با تصمیم بانک پارسیان برای تعیین تکلیف سپرده های باقیمانده از مشتریان تعاونی منحله ثامن الحجج، فرآیند رسیدگی به این موسسه غیرمجاز به ایستگاه پایانی می رسد و سپرده گذاران از بلاتکلیفی رها می شوند.

به گزارش ایسکانیوز، تعاونی ثامن الحجج از موسسات غیرمجاز فعال در نظام پولی کشور بود که شهریور ماه 94 و به دنبال وقوع بحران و ناتوانی در بازپرداخت وجوه سپرده گذاران منحل و در بهمن ماه همان سال رسیدگی به امور تسویه مشتریان و تعیین تکلیف حساب های آن به بانک پارسیان واگذار شد.
این موسسه توانسته بود با یک دهه فعالیت در نظام پولی کشور، 550 شعبه در استان های مختلف تاسیس و مبالغ کلانی را به عنوان سپرده جذب کند.
در16 ماه گذشته، بانک پارسیان توانسته است با استفاده از خطوط اعتباری بانک مرکزی 98 درصد حساب های مربوط به ثامن الحجج را تعیین تکلیف کند.
در این فرآیند ابتدا دارایی های تعاونی شناسایی و به ازای آن بانک مرکزی به بانک پارسیان خط اعتباری تخصیص داد و در مقابل اموال ثامن الحجج تا زمان فروش و تعیین تکلیف به رهن بانک مرکزی درآمد.
البته این تعیین تکلیف به معنی تسویه حساب با همه مشتریان نیست، بلکه بخشی از مبالغ به مشتریان پرداخت شده و بانک متعهد می شود که در یک دوره یکساله نسبت به تودیع موجودی باقیمانده در حساب ها اقدام کند.
با این اوصاف، ثامن الحجج دومین تعاونی غیرمجاز بعد از میزان به شمار می رود که توانسته سپرده گذاران را از بلاتکلیفی برهاند.
پیگیری ها از بانک پارسیان نشان می دهد در کنار تعیین تکلیف 98 درصد سپرده های مردم نزد ثامن الحجج، این بانک توانسته 90 درصد از حساب ها را به طور کامل تسویه کند و درصد کمی از حساب های باقیمانده نیز تا تیرماه به طور کامل تسویه می شوند.
با آغار مرحله پایانی تعیین تکلیف حساب های ثامن الحجج از اوایل تیرماه، نوبت به آن دسته از مشتریانی می رسد که بیش از 3 میلیارد ریال در این موسسه غیرمجاز سپرده گذاری کرده بودند.
کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان پارسال گفته بود، حدود 1500 تا 1600 حساب از مجموع حساب های تعاونی ثامن الحجج بالای 10 میلیارد ریال ارزش دارد.
در حقیقت این گروه از سپرده گذاران، کسانی هستند که موجودی حساب های آنها از چند صد میلیون تومان تا رقم های میلیاردی در نوسان بوده و تامین نقدینگی مورد نیاز برای تسویه کامل حساب های آنها منوط به فروش اموال و املاک موسسه است.
فروش این املاک نیز در شرایط حاکم بر بازار مسکن به سادگی امکان پذیر نیست، ضمن آنکه برخی از این املاک با مشکلاتی نظیر وجود معارضان ملکی، دقیق نبودن اطلاعات و قیمت گذاری نادرست آن در گذشته مواجه هستند و فروش و تعیین تکلیف آنها امری زمان بر است.
البته تعیین تکلیف سپرده های تعاونی ثامن الحجج در 16 ماه گذشته برای بانک پارسیان بی حاشیه نبوده است؛ سپرده گذاران این تعاونی غیرمجاز بویژه در ماههای نخست سال 95 با برگزاری تجمع های پی در پی مقابل شعب این بانک، سعی در حاشیه سازی و القای این مطلب را داشتند که اموال ثامن الحجج به یغما رفته است.
در هفته های اخیر نیز بازنشر تصاویر مربوط به تجمع ثامن الحججی ها در فضای مجازی موجب شد تا شایعه ورشکستگی بانک پارسیان در شبکه های اجتماعی دست به دست شود در حالی که این بانک سال گذشته توانسته بود مجوز ایجاد 150شعبه جدید را در سراسر کشور از بانک مرکزی اخذ کند که این شعب تا پایان امسال به مرور افتتاح می شوند.
عباس خسروانی عضو هیات مدیره بانک پارسیان در این باره گفته است، بخشی از شایعه ها از خارج کشور هدایت می شود که هدف آن نه فقط شبکه بانکی و بانک پارسیان، بلکه کل نظام اقتصادی کشور است.
وی افزود: از محل سپرده گذاران ثامن الحجج تنش هایی به بانک وارد می شود اما ما با کمترین تنش، درصد زیادی از این سپرده ها را تعیین تکلیف کردیم و از اوایل تیرماه نیز سپرده های با رقم بالاتر آن تعیین تکلیف می شود.
خسروانی تاکید کرد شایعه درباره بروز مشکل برای فلان بانک یا موسسه مالی «از سوی مراجع ذیربط پیگیری شده است» و افزود: نگرانی سپرده گذاران موسسه ثامن الحجج دستاویز و دستمایه برخی عناصر مخربی قرار گرفت که در بستر احساسات مردم ورود پیدا کرده اند.

منبع: ایرنا

401

کد خبر: 789056

وب گردی

وب گردی