نتایج طرح های حمایتی ویژه کتابفروش‌ها از نگاه خودشان

مدیر فروش نشر افق گفت: طرح‌های حمایتی ویژه کتابفروشی ها باعث رشد فروش کتاب و مراجعه مردم به کتابفروشی‌ها می‌شوند.

حبیب سیف مدیر فروش نشر افق، در خصوص طرح حمایتی، نوسازی و تجهیز کتابفروشی‌ها از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگو با ایسکانیوز بیان کرد: طرح‌های حمایتی ویژه کتابفروشی ها موجب رشد فروش کتاب و مراجعه مردم به کتابفروشی‌ها می‌شوند و باعث می شود کتاب فروشی‌ها جان تازه‌ای بگیرند.

وی افزود: طرح های مشوق خرید کتاب مانند طرح های "عیدانه" و "تابستانه" شرایطی را برای تشویق مردم برای مراجعه به کتابفروشی ها و خرید کتاب فراهم می کنند زیرا در برخی از فصول سال به شدت فروش کتاب ضعیف می‌شود و این طرح ها می توانند در چنین مواقعی بسیار موثر باشند.

سیف خاطرنشان کرد: حمایت از کتابفروشی‌ها باید در قالب این طرح‌ها صورت گیرد و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد برای خرید کتاب امتیازی را برای مردم مانند طرح بن خرید کتاب در نمایشگاه کتاب در نظر بگیرند که باعث استفاده بیشتر مردم از کتاب می‌شود.

مدیر فروش نشر افق در مورد فروش کتاب‌ توسط دستفروش‌ها گفت: این کتابفروشی‌های سیار کتاب‌هایی را می‌فروشند که کتابفروشی‌های عادی قادر به فروش آنها نیستند. آنها اقدام به چاپ کتاب‌هایی با کیفیت پایین می کنند که اغلب چاپ سال های قبل از انقلاب بوده و عموما از وزارت ارشاد مجوزی ندارد. همچنین مولف و مترجمی که وزارت ارشاد به کتابش مجوز نمی‌دهد و به طریق غیر مجاز کتاب را چاپ کرده و در کتابفروشی های سیار کتابهایش را به فروش می رساند و سود فروش این کتاب تنها به جیب خودشان می‌رود البته فروش اینگونه کتابها چندان به کتابفروشی‌های معمولی ارتباطی ندارد و بیشتر به ناشران آسیب می‌زند.

وی در مورد طرح های کافه کتاب و فروش محصولات فرهنگی در کنار کتاب گفت: بعضی از کتابفروشی‌هایی که فضای کافی برای عرضه محصولات جانبی فرهنگی و برپایی کافه در کنار فروش کتاب دارند؛ می توانند با گنجاندن این عوامل، برای ایجاد علاقمندی بیشتر مراجعه کننده در راستای فروش بیشتر کتاب، اقدام کنند.

گفتنی است؛ در پی اعلام مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی امیر مسعود شهرام نیا از اوایل تیرماه سال جاری وام احداث و تجهیز کتاب‌فروشی‌ها آغاز می‌شود. در این راستا این تفاهم‌نامه ارائه تسهیلات به ناشران و کتاب‌فروشی‌ها میان موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به‌ عنوان نماینده معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانک شهر سه‌شنبه (19 اردیبهشت‌ماه) در سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منعقد شده بود. در این طرح، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا سقف 10 میلیارد تومان و بانک شهر نیز 10 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده‌اند. بازپرداخت وام در چهل و هشت‌ماه باید انجام شود. پیش بینی می شود در این دوره (یک ساله) حدود 150 تا 200 کتابفروشی از این وام‌ها بهره‌مند شوند.

502

کد خبر: 788502

وب گردی

وب گردی