رونمایی از چهار طرح برتر در حوزه علم و فناوری با حضور سرلشکر باقری، سردار غیب پرور و دکتر نوریان

نشست فعالان علم و فناوری با حضور سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سردار غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین، دکتر نوریان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سردار وحیدی وزیر دفاع دولت دهم، دکتر قشاوی معاون پارلمانی و امور مجلس وزارت امور خارجه و دکتر قدیانی رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری و جمعی از روسای دانشگاه های برتر کشور و نخبگان ملی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این نشست از 4 طرح «تهیه ماده اولیه داروی پروپوفول»، «طرح تولید ماده ضد عفونی کننده نانوپراکسین بر پایه فناوری نانو» ، «دستگاه بالانس سه بعدی لیزری» و دستگاه «لرزه سنج نوری شورت پریود» رونمایی شد.

ماده اولیه داروی پروپوفول با کاربرد صنایع دارویی، پزشکی و دامپزشکی توسط دکتر علی بهادری، دکتر امیرمحمد گوگانیان طراحی و تهیه شده است.

داروی پروپوفول یک داروی بیهوشی بوده که به طور گسترده­ای در کشور در پزشکی و دامپزشکی مورد مصرف قرار می­گیرد. این دارو وارداتی بوده و در حال حاضر در کشور تولید نمی­شود. به دلیل مصرف گسترده و نیز ارز بری سالانه زیاد این دارو برای کشور، مجریان طرح در صدد سنتز پیش ماده این دارو برآمدند. ماده موثره این دارو با نام 2و6-دی ایزوپروپیل فنل از مواد اولیه ارزان قیمت، در دسترس و تولید داخل با راندمان بالا سنتز می­شود.

طرح تولید ماده ضد عفونی کننده نانوپراکسین بر پایه فناوری نانو با کاربرد ضدعفونی کردن البسه و سطوح وتجهزات پزشکی، ضدعفونی کردن تجهیزات خط تولید طرح روح اله مرادی نخبه جوان بسیجی بود که در این مراسم از آن رونمایی شد.

دستگاه بالانس سه بعدی لیزری سومین طرح رونمایی شده در این مراسم بود کاربرد این دستگاه بالانس و تعیین گرانیگاه هر شیئ (موشک های قاره پیما و موشک های فوق سریع) با دقت فوق العاده به صورت سه بعدی، ساخت سانتریفوژهای با سرعت دورانی بیش از 200000RPM است.

منوچهر چگنی طراح و مخترع این دستگاه اظهار داشت: کنترل این صفحه بوسیله سه سیستم اپتیکی لیزری و یک لیزر در بالای آن انجام می گیرد که این مجموعه همراه با سخت افزار و نرم افزار طراحی شده با سرعت بالا همراه گردیده و بدین وسیله یک بالانس سه بعدی لیزری بوجود می آید که در دنیا همانندی از لحاظ دقت، کارایی و دسترسی آسان از لحاظ زمانی و هزینه ها ندارد. بطوریکه دقت آن صدها برابر تولید شرکت های مشهور جهان مانند فونیکس، تونگادا (سی بی530) و جی پی 680 می باشد. این دستگاه نه تنها هر شیئ را بالانس می کند ، بلکه می تواند مرکز ثقل هر جسم دلخواه را تعیین کند و در دنیا چنین دستگاهی با این کارایی وجود ندارد..

طرح چهارم رونمایی شده در این نشست لرزه سنج نوری شورت پریود با کاربرد لرزه نگاری اکتشافی، زلزله شناسی و پی جویی های مهندسی در حوزه سازه و موارد مشابه توسط شمس الدین اسماعیلی بود.

200

کد خبر: 788900

وب گردی

وب گردی