سقوط مرگبار کودک ۳ ساله در کانال آب/مقصر کانال‌های حادثه‌ساز در اهواز کیست؟

معاون استاندار خوزستان: شرکت آب و فاضلاب تقصیر خود را پذیرفته است عضو شورای کوی علوی گفت: کودک بدون هیچ امکاناتی در میان خاک و فاضلاب بازی می‌کرد. رئیس شورای شهر اهواز گفت: استفاده مشترک از کانال آب مورد اختلاف شهرداری و شرکت آبفا است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه شهروند،«علی بروایه»، قربانی تازه تاسیسات شهری در اهواز است. او تنها سه‌سال داشت و پنجشنبه‌شب وقتی گرم بازی در چند متری خانه‌شان بود، از دریچه باز کانال آب سقوط کرد و رفت که رفت.

جست‌وجوها از میان فریادهای پدر و مادر علی شروع شد تا یک روز بعد که چندین کیلومتر آن‌طرف‌تر از «کوی علوی»، جنازه بی‌جان او را در حوالی ورودی فاضلاب منطقه «چنیبه» اهواز پیدا کردند. حالا پدر و مادر کودک، جان و حال حرف‌زدن با رسانه‌ها را ندارند و البته مسئولان هم در عذر تقصیر، توپ را به زمین هم می‌اندازند؛ مدیران آبفا در بیانیه‌ای شهرداری اهواز را مقصر می‌دانند و مسئولان شهرداری هم در اطلاعیه‌ای آنها را. بعضی از مسئولان هم در حرف‌هایشان تلویحا به سهل‌انگاری خانواده کودک اشاره کرده‌اند و بعضی هم می‌گوید؛ خانواده از صحبت با رسانه‌ها منع شده‌اند. با همه اینها، براساس دستور استاندار خوزستان کمیته‌ای در سازمان مدیریت بحران تشکیل شد و صبح یکشنبه در جلسه‌ای با حضور مسئولان شهرداری اهواز، مدیران شرکت آبفا، دادستان و خانواده کودک پرونده مرگ این کودک را بررسی کردند.

فرامند‌ هاشمی‌زاده، معاون استاندار خوزستان درباره جزییات این حادثه به «شهروند» می‌گوید که فاصله کانال آب تا خانه کودک زیاد بوده، درحالی که کانال آب هم سرپوش داشته است: «کودک در حین بازی از منفذی که روی دریچه کانال بوده، به داخل کانل سقوط می‌کند. هوا هم تقریبا تاریک بوده و جز مقصربودن دستگاه‌های مسئول، کسی هم مراقب کودک نبوده است. حوادث خبر نمی‌کنند، ضمن اینکه رعایت مسائل ایمنی هم ضروری است، در این میان دستگاه‌های مقصر باید پاسخگو باشند اما ما هم به‌عنوان شهروند باید کمی محتاط‌تر باشیم.» او از تشکیل کمیته برای پیگیری ماجرا خبر می‌دهد و می‌گوید که هم دادگستری به ماجرا ورود کرده و هم استاندار خوزستان دستور پیگیری داده است: «دستگاه‌های مسئول هم به مراجع قضائی فراخوانده شدند تا با پیگیری آن دیگر شاهد وقوع چنین اتفاقاتی نباشیم.»


کوتاهی دستگاه‌ها قابل گذشت نیست


شرکت آب و فاضلاب اهواز روز جمعه چند ساعت بعد از وقوع ماجرا توضیحاتی را در سایت رسمی این نهاد منتشر کرد و براساس آن شهرداری اهواز مسئول این کانال معرفی شد: «کانال دفع آب‌های سطحی یادشده در حوزه خدمات شهرداری بوده که مراحل روپوش‌گذاری هم از سوی متولی مربوطه صورت پذیرفته و به همین ترتیب بهره‌برداری از آن هم در اختیار این نهاد محترم است. شرکت آبفای اهواز همواره آمادگی خود جهت همکاری در راستای ارایه خدمات به مردم شریف و فهیم اهواز و به‌ویژه ساماندهی این کانال‌ها را به محضر متولیان محترم امر رسانده و هر زمان که این نهاد درخواست همکاری کند، با تمام توان خود اقدام خواهد کرد.» البته شهرداری اهواز هم این موضوع را در سایت رسمی شهرداری تکذیب کرد: «خلاف تبلیغات گسترده شرکت آب و فاضلاب اهواز در فضای مجازی و شانه خالی‌کردن از زیر بار مسئولیت خویش، کلیه جوانب این امر مورد بررسی قرار گرفته و ادعای شرکت آبفای اهواز درباره این‌که این کانال مربوط به شهرداری اهواز و جهت دفع آب‌های سطحی منطقه است، قویا تکذیب می‌شود، زیرا به موجب قانون تأسیس شرکت‌های آب و فاضلاب و طبق ماده ۴ و تبصره‌های ذیل آن در‌سال ۷۱، کلیه تاسیسات، کانال‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ شهرداری که جهت دفع آب و فاضلاب استفاده می‌شود، به شرکت آبفای شهرستان اهواز تحویل داده شد و هرگونه تاسیساتی از شهرداری اهواز که جهت انتقال فاضلاب استفاده می‌شود، بهره‌برداری و مدیریت آن هم به عهده شرکت آب و فاضلاب شهرستان اهواز است.»


جوادکاظم نسب‌الباجی، نماینده مردم اهواز در مجلس هم از شانه خالی‌کردن دستگاه از زیر بار مسئولیت حادثه انتقاد کرده و به مهر گفته که تکرار این‌گونه حوادث تلخ و دردناک آن هم در سایه کوتاهی و بی‌توجهی مدیران حوزه خدمات‌رسانی شهری اعم از فاضلاب و شهرداری، مایه نگرانی و موجب سلب آرامش و امنیت شهروندان خواهد بود و قابل گذشت نیست: «در دو‌سال اخیر شاهد تکرار این حوادث مرگبار در سطح شهر اهواز هستیم، درحالی که همه دستگاه‌های فعال در حوزه امور شهری موظف به رفع چالش‌ها و پایش مشکلات و برطرف‌ساختن آنها هستند و کوتاهی هیچ‌کدام از دستگاه‌های مربوطه قابل اغماض و گذشت نیست. قطعا در حادثه فوت کودک اهوازی در کانال فاضلاب هیچ‌کسی نمی‌تواند شانه خالی کند و شانه خالی‌کردن‌هایی که طی دیروز از سوی برخی دستگاه‌ها مشاهده کردیم، بدترین حالت ممکن در برخورد با این حادثه است.»


معاون استاندار خوزستان: مقصر حادثه تقریبا مشخص است


شبکه آب و فاضلاب در شهر اهواز شبکه‌ای مرکب است، کانال‌ها در هوای بارانی نقش هدایت آب‌های زیر سطحی را دارند و در غیر ‌اینصورت خروج فاضلاب؛ موضوعی که معاون استاندار خوزستان هم در گفت‌وگو با «شهروند» حرف‌هایی درباره آن دارد: «شبکه‌های آب و فاضلاب شهر اهواز خیلی گسترده است و شاید یکی از دلایل بروز چنین اتفاقاتی همین گستردگی باشد. یکی از مهمترین اقداماتی که برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی انجام گرفت، به‌روزشدن طرح جامع آب و فاضلاب اهواز بوده که دولت هم برای آن اعتبار‌ هزارمیلیاردی در نظر گرفت و حالا هم در مرحله انتخاب پیمانکار است.» فرامند‌ هاشمی‌زاده البته بیشتر موضوع را متوجه شرکت آبفا می‌داند: «کل این شبکه به دو منظور استفاده می‌شود؛ هم جمع‌آوری آب‌های سطحی و هم آب فاضلاب. درحال حاضر که بارانی نبوده است، آب فاضلاب در این کانال جریان داشته و البته شرکت آب و فاضلاب هم تقصیر خود را قبول دارد.»


کودکی که در محل زندگی خود سرگرمی نداشت


با تمام این حرف‌ها، یکی از اعضای شورایاری کوی علوی روایت دیگری از ماجرا دارد. شهرام فاضلی در این‌باره به «شهروند» می‌گوید که فیلم دوربین مداربسته سقوط این کودک به درون چاه را مشاهده می‌کردم، از همان ابتدا و قبل از آن‌که به درون چاه بیفتد، کودکی مظلوم که بدون هیچ امکاناتی در میان خاک و فاضلاب با دنیای کوچک خود به دنبال شادی می‌گشت، حتی همبازی نداشت و بدتر از آن در محله‌شان هیچ وسیله سرگرمی نبود تا چشم کار می‌کرد، خاک بود و فاضلاب. متاسفانه وضعیت اطراف خانه این کودک بسیار اسفناک است.» او وضعیت خانواده این کودک را بسیار ناراحت‌کننده توصیف می‌کند: «ناراحت‌کننده اینکه از آنها خواسته می‌شود که با رسانه‌ها صحبت نکنند.» به اعتقاد او هر دو دستگاه شهرداری و شرکت آب و فاضلاب در این ماجرا مقصرند: «چند ماه قبل هم کودک دیگری بر اثر سقوط در کانال آب جان خود را از دست داد اما هیچ پیگیری درباره آن هم نشد.» اسفندماه ‌سال ٩٥ سیدمصطفی محسنی درحالی که تنها ٣‌سال داشت و برای بازی از خانه خارج شده بود، با سقوط در چاه فاضلاب جان خود را از دست داد. جسد بی‌‌جان این کودک خرمشهری چند ساعت بعد در چاه فاضلاب پیدا شد. فروردین ‌سال ٩٥ هم یک کودک اهوازی دیگر در کانال فاضلاب کوی گلدشت اهواز جان سپرد.


در سال‌های گذشته کودکان بارها قربانی کانال‌های آب در شهرهای مختلف استان خوزستان شده‌اند؛ مثلا در بهمن ‌سال ٩٥ دو کودک ماهشهری درچاه فاضلاب جان دادند و حتی امام جمعه شهرک طالقانی ماهشهر هم این اتفاق را مایه شرمساری مسئولان دانست. اردیبهشت امسال هم حادثه مشابهی در آبادان جان کودک ٦ساله را گرفت، آن هم درشرایطی که کودک به همراه خانواده و درحال عبور از زیر یک تقاطع بود. دو مورد دیگر در آبان و اسفند‌ سال ٩١ اتفاق افتاد و در فروردین ‌سال ٩٠، باز هم سقوط در چاه فاضلاب دختر سه‌ساله خرمشهری را به کام مرگ برد.


خانواده هم شکایت نکند، ما ساکت نمی نشینیم


هوشنگ شیرمردی، رئیس شورای شهر اهواز هم مثل معاون استاندار تلویحا به سهل‌انگاری خانواده کودک اشاره می‌کند و به «شهروند» می‌گوید که کودک از شیار فاضلاب سقوط کرده است و خانواده مراقب کودک نبوده‌اند: «این کانال قبلا به‌عنوان کانال آب‌های زیرسطحی استفاده می‌شد اما اخیرا شرکت آب و فاضلاب در آن جریان داشت. به نظر می‌رسد همین مسأله مورد اختلاف است.» او البته به بررسی پرونده درمراجع قضائی اشاره کرد: «حتی اگر خانواده هم شکایتی نداشته باشند، ما ساکت نمی‌نشینیم. آنها الان داغدارند و به دنبال جنجال هم نیستند.» او درباره جلسه‌ای که روز یکشنبه با حضور خانواده کودک، مسئولان آبفا، شهرداری و مسئولان قضائی برگزار شد، می‌گوید که اطلاعات مورد نیاز برای پیگیری پرونده دراین جلسه بازگو شد و دستوراتی هم برای التیام وضعیت خانواده داده شد: «در این جلسه قرار شد مشکلات کانال‌های این منطقه پس از بررسی ترمیم شود اما هنوز از لحاظ قانونی مشخص نشده که متولی اصلی پوشاندن کدام دستگاه بوده است. ما وظیفه داشتیم این پرونده را به جریان بیندازیم که انداختیم. پرونده به مقامات قضائی ارجاع شده است و از این به بعد هم دادگاه براساس مدارک ارایه‌شده باید مقصر را تشخیص دهد؛ اگرچه ما هم می‌دانیم که فاضلاب در کانال جریان داشته است.» درجریان پیگیری این گزارش برخی گفتند که خانواده کودک تهدید شده‌اند تا با رسانه‌ها در این‌باره حرف نزنند اما شیرمردی این موضوع را رد کرد: «فعلا باید مشخص شود چه دستگاهی کوتاهی کرده است و بعد هم دادگاه حتما دستگاه مقصر را محکوم می‌کند. خانواده کودک پیگیر حقشان هستند، ضمن اینکه حق شکایت برای آنها محفوظ است.»

او درباره کانال‌هایی که پیش از این در اهواز کودکان را بلعیده است هم، گفت: ما نمی‌توانیم درباره همه مشکلاتی که از قبل اتفاق افتاده است، بحث کنیم. درحال حاضر موضوع اصلی فوت این کودک است که باید جوانب آن بررسی شود.» جانعلی خورشیدی هم درباره این خانواده به «شهروند» گفت که خانواده علوی خانواده شناخته‌شده و بزرگی در اهواز هستند و از روز پنجشنبه هم عزادار کودک خود هستند.

704

کد خبر: 788794

وب گردی

وب گردی