت شرکت و یا عضویت در موارد بالا ممنوع خواهد بود .
بر اساس تبصره چهار این قانون، تصدی هر نوع شغل دولتی دیگر در مؤسساتی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن متعلق به دولت و یا مؤسسات عمومی است و نمایندگی مجلس شورای اسلامی، وکالت دادگستری، مشاوره حقوقی و ریاست و مدیریت عامل یا عضویت در هیأت مدیره انواع شرکت های خصوصی جز شرکت های تعاونی ادارات و مؤسسات برای کارکنان دولت ممنوع است.

602

کد خبر: 788392

وب گردی

وب گردی