فعالان عرصه علم و فناوری باید به سمت ایجاد تکنولوژی، فناوری و دانش هایی بروند که برای نظام جمهوری اسلامی برتری علمی ایجاد کند

نشست فعالان عرصه علم و فناوری کشور با حضور سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، دکتر نوریان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی رئیس دانشگاه صنعتی شریف ، روسای چندین مرکز تحقیقاتی کشور و برخی شخصیت های لشکری ، کشوری، در سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر نوریان در این نشست با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مسلمانان در ماه پرفضیلت مهمانی خدا، ابراز امیدواری کرد همه توانسته باشند از فرصت گرانقدر شب های قدر نهایت استفاده را ببرند.

فعالان و جهادگران عرصه علم و فناوری کشور با یک رویکرد جهادی به دنبال تحقق مطالبات علمی کشور هستند

دکتر نوریان همچنین با ابراز خرسندی از حضور در جمع فعالان و جهادگران عرصه علم و فناوری کشور گفت: این عزیزان با یک روحیه بالا و رویکرد جهادی به دنبال تحقق مطالبات علمی کشور – تبدیل علم به ثروت - که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است، هستند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مطمئناً فعالان و جهادگران عرصه علم و فناوری کشور به دنبال کارهای معمول علمی، پژوهشی و فناوری نیستند، اظهار داشت: این گروه با یک روحیه جهادی به دنبال توسعه تکنولوژی، علم و دانشی هستند که بتواند برای جمهوری اسلامی ایران برتری علمی در جهان ایجاد کند و این فعالیت با اموری که به طور معمول در دانشگاه ها و مراکز علمی کشور صورت می گیرد، متفاوت است. امروز این جوانان به دنبال تحقق آرمان های انقلاب اسلامی هستند.

دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین نهاد علمی کشور پس از انقلاب اسلامی است

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد علمی کشور پس از انقلاب اسلامی تلاش داشته به مطالبات و نیازهای جامعه پاسخ دهد.

دکتر نوریان با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد علمی، باید بتواند جایگاه و خاصیت خود را که قدرت ساز است، پیدا کند، گفت: در حال حاضر در دنیا دانشگاه هایی مانند استنفورد و MIT وجود دارند که از نظر گردش مالی و سایر مشخصه های علمی و اقتصادی قدرت های نهم و دهم اقتصادی دنیا هستند.

وی با ارائه آمار مقایسه ای بین دانشگاه MIT و دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: دانشگاه MIT دارای حدود 16هزار دانشجو و 3هزار و 700 استاد است. این در حالی است که دانشگاه آزاد اسلامی با یک میلیون و 600هزار دانشجو و بیش از 70هزار عضو هیات علمی فعالیت می کند. امکانات، آزمایشگاه ها، کارگاه ها و فضای آموزشی و ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی نیز بین 20 تا 100 برابر بیشتر از دانشگاه MIT است. لذا دانشگاه آزاد اسلامی از بعد کمی و سخت افزاری و نرم افزاری در گذشته بسیار خوب عمل کرده و تلاش مدیریت جدید موفقیت بیشتر در بعد کیفی می باشد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه دارای یک ثروت مادی، معنوی و نیروی انسانی عظیم اعم از استاد و دانشجو است، گفت: ما باید بتوانیم جایگاه خود را در منطقه، جهان و کشور آنطور که شایسته دانشگاه آزاد اسلامی است، عرضه کنیم و این دانشگاه را با رویکردهای جدید و با کمک سایر بخش های کشور به جایگاه واقعی آن برسانیم.

رویکردهای جدید مدیریتی دانشگاه به دنبال تولید ثروت از علم، ایجاد کارآفرینی و توانمندسازی مدیران است

نوریان با تاکید بر وجود امکانات نرم افزاری و سخت افزاری مطلوب در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رویکردهای جدید دانشگاه بدنبال تولید ثروت از علم، ایجاد کارآفرینی و توانمندسازی است و سعی دارد با شناسایی وضعیت منطقه ای، خلاقیت ها و پتانسیل های بومی، آنها را رشد داده و زمینه ساز پیشرفت این عناصر باشد تا دانشگاه آزاد اسلامی بتواند به سمت دانشگاه های نسل سوم و نسل چهارم در دنیا حرکت کند.

حفظ جایگاه و منزلت پژوهشگران و جذب نخبگان از اولویت های مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی است

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروز ما در این دانشگاه به دنبال توسعه مرزهای دانش هستیم، گفت: حفظ جایگاه و منزلت پژوهشگران و جذب نخبگان از اولویت های مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد یک شبکه علمی بین پژوهشگران و فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی و در مرحله بعدی بین کلیه فرهیختگان در کشور گفت: وجود این شبکه که بتواند بین تمامی پژوهشگران ارتباط برقرار کند، کاملاً ضروری است و ایجاد آن در دستورکار دانشگاه قرار دارد.

گسترش قطب های علمی و ایجاد و توسعه گروه های تحقیقاتی و ماموریت‌گرا در دستور کار دانشگاه قرار دارد

دکتر نوریان با اشاره به سایر رویکردهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: گسترش قطب های علمی، پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد، ایجاد و توسعه هسته های فناور و گروه های تحقیقاتی و ماموریت‌گرا و ارتباط تنگاتنگ تعاملی با صنایع مهم و استراتژیک کشور از دیگر رویکردهای اساسی دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید مدیریتی است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با ارائه آماری از محصولات دانش بنیان، شرکت های فن‌آور و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر حدود 1110 محصول دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که نیمی از آن تجاری سازی شده و نیم دیگر آن در آستانه انعقاد قرارداد با هدف تجاری سازی است. خوشبختانه در حال حاضر 109 مرکز رشد و 120 هسته فن‌آور و شرکت دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می کنند. 18 طرح شفا (شهرک های فناوری آزاد) نیز در واحدهای سراسر کشور کار آغاز را آغاز کرده و به زودی این تعداد به 31 شهرک فناوری در استان ها خواهد رسید.

وی افزود: البته تمام این دستاوردها با زحماتی است که بطور پیوسته ادامه داشته و شاید بهت است عنوان کنیم که حاصل تلاش های مدیران قبلی دانشگاه است و ما در این دوره به دنبال توسعه و پیشرفت تمامی این عرصه ها در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خطاب به جهادگران عرصه علم و فناوری کشور و با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجا آمده و در کجا قرار دارد و به کجا خواهد رفت ،گفت: سخنان معصومین در همه احوال دارای معنی و چراغی فرا راه آینده است ما باید بر این اساس بتوانیم با شناسایی فناوری های جدید در جهان، ‌ایران را به سمت فناوری های پیشرفته دنیا سوق دهیم.

وی با بیان اینکه امروز در دنیا 120 فناوری جدید شناسایی شده است، گفت: معمولاً کشورهای پیشرفته دنیا برای شناسایی موضوعات و مشاغل جدید تعدادی از اینها را در کارگروه هایی شناسایی می کنند و آینده خود را براساس شناخت فناوری ها و بکارگیری آنها در زندگی جامعه شان می سازند. ما نیز باید در کشور این کار را انجام دهیم. شناخت فناوری های مورد نیاز جامعه ما از اولویت هاست.

نوریان با اشاره به نمونه ای از فناوری های روز دنیا گفت: فعالان عرصه علم و فناوری کشور امروز باید در خصوص ماشین های هوشمند و بدون راننده که ربات ها بر روی آن کار می کنند، توجه لازم را داشته باشند. در حال حاضر دیگر محدودیت ظرفیت نگهداری داده و اطلاعات بی معنی است و فضای بینهایت دیجیتالی برای همه به کار گرفته می شود که باید در این زمینه مطالعات اساسی انجام شود.

دانشجویان و پژوهشگران کشور باید با شناخت فناوری های موجود در دنیا آنها را در راستای توسعه کشور بکار گیرند

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی افزود: امروز فناوری ساخت ربات هایی با سرویس های جدید و وظایف هدایت‌شونده در دنیا وجود دارد که دانشجویان و پژوهشگران ما نیز باید بتوانند با شناخت این فناوری، آن را در کشور به کار گیرند. سلول های بنیادی، محصولات ژنتیکی، نانوموادها ، داروهای ویژه از جمله این فناوری هاست.

دکتر نوریان اظهار داشت: پیشرفت های فناوری مخابراتی و ایجاد یک شبکه و فضای جدید مخابراتی (تارنمای اشیا و اینترنت اشیا) که کاملاً متفاوت با گذشته است، ماشین های هدایت‌شونده با استفاده از اینترنت، پرینترهای سه‌بعدی، موبایل های نسل جدید، انقلاب در جمع آوری و مدیریت داده ها، شیشه های عینک هوشمند، بایوپرینترهای پزشکی و... تنها گوشه ای از فناوری های موجود در دنیاست که جهان را تحت تاثیر خود قرار داده و فعالان علم و فناوری ما نیز باید در این راستا و بکارگیری این فناوری ها در کشور فعالیت کنند.

وی با تاکید بر لزوم توجه روسای دانشگاه ها به علوم و فناوری های روز دنیا گفت: روسای دانشگاه ها باید بدانند که امروز انقلاب دیجیتالی در حوزه آموزش اتفاق افتاده است. به این معنی که ممکن است یک کلاس با 70 زبان و لهجه محلی دنیا تشکیل شده و در آن واحد 2 میلیون نفر به طور مجازی در این کلاس حضور داشته باشند. دانشگاه ها – که قاعده آن این است که باید 20 سال از جامعه جلوتر باشند – باید با شناسایی این تکنولوژی ها و طراحی برنامه ریزی های لازم، در این راستا فعالیت کنند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه فعالان عرصه علم و فناوری باید به سمت علوم، فناوری ها و دانش هایی بروند که برای نظام جمهوری اسلامی برتری ایجاد می کند، گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران امروز به عنوان مدینه فاضله در جهان اسلام فعالیت می کند و خوشبختانه توانسته جزیره ای امن در منطقه پرآشوب ایجاد کند.

آمادگی مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در مشارکت برای شناسایی فناوری های موجود در جهان و بکارگیری آن در کشور

دکتر نوریان در ادامه با اعلام آمادگی مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در مشارکت برای شناسایی فناوری های موجود در جهان و بکارگیری آن در کشور، گفت: ما آمادگی داریم تابا ایجاد تیم های مخصوص تحقیقاتی، با سایر دانشگاه ها و نهادهای کشور و همچنین با کمک نیروهایی که ساخته و پرداخته تفکر اسلامی ما هستند، بتوانیم در این زمینه فعالیت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در راستای توسعه مراکز تحقیقاتی و علمی، راه اندازی شهر علمی مگاترونیک و تکنولوژی اطلاعاتITM ایران را در دستورکار خود قرار داده است که کارهای اولیه آن صورت گرفته و در آینده نزدیکی انشااله به بهره برداری خواهد رسید.

دکتر نوریان در پایان ابراز امیدواری کرد که با کمک و یاری خداوند و همت اساتید و پژوهشگران بتوانیم در زمینه علم و فناوری کشور تکلیف شرعی خود را که مطالبه مقام معظم رهبری، مردم و ایثارگران جامعه نیز است را به انجام رساند.

200

کد خبر: 788995

وب گردی

وب گردی