ضرورت  سرمایه گذاری برای  گسترش فرهنگ خون در جامعه /چالش های انتقال خون

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت : بر اساس آمار و اطلاعات بدست آمده حدود 500 هزار اهدا کننده مستمر در کشور وجود دارد همچنین نزدیک به یک میلیون اهدا کننده به طور گاه گاه و یا برای بار اول به سازمان انتقال خون مراجعه می کنند.

دکتر علی اکبر پور فتح الله در گفت و گو با ایسکانیوز با اشاره به چالش هایی که سازمان انتقال خون با آن روبرو است گفت:بزرگترین چالش هایی که به اعتقاد من در زمینه انتقال خون وجود دارد چالش اهدا کنندگان و فرهنگسازی اهدای خون در نسل جدید کشور است .

وی ادامه داد: بر اساس آمار و اطلاعات بدست آمده سرمایه ای که سازمان انتقال خون یه آن افتخار می کند حدود 500 هزار اهدا کننده مستمر وجود دارد و نزدیک به یک میلیون اهدا کننده به طور گاه گاه و یا برای بار اول به سازمان انتقال خون مراجعه می کنند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: به طور کلی می توان گفت سازمان انتقال خون اهداکنندگان مستمر خود را مدیون دوران جنگ تحمیلی است جنگ تحمیلی در کنار دستاوردهایی که برای کشور ایجاد کرد، توانست فرهنگ ایثار را نیز گسترش دهد در این زمینه اگر به هرم سنی اهدا کنندگان مستمر سازمان انتقال خون مراجعه کنید در می یابید بیشتر این افراد از نسل دوران جنگ تحمیلی هستند.

وی اضافه کرد: در آن دوران به دلیل حس همبستگی،کمک به جبهه ها موجب شد هر سال نسبت به سال قبل 7 برابر اهدای خون بیشتری داشته باشیم به طوری که امروز افتخار می کنیم می توانیم با کمک این نسل خون مورد نیاز بیماران را تامین و مدیریت کنیم به طوری که در ماه مبارک رمضان نیز با بحران مواجه نشویم.

دکتر پور فتح الله افزود:اما واقعیت آن است که نسل اهدا کنندگان دوران جنگ، در حال رسیدن به سن 65 سالگی هستند و در این سن نمیتوانند اهدا کننده خون باشند.ما در این زمینه لازم است لازم است سرمایه گذاری های لازم در راستای گسترش فرهنگ خون در جامعه صورت گیرد تا فرهنگی که در کشور ما به یمن دوران جنگ ایجاد شده است، تداوم پیدا کند و بتوانیم اهدا کنندگان مستمر را با همین شدت در کشور داشته باشیم.

وی بیان کرد: نکته دیگری که در زمینه اهداکنندگان وجود دارد فرهنگسازی اهدای خون داوطلبانه و بدون چشم داشت است که باید به عنوان کار داوطلبانه و ایثارگرانه انجام شود. بر اساس مطالعات انجام شده اگر چه آزمایش های لازم در این زمینه انجام می شود و استانداردهای سختگیرانه ای در مراکز انتقال خون نیز اعمال می شود، اما امنیت خون فقط توسط اهدا کنندگان تامین خواهد شد خود این افراد آگاه هستند و اقدامات لازم در زمینه خود مراقبتی را انجام می دهند و اجازه نمی دهند که در واقع گیرنده خون با مخاطرات روبرو شود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با تاکید بر اینکه اهدا کنندگان داوطلب درصورت داشتن مداخلات دندانپزشکی نباید تا 72 ساعت به مراکز انتقال خون مراجعه کنند گفت: سازمان خون پدیده ای تحت عنوان پنجره آزمایشگاهی وجود دارد به طوری که فرد مبتلا می شود تا زمانی که آزمایشگاه می تواند بیماری او را تشخیص دهد این پنجره را هیچ گاه نمی توانیم با تست های لازم پوشش دهیم تنها راه آن صداقت اهدا کندنه در پاسخگویی است در این زمینه مطالعاتی در آمریکا صورت گرفت که نتایج آن حاکی از آن بود که یکی از مشکلاتی که در گیرندگان خون ایجاد می شود عفونت های باکتریال بعد از اهدای خون است که این موارد بر اساس مداخلات دندانپزشکی ایجاد می شود زیرا فلور میکروبی دهان و دندان با یکدیگر متفاوت است و زمانی که افراد به دندانپزشکی مراجعه می کنند اگر اهدای خون داشته باشند باکتری فلور دهان از طریق مداخلات دندانپزشکی به خون انتقال داده شده باشد در کیسه خون به سرعت رشد می کند و باعث بروز مشکلاتی در فرد گیرنده خواهد شد و حتی در برخی موارد ممکن است این فرد جان خود را از دست دهد. به همین دلیل اهدا کننده زمانی که مداخله دندانپزشکی داشته باشد نباید تا 72 ساعت اهدای خون داشته باشد این موضوع به اهدای داوطلبانه و مشارکت اهدا کننده در سلامت خون مرتبط است.

وی ادامه داد:بحث دیگری که در زمینه چالش خون می توان به آن پرداخت ادبیات جدیدی است که در انتقال خون در دنیا مطرح شده است واقعیت آن است که انتقال خون از مرحله انتقال خون به آزاد به سمت انتقال خون محافظه کارانه در حال حرکت است. ما در گذشته به پزشکان می گفتیم که انتقال خون باعث توسعه اعمال پزشکی و جراحی می شود و پزشک این شجاعت را می دهد که وارد اعمال پی چیده شود امروزه اعتقاد بر آن است که انتقال خون باید به شدت محافظه کارانه صورت گیرد زیرا انتقال خون پیوند بافت است و باید در حداقل ممکن صورت گیرد. ادبیات جدیدی در راستای مدیریت خون بیمار به تازگی مطرح شده است که ما خون خود بیمار را مدیریت کنیم و اجازه ندهیم به خون افراد دیگر نیاز پیدا کند که نیازمند فرهنگسازی در جامعه پزشکی و رواج این ادبیات در کشور باشد.

701

کد خبر: 789021

وب گردی

وب گردی