عرصه برای پرستارنماها تنگ شد/ قانونی شدن خدمات  پرستاری در منزل

معاون پرستاری وزیر بهداشت ضمن تشریح چهار اقدام اساسی وزارت بهداشت دولت یازدهم در عرصه پرستاری، تاکید کرد که عرصه مشروع و قانونی برای ارایه خدمات پرستاری علاوه بر بالین، در سطح جامعه باز شده و به این ترتیب عرصه برای پرستارنماها و سودجودیان این حوزه تنگ خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز محمد میرزابیگی ضمن اشاره به تصویب تعرفه‌های خدمات پرستاری در منزل توسط هیات وزیران، گفت: با حضور دکتر هاشمی در وزارت بهداشت، چهار گام اساسی در حوزه پرستاری برداشته که در حقیقت چهار پایه اصلی برای پرستاری جامعه‌نگر است؛ به این ترتیب هم عرصه‌ای برای مردم باز شد که خدمات جدید، علمی و قانونی را دریافت کنند و هم فضایی جدید برای پرستاران - چه پرستاران شاغل و چه بیکار – فراهم شد تا علاوه بر محیط‌های بیمارستانی، در سطح جامعه نیز بتوانند بر اساس مقررات دقیقی حضور یابند و ارایه خدمت داشته باشند.

۴ اقدام اساسی برای مراقبت‌های پرستاری جامعه‌نگر

وی در توضیح این چهار اقدام اساسی در حوزه پرستاری به ایسنا گفت: با حضور دکتر هاشمی در وزارت بهداشت، به فاصله پنج - شش ماه کارگروهی در این حوزه تشکیل و آیین نامه جدید، علمی و دقیقی برای پرستاری جامعه‌نگر (شامل مراقبت در منزل، بحث مراقبت از بیماران مزمن و سرطانی صعب‌العلاج و ...) تدوین شد.

میرزابیگی، برنامه استانداردسازی توسعه مراقبت‌های پرستاری در سطح کشور را از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه خواند و ادامه داد: بر اساس استانداردها باید به ازای هر ۵۰هزار نفر در کشور، حداقل یک مرکز مراقبت‌های پرستاری داشته باشیم. لازم بود که این موضوع فرهنگسازی شود و پرستاران علمی و واجد شرایط برای حضور صحنه تشویق شوند. این مبحث تحت عنوان " توسعه مراقبت‌های پرستاری جامعه‌نگر" در کتاب برنامه‌ریزی عملیاتی وزارت بهداشت بویژه در سال جاری قرار گرفت و دستورالعمل مربوطه وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی را در این رابطه مشخص کرده است.

به گفته معاون پرستاری وزیر بهداشت، بر اساس استانداردها، به ۱۸۰۰ مرکز مراقبت‌های پرستاری در کشور نیاز است که اکنون حدود ۱۲۰۰ مرکز آن در کشور فعال است که یا از قبل بوده و یا جدیدا راه‌اندازی شده‌اند. این مراکز باید خود را با آیین نامه جدید وفق ‌دهند.

وی افزود: گام سوم نیز لحاظ بند قانونی با موضوع پرستاری جامعه‌نگر در برنامه ششم توسعه است که مبنای قانونی به آن می‌بخشد و به این ترتیب با رفت و آمد مسوولان و تغییر سلایق، قانون مسیر خود را طی می‌کند. این مبحث نیز با پیشنهاد وزارت بهداشت در برنامه ششم توسعه لحاظ شد.

معاون وزیر بهداشت، چهارمین اتفاق هم در بحث پرستاری را بحث تعرفه‌های خدمات پرستاری خواند و گفت: این موضوع نیز اواخر سال ۹۵ در شورای عالی بیمه تصویب شد و باید مسیر هیات وزیران را طی می‌کرد. انصافا وزیر بهداشت در این زمینه سنگ تمام گذاشتند و اگر قرار بود این چهار اقدام به طور معمول پیش رود، شاید به ۱۰ سال زمان نیاز داشت. در مجموع با نگاه ویژه وزیر بهداشت به حوزه پرستاری، جمع بندی کارشناسی‌های انجام شده برای تعرفه‌های خدمات پرستاری در منزل به تصویب دولت رسید.

عرصه برای حضور پرستاران علمی و باسواد در جامعه فراهم شد

وی با تاکید بر لزوم تقویت نظارت‌های وزارت بهداشت ادامه داد: با مشخص شدن تعرفه‌های خدمات و اجرای آیین‌نامه‌های مربوطه، پرستاری مشروعیت حضور و ارایه خدمت در سطح جامعه را پیدا می‌کند. به این ترتیب عرصه برای حضور پرستاران علمی، باسواد و واجدشرایط (که در آیین‌نامه‌ها دقیقا توضیح داده شده این پرستاران چه کسانی هستند) فراهم خواهد بود. این درحالیست که پیش از این به دلیل نبود آیین‌نامه، تعرفه‌ و نظارت، برخی پرستارنماها و برخی افراد به صورت فردی و سلیقه‌ای نیازی را به مردم پاسخ می‌دادند که در این مسیر هم به مردم و هم به پرستاری آسیب می‌رساندند.

میرزابیگی ادامه داد: متاسفانه افراد سودجو و پرستارنما زیاد داشتیم و بعضا بزه و جرم‌هایی از این موضع اتفاق می‌افتاد و اتهاماتی را متوجه پرستاران می‌کرد، این درحالیست که آن افراد واقعا پرستار نبودند.

توصیه‌های مهم وزارت بهداشت برای متقاضیان دریافت خدمات پرستاری در منزل

وی افزود: در جهت اطلاع رسانی از این موضوع تبلیغ شده و دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران پرستاری حدود یک سال است که از طریق رسانه‌های محلی و دیگر ابزار تبلیغاتی‌شان، اطلاع رسانی می‌کنند که فردی که مجوز راه‌اندازی مرکز مراقبت پرستاری می‌گیرد و فردی که می‌خواهد ارایه خدمت داشته باشد، دارای چه شرایطی هستند و حتما باید پروانه صلاحیت حرفه‌ای داشته باشند. معاون پرستاری وزیر بهداشت خطاب به متقاضیان دریافت خدمات پرستاری در منزل گفت: مردم به شماره موبایل اکتفا نکنند و حتما از شماره‌ای ثابت موارد را پیگیری کنند. از جایی خدمت را بگیرند که مکانش مشخص است. دقت داشته باشند که خدمت را از اهلش بگیرند و به هر شماره موبایل و تبلیغات بی‌اساسی توجه نکنند.

و اما پرستاران...

وی افزود: نکته بعدی هم بحث خود پرستاران است. اکنون پرستاران کمی نداریم که بازنشسته شده‌اند. هر مرکز مراقبت‌های پرستاری هم به فردی که مجوز می‌گیرد و صاحب امتیاز مرکز است و همچنین حداقل دو مسوول فنی برای شیفت‌های مختلف در کنار دیگر نیروهای تیم مدیریتی، نیاز دارد که این اشخاص می‌توانند از پرستاران بازنشسته، شاغل با تجربه و سایر پرستاران باشند. خوشبختانه ۱۲۰۰ مرکزی که تا کنون مجوز گرفته‌اند از سوی چنین افرادی بوده است.

محلی برای اشتغال پرستاران

میرزابیگی ادامه داد: خوشبختانه محلی برای اشتغال وسیع جوانانی خواهد شد که نیاز به کار دارند؛ چراکه از ترم دوم سال ۹۶، تقریبا سالانه شاهد خواهیم بود که حدود ۱۵هزار نفر از دانشگاه‌های دولتی و آزاد در مقاطع مختلف پرستاری فارغ‌التحصیل می‌شوند و این بر اساس پیش بینی‌هایی است که در وزارت بهداشت انجام شده و از ابتدای کارمان ظرفیت پذیرش دانشکده‌های پرستاری را تا دو برابر افزایش دادیم. به این ترتیب نگرانی بابت تامین نیروی مراکز مراقبت پرستاری نداریم. با این ترکیب مدیران با تجربه و جوانانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، جهت پاسخ به نیاز مردم، افرادی واجد شرایط فرستاده خواهند شد تا به این ترتیب خدمت مقدسی که مشروعیت یافته، توسط پرستارنماها بدنام نشود.

سخت‌گیری‌های شدید بر مراکز مراقبت پرستاری

وی مهم‌ترین اقدام وزارت بهداشت در این راستا را ساماندهی نظارت بر این مراکز و درجه‌بندی آنها خواند و افزود: در این مسیر به سمتی پیش می‌رویم که این مراکز تا حد امکان در حوزه‌های تخصصی کار کنند؛ مانند نمونه‌ای که اخیرا در مشهد راه‌اندازی شده است. این نظارت‌ها در حال ساماندهی است. سخت‌گیری‌های شدیدی خواهیم داشت و اگر با سلامت مردم بازی شود و مشکلی از این مسیر ایجاد شود، بی‌تردید طبق قوانین و مقررات کشور، محکم پیگیری خواهیم کرد. برخوردها سخت و سنگین خواهد بود تا به این ترتیب اگر قرار باشد فردی دریافت خدمت داشته باشد، بتواند بین ارایه خدمت در منزل و بیمارستان، یکی را انتخاب کند.

تا ۱۰ سال آینده، بیکاری در پرستاری معنا نخواهد داشت

معاون وزیر بهداشت ضمن اشاره به قدردانی و تشکر جامعه پرستاری از وزیر بهداشت، در جمع‌بندی صحبت‌هایش گفت: در مجموع به دنبال این چهار اقدام اساسی صورت گرفته، عرصه مشروع و قانونی برای ارایه خدمات پرستاری علاوه بر بالین در سطح جامعه باز شد. همچنین مانند دیگر کشورهای دنیا، پرستاری پا به پای سایر خدمات پزشکی و تخصصی می‌تواند در جایی که مردم بخواهند، حضور یابد؛ مبحثی که ذیل عدالت در سترسی به خدمات و دسترسی آسان به خدمات قرار می‌گیرد. عرصه جدیدی نیز برای اشتغال جوانانی که در پرستاری فارغ‌لتحصیل می‌شوند، باز خواهد شد و تاکید می‌کنم که تا ۱۰ سال آینده، بیکاری در پرستاری معنا پیدا نخواهد کرد. در آخر نیز بی‌تردید عرصه برای پرستارنماها و سودجودیان این عرصه تنگ خواهد شد؛ چرا که شرایط حضور پرستاران علمی به صورت قانونی فراهم شده است.

700

کد خبر: 789109

وب گردی

وب گردی