چاپ زندگی و آثار عضو هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی دزفول

ماهنامه آیینه پژوهش با چاپ نوشتاری به بررسی زندگی، تحصیلات و آثار استاد فقید محمد حسن عرب، از محققین و پژوهشگران معاصر دزفولی و از پیشگامان اولیه هیات موسس وجزءاولین مدرسین دانشگاه آزاداسلامی واحددزفول، به قلم دکتر مرتضی بدخشان عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول پرداخته است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در ابتدا مروری کوتاه بر دوران زندگی و تحصیلات وی شده است، سپس آثاری که به صورت کتاب، چاپ و منتشر شده اند، مورد بررسی قرار گرفته، بعد از آن تقریض های ایشان بر کتب ذکر گردیده و در پایان عناوین مقالات ایشان آورده شده است.

زندگی و فعالیت های استاد عرب

محمدحسن عرب فرزندشیخ محمد،درسال 1319 خورشیدی دریک خانواده ی روحانی درشهرستان دزفول چشم به جهان گشود. هنوزاین غنچه ی نو رسیده،شکفته نشده بودکه درسال دوم ابتدایی، بافوت پدر،گردیتیمی برسرش نشست. مادرش که ازخانواده ای روحانی و مانوس باقرآن بود، با وجودمشکلات مالی،مسئولیت خطیرتربیت وتحصیل فرزند را به عهده گرفت.

عرب، با پشتیبانی و تشویق مادر،تحصیلات ابتدایی ودبیرستان رادردزفول به پایان رساند. استادمحمدحسن عرب درسال 1343 به استخدام آموزش وپرورش شهرستان دزفول درآمد. وهمزمان باتدریس،توانست دوره ی تربیت معلم راطی کندو سپس موفق شد در رشته ی زبان وادبیات فارسی دردانشگاه جندی شاپوراهواز به تحصیل بپردازد. بعدازگذراندن لیسانس، به عنوان دبیر زبان وادبیات فارسی دردبیرستانهای دزفول مشغول به کارشد. استاددر هنگام تدریس در کلاس یا در فعالیت های دبیرستان همواره سعی داشت همراه با آموزش علم، دیانت را نیز به جوانان آموزش دهد. استادمحمدحسن عرب دردوران انقلاب اسلامی همراه وهمگام با انقلابیون به فعالیتهای سیاسی علیه رژیم پهلوی پرداخت و بعدازپیروزی انقلاب اسلامی، مسئولیت اداره ی آموزش وپرورش شهرستان شوش راپذیرفت. پس ازآن به دزفول آمد و درمراکزتربیت معلم به تدریس پرداخت.

او از پیشگامان اولیه هیات موسس وجز اولین مدرسین دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول به شمار می رفت و دراین دانشگاه درسمت های قائم مقامی، معاونت مالی اداری، پژوهشی وفرهنگی خدمت کردند،وتانفس های آخر به عنوان دبیرهیات امنا ومشاورفرهنگی ریاست واحد مشغول خدمت بود.

عرب درسال 1379 باچندتن از فرهنگ دوستان دزفولی، پایه های موسسه فرهنگی دزفول شناسی را بنا نهاد و مدیر عاملی آن را تا پایان حیات پر بارش به عهده داشت. به گفته اعضای این موسسه که قریب به هفتاد نفر از اساتید دانشگاهی و مدرسان آموزش و پرورش و نیروهای فرهنگی هستند، استاد عرب به عنوان پدر معنوی این مجموعه ی علمی فرهنگی بود، با تشویق های استاد عرب، اعضای این موسسه توانستند دریک دهه و نیم از فعالیت پر ثمر خود، علاوه بر برنامه های علمی، فرهنگی پخش شده درصداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، مقالات مختلفی از موضوعات تحقیقی خود را در همایش های منطقه ای، ملی و بین المللی ارایه یا در مجلات علمی پژوهشی به چاپ برسانند، علاوه بر آن بیش از هشتاد عنوان کتاب را در موضوعات مربوط به دزفول یا موضوعات تخصصی دیگر به علاقه مندان تقدیم کند.

او علاوه بر تشویق دیگران به مطالعه و پژوهش خود نیز به طور پیوسته درحال تحقیق وپژوهش در زمینه ی مسائل ادبی، فرهنگی وتاریخی بود. از آثارپر برکت این استاد فرزانه که به صورت کتاب به زیور چاپ آراسته شده است، عبارتند از: اولوالأمرمسلمین یا ولایت فقیه، تحقیقیدرمورد رسائل علمیه ومدارس علمیه ی دزفول، اُلَّ(لالایی های محلی دزفول با سه گویش محلی، فارسی و لاتین)، منبع ومرجع شناسی درادبیاتوعلوم انسانی(این کتاب هم اکنون جزءکتاب های درسی دانشگاهی است)، لغز و معماهای عارف دزفولی، شیوه های پژوهش درادبیات و علومانسانی(این کتاب در دانشگاه ها و مراکز تربیت معلم تدریس می شود)، مثل های دزفولی یا معادلات ادبی(تطبیق ضرب المثل های دزفولی بااشعارفارسی)، عشق دمشق(سفر نامه ای به سوریه قبل از جنگ داخلی آن )، فرهنگ مائده معنوی، اندیشمندان دزفول (با همکاری آقای لطیف پور)، دانشنامه اماکن(جغرافیای قرآن مجید)، القاموس الحدیث / فرهنگ نمونه، فرهنگ مائده معنوی و درّثمین/زندگانی نامه آیت الله معزی دزفولی.

204/200

کد خبر: 789218

وب گردی

وب گردی