مفاهیم ارائه شده پیرامون موضوع اقتصاد مقاومتی  نقد و تحلیل شد

مدیر گروه دوره دکتری اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در مقاله ای به نقد و تحلیل مفاهیم ارائه شده پیرامون موضوع اقتصاد مقاومتی و اقدامات انجام شده در استان کرمان پرداخته است.

به گزارش ایسکانیوز،در این مقاله آمده است: دراوایل سال گذشته پس از نام گذاری حکیمانه مقام معظم رهبری و تاکید به اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی در 4 فروردین ماه 1395 در استان کرمان با حضور مهندس اسحاق جهانگیری در اولین نشست شورای اداری استان و جمعی از صاحب نظران و فعالان اقتصادی استان شاکله اصلی ستاد اقتصاد مقاومتی در استان کرمان با همت استاندار محترم مهندس رزم حسینی ایجاد شد و سپس در اولین نشست در اوایل اردیبهشت ماه سال گذشته به طور رسمی اولین ستاد فر ماندهی اقتصاد مقاومتی استان با توجه به پایلوت بودن این استان و اهمیت آن تشکیل گردید.شاید تاکید جناب رزم حسینی در آن نشست به سه محور مهم جرقه های اولیه این تحول بزرگ در استان کرمان بعد از گذشت بیش از یک سال را رقم زده است.تاکید استاندار در اولین نشست رسمی فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان بر مبنای این سه محور مهم بوده است.
باید استان کرمان در زمینه اقتصاد مقاومتی الگو باشد
توجه به خلاقیت و ابتکار در کارها و کار های بسیار ساده که می تواند دستاورد های بزرگ همراه داشته باشد. و نباید همیشه منتظر باشیم تا دیگران برای ما نسخه بپیچند. (منظور نظام فرسوده اداری در کشور است
تاکید به اهمیت و نقش مبانی نظری و الگو سازی و شاخص سازی در زمینه اقتصاد مقاومتی.
خوشبخنانه امروز شاهد به بار نشستن هر سه این توصیه های مهم استاندار جهادی و با کفایت استان کرمان هستیم که در ذیل به طور مختصر به آنها می پردازم. ولی این مقدمه ای می تواند باشد برای شروع یک کار علمی که قطعا نیازمند مطالعات بیشتر در زمینه کار های انجام داده شده در استان کرمان است.
اولا هر تحلیلی یا تبیینی یا بحثی از اقتصاد مقاومتی اگر دارای ویژگیهای ذیل نباشد مطمئنا آن تحلیل یا بحث سطحی و روبنایی خواهد بود و بهتر است مطرح نشود اولا باید مبتنی به یک پایه نظری و تئوری و روش شناسی علمی باشد ثانیا باید در چارچوب واقعیتهای اقتصاد ایران و دور از هر گونه گرایش سیاسی و تعصبات و توهمات غیر واقعی باشد( که همیشه در بیانات استاندار این دو ویژگی دیده می شود). متاسفانه تحلیلهایی که اغلب از اقتصاد مقاومتی ارائه می شود یک دید سطحی و فیزیکی و کوتاه مدت و بر اساس دیدگاه کلان استوار می باشد.

در این راستا به عنوان عضو کوچکی از ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان که شاهد تلاشهای مجدانه استاندار بوده ام و با مطالعاتی که در مفهوم اقتصاد مقاومتی داشته ام می توان نشان داد که در استان کرمان بر پایه سه اصل ذیل می توان شاهد موفقیت اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقا ومتی باشیم:
مدیریت بهینه منابع
-تاکید به حوزه های خرد و رفتار های عقلایی و سبک زندگی- (دانش اقتصادی مردم(
که آقای رزم حسینی فکر کنم بعد از مقام معظم رهبری دومین فردی باشند که در ایران به مساله هزینه کرد و سبک زندگی خانوارها توجه می کنند.
حوزه های نظریه پردازی و تولید علم
تا کید با این اصول می تواند در مجموعه سیاستهای ساختاری در درمان اقتصاد ایران مورد استفاده قرار گیرد که در استان کرمان استاندار به انها پایبند می باشد. و این همان الگو بودن و توجه به مبانی نظری است ( یعنی توصیه اول و سوم جناب اقای رزم حسینی
ثانیا در خصوص توصیه دوم استاندار می توان به تقسیم بندی استان به مناطق هشتگانه اشاره کرد که بر اساس تدوین برنامه های کارشناسی شده و جهت دهی سر مایه گذاری در بخشهای که در ان مناطق اقتصادی هستند و کارشناسی ظرفیتهای اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده در این مناطق که اثرات غیر مستقیمی در ریشه کنی بیسوادی و از بین بردن فقر معیشتی و فقرمطلق در این مناطق بهمراه داشته بحق می توان از ابتکارات و نوع اوریهای قابل استفاده در سایر استانها قلمداد شود. که این موضوع به طور یقین پیاده سازی اصل 44 قانون اساسی است که هنوز در کشور معطل مانده است.

منبع: ایرنا

200

کد خبر: 789191

وب گردی

وب گردی