تست نسل جدید موتور جداسازی کپسول فضایی

ناسا یک موتور مخصوص فضاپیمای نسل جدید خود موسوم به "اوریون"(Orion) را تست کرد.

به گزارش ایسکانیوز، این تست در صحرای ایالت یوتا انجام شده است و "سازمان فضایی آمریکا"(ناسا) اعلام کرده است که از این موتور برای جداسازی کپسول فضانوردان از موشک استفاده خواهد شد.

"اوریون" که به فارسی به معنای "شکارچی" است، جدیدترین فضاپیمای سازمان فضایی ناسا برای حمل انسان به فضا و اکتشافات دور دست از جمله سیاره مریخ است.

مراحل اجرایی این فضاپیما پس از اتمام پروژه شاتل و بازنشستگی ناوگان شاتل کلید خورد و نخستین پرواز آزمایشی بدون سرنشین خود را در ۵ دسامبر ۲۰۱۴ با موفقیت انجام داد.

این فضاپیما مانند فضاپیمای آپولو از یک کپسول حامل فضانوردان تشکیل شده است که می‌تواند به فضای ماوراء زمین به اکتشاف در سیارات دیگر و همچنین سیارک‌ها بپردازد و پس از آن با فرود به زمین به وسیله چتر نجات در اقیانوس سقوط کند.

مقامات ناسا این تست پنج ثانیه‌ای را موفقیت‌آمیز خوانده‌ و اعلام کرده‌اند مهمترین قابلیت این موتور این است که در شرایط اضطراری نیز قابلیت فعال شدن را دارد.

برای مثال در صورتی که عملکرد موشک با اختلال مواجه شود و یا خطر انفجار آن وجود داشته باشد این موتور به منزله یک سامانه خروج اضطراری عمل خواهد کرد و کپسول را از موشک جدا خواهد نمود.

این موتور 5.6 متر ارتفاع و حدود یک متر قطر دارد و می‌تواند وزن 240 تن را تا ارتفاع 91 هزار و 400 متری پرتاب کند.

تست‌های این موتور در سه مرحله انجام می‌شود که مرحله بعدی آن در سال 2018 خواهد بود و مرحله سوم نیز در سال 2019 اجرا خواهد شد.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 788551

وب گردی

وب گردی