نایب رییس  کمیسیون انرژی: بی اعتمادی دولت به بخش خصوصی در حوزه انرژی

نایب رییس کمیسیون انرژی، نفت و محیط زیست اتاق ایران گفت: بی اعتمادی دولت به بخش خصوصی در حوزه انرژی از مهمترین نقاط ضعف مسولان محسوب می شود.

رضا پدیدار نایب رییس کمیسیون انرژی، درباره مشکلات موجود در حوزه نفت به خبرنگار ایسکانیوز گفت: درست است که دولت یازدهم توانست محیطی برای مبادلات بین المللی فراهم کند و مشارکت متقابل میان شرکت های بین المللی و داخلی را بوجود بیاورد اما با عملکرد نامناسب درخصوص برنامه های پنجم توسعه و جهت گیری های سیاسی دولت موجب شد که بسیاری از شرکت های بین المللی از ایران خارج شوند.

وی ادامه داد: براساس برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده بود که سرمایه گذاری 200 ملیارد دلاری در این حوزه داشته باشیم اما متاسفانه نه تنها این مقدار سرمایه گذاری انجام نشد بلکه به عددی منفی در این زمینه رسیدیم.

نایب رییس کمیسیون انرژی، نفت و محیط زیست اتاق ایران گفت: مواد 125،126،129 و 229 در قانون برنامه پنجم توسعه پیش بینی هایی مانند تولید 5/1 بشکه نفت خام به هیچ وجه عملی نشد که دلیل این ناموفقیت ها هم افراطی بودن برنامه و هم نقاط ضعف مدیران است.

پدیدار درخصوص مشکلات مدیریتی مدیران و مسولان حوزه انرژی یادآور شد: یکی از نقاط ضعف این حوزه به محافظه کاری مدیران بر می گردد. از یک طرف دولت هنوز نمی تواند به تولید کننده داخلی اعتماد کند، از سوی دیگر ما مدیرانی داریم که به دلالان وابسته هستند.

وی در ادامه افزود : ما در شرایطی هستیم که بهتر است کار سرمایه گذاران داخلی را تقویت کنیم. در حال حاضر ترکیب سبد مدیریتی اقتصادی ما به گونه ای است که 84 درصد در اختیار دولت، صندوق بازنشستگی و تنها 16 درصد در اختیار بخش خصوصی است که این موضوع فاجعه است. میزان مشارکت بخش خصوصی یعنی همان تولید کنندگان داخلی باید حداقل به 50 درصد برسد.

نایب رییس کمیسیون انرژی، نفت و محیط زیست اتاق ایران درباره راه حل بهبود تولید داخل و بدنبال آن افزایش اشتغال در کشور را واگذاری بیشتر امور به بخش خصوصی دانست و گفت: دولت باید با اعطای اعتبار مستقیم تسهیلاتی به شرکت های مشارکت کننده در طرح های توسعه ای، اعطای تسهیلات تشویقی مانند مشوق های صادراتی، تسهیلات با سود و کارمزد کمتر تسهیلات ویژه برای کارفرمایانی که نیروهای جدید بکار می گیرند، سرمایه گذاران را به تولید بیشتر ترغیب کند.

پدیدار در پایان خاطر نشان کرد: انتظار می رود دولت دوازدهم با اعتماد به تولید کنندگان داخلی از ظرفیت های بخش خصوصی و تعاونی ها به درستی استفاده کند، ذخایر راهبردی نفت و گاز را افزایش دهد، در پتروشیمی زنجیره ارزش افزوده بخش خصوصی را تکمیل ،صنایع بالادستی و پایین دستی را دانش بنیان کند و در نهایت با مدیریت صحیح مصرف انرژی را کاهش دهد.

402

کد خبر: 788426

وب گردی

وب گردی