تاثیر لغو روابط عادی آمریکا با کوبا از سوی ترامپ

یک تحلیل گر مسائل بین الملل و آمریکای لاتین، در رابطه با لغو روابط عادی آمریکا با کوبا از سوی رئیس جمهور آمریکا می گوید تاثیر این موضوع در ابتدا بی‌اعتمادی نسبت به سیستم حقوقی کشور ها ‌است؛ یعنی زمانی که یک کشور با کشور دیگری به توافق رسید، اگر رئیس جمهور بعدی آن توافق را لغو کند سو ظن به آن کشور لغو کننده به وجود می آید.

به گزارش ایسکانیوز، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در جریان سخنرانی خود در میامی، یکی از سیاستهای نمادین باراک اوباما در دوران ریاست جمهوریش یعنی برقراری روابط حسنه با کوبا را زیر سوال برد. در همین خصوص هادی اعلمی فریمان تحلیل گر مسائل آمریکای لاتین ، درباره ابعاد و جنبه های مختلف این رویداد با خبرنگار ایسکانیوز به گفتگو پرداخت.

در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید:

ارزیابی کلی شما از اقدام دونالد ترامپ در زیر سوال بردن سیاستهای اوباما با کوبا چیست؟

به نظر می‌رسد دونالد ترامپ، یکی از وعده های دوران رقابت انتخاباتی اش را اجرا کرده است. او این موضوع را در آن دوران مطرح کرده بود که مجموعه سیاست های خارجی دولت اوباما را مورد بازنگری قرار دهد و این موضوع در رابطه با توافق کوبا اجرایی شد. یعنی وارد پروسه بازنگری شده است. آقای اوباما با سیاست تغییر وارد عرصه ریاست جمهوری شد و اساساْ سیاست خارجی کاملا متفاوتی نسبت به دونالد ترامپ داشت. سیاست دولت آقای اوباما یک سیاست مهار یا هژمونی همزمان با قدرت نرم‌افزاری بوده است، او در این قدرت نرم‌افزاری مسوولیت امنیتی به صورت مشارکتی با کشورها را پیش کشید و خیلی از کشورهایی را که با آن ها سابقه خصومت دیرینه داشته به نوعی به رسمیت شناخته است. عمده ترین دلیلی که می‌توانیم در حوزه داخلی از اقدامات ترامپ تصور کنیم این است که بخش زیادی از این اقدامات مربوط به رقابت‌های منفی یا خصمانه با اقدامات دولت اوباما است. ترامپ در وهله اول، توافق پیمان آب و هوایی را لغو کرد و یا بحث پیمان با کشورهای اقیانوسیه که میراث 8 ساله آقای اوباما می باشد در آن تجدیدنظر انجام داد و در آخر هم بحث توافق با کوبا که بخش عظیمی از میراث و اقدامات دولت اوباما است.

در رابطه با این لغو توافق کمی اغراق شده است این در حالی هست که کماکان کوبا بر ادامه مذاکرات تاکید کرده است و بحث پروازهای هوایی میان شهرواندن دو کشور برقرار است و همچنین موضوع بازگشایی سفارت کماکان باقی است. لذا ما تغییر در این 24 ساعت گذشته در روابط کوبا و آمریکا نمی‌بینیم. ابهام اصلی در این موضوع است که آیا برداشت ترامپ از این توافق به دنبال اجرایی کردن رژیم تغییر بوده است و یا فقط جلب نظر جمهوریخواهان کنگره و یا آن لابی ثروتمند و قدرتمند ناراضیان کاسترو که این هنوز مشخص نیست.

ترامپ در اظهاراتی به شهروندان کوبا و ایالات متحده آمریکا وعده توافق بهتر را داده است. مشخصا منظور وی از توافق بهتر چیست؟

مولفه هایی که آقای ترامپ به عنوان توافق بهتر مطرح کرده است بیشتر ماهیت سیاسی دارد. اما در نهایت تنها نقطه‌ای که وی روی آن تاکید کرده و به آن معطوف شده بحث معاملات تجاری شرکتهای آمریکایی با نیروهای مسلح کوبا است. به نظر بنده ماهیت تجاری و اقتصادی باز هم در این تصمیم ترامپ پررنگ خواهد شد. این در حالی است که همه شاهد آن هستیم که دو کشور معیارهای دوگانه ای در رابطه با آزادی و حقوق بشر دارند منتها مقصود ترامپ و تاکید وی بیشتر برمی گردد به همان معاملات تجاری، که آن هم فکر می کنم احتمالا از این منظر توجه خواهد داشت که معاملات تجاری بهتری با این کشور رقم بزند.

این لغو توافق چه مضراتی برای دو کشور ایجاد می کند؟

آمریکایی‌ها همیشه به وسیله نظام تحریم، سعی می کنند کشورها را مهار کنند. منتهی این مسئله را باید در نظر داشته باشیم که نخستین تاثیر لغو این توافق بر روی آمریکا، مساله شرکت‌هایی است که صدای اعتراضشان درآمده که بیشترین ضرر را نیز می‌کنند. آن شرکت ها به این توافق به عنوان یک توافق پایدار نگاه کردند که بعد از سالها گشایشی ایجاد کرده بود و تصور نمی کردند که به این مرحله برسد. دومین بحث، بحث بی‌اعتمادی نسبت به سیستم حقوقی کشور ها ‌است. یعنی زمانی که یک کشور با کشور دیگری به توافق رسید، اگر رئیس جمهور بعدی آن توافق را لغو کند سو ظن به آن کشور لغو کننده به وجود می آید. کما این که می بنییم سو ظن نسبت به ایالات متحده آمریکا بحث جاری است.

گفتگو از شایان دنیادیده

کد خبر: 788420

وب گردی

وب گردی