ضرورت  امداد رسانی هوایی و استفاده از بالگرد/مهمترین مشکل اورژانس ترافیک است

سرپرست اورژانس کشورگفت:یکی از مشکلات اورژانس ترافیک در مسیر است، در حال حاضر مدت زمانی که آمبولانس ارسال می شود و تا وقتی که بیمار به بیمارستان تحویل داده می شود و آمبولانس باز می گردد معادل دو ساعت و نیم به طول می انجامد که عامل اصلی این زمان طولانی ترافیک است. در این راستا استفاده از امداد رسانی هوایی و استفاده از بالگرد می تواند راهگشا باشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی اورژانس کشور، سیصدو پنجاه و چهارمین جلسه شورای تهران امروز با حضور سرپرست سازمان اورژانس کشور برگزار شد.

دکتر پیرحسین کولیوند در این جلسه اظهار داشت: تهران ابر شهری با جمعیت فراوان است که اگر جمعیت تهران را 12 میلیون نفر برآورد کنیم و به ازای هر 16 هزار نفر یک پایگاه اورژانس در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد تعداد زیادی پایگاه اورژانس مورد نیاز خواهد بود

اگر جمعیت تهران را 12 میلیون نفر برآورد کنیم و به ازای هر 16 هزار نفر یک پایگاه اورژانس در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد تعداد زیادی پایگاه اورژانس مورد نیاز خواهد بود


وی ادامه داد: در همین راستا ایجاد پایگاه های اورژانس در ایتسگاه های آتش نشانی یکی مواردی بود که می توانست ما را در این امر یاری رساند اما در حال حاضر تنها 11 پایگاه اورژانس در ایستگاه های آتش نشانی ایجاد شده است.
کولیوند در ادامه با اشاره به کمبود های اورژانس افزود: به رغم افزودن 100 دستگاه آمبولانس ما همچنان با کمبود آمبولانس مواجه هستیم. اورژانس از نظر نیروی انسانی نیز با کمبود مواجه است به طوریکه در حال حاضر 1500 نفر نیروی انسانی با این حجم وسیع ماموریت در اختیار داریم .
وی اظهار داشت: مناسب نبودن مبلمان شهری نیز یکی دیگر از دغدغه های ما است چرا که انجام ماموریت های ما ارتباط بسیاری با مبلمان شهری از ساختمان ها گرفته تا المان های شهری دارد.
کولیوند با اشاره به اینکه برای ارائه خدمات بهتر چه باید کرد گفت : یکی از مشکلات اورژانس ترافیک در مسیر است، در حال حاضر مدت زمانی که آمبولانس ارسال می شود و تا وقتی که بیمار به بیمارستان تحویل داده می شود و آمبولانس باز می گردد معادل دو ساعت و نیم به طول می انجامد که عامل اصلی این زمان طولانی ترافیک است. در این راستا استفاده از امداد رسانی هوایی و استفاده از بالگرد می تواند راهگشا باشد.

وی با اشاره به خدمات ویژه به ناشنوایان، خاطرنشان کرد: طی مذاکره ای با کانون و انجمن ناشنوایان، جهت خدمات فوریتهای پزشکی به ناشنوایان عزیز سامانه پیامکی ناشنوایان راه اندازی شد.
وی افزود:تا کنون 302 نفر از این افراد در سامانه ثبت نام نموده اند که بطور 24 ساعته از این خدمات بهرمند می شوند.
سرپرست اورژانس کشور عنوان کرد: آموزش لازم جهت آشنایی با موارد اورژانسی و غیر اورژانسی به این افراد جهت اعزام آمبولانس داده شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در سطح کشور 32 بالگرد وجود دارد که از این تعداد 2 بالگرد برای شهر تهران در نظر گرفته شده اما مشکل اصلی نبود پد هلیکوپتر است.

در حال حاضر در سطح کشور 32 بالگرد وجود دارد که از این تعداد 2 بالگرد برای شهر تهران در نظر گرفته شده اما مشکل اصلی نبود پد هلیکوپتر است

کولیوند خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات ما بهره گیری از برنامه های موبایل های هوشمند جهت فراخوان نزدیکترین نیروهای داوطلب آموزش دیده در ارائه خدمات احیا قلبی ریوی با استفاده از دستگاه AED است.

وی افزود: با استفاده از نرم افزارهای قابل نصب بر روی موبایل می توان نزدیکترین دستگاه AED به مصدوم را شناسایی کرد.

سرپرست اورژانس کشور عنوان کرد:همچنین از طریق نرم افزارهای قابل نصب بر روی موبایل می توان با اعلام محل مصدوم نسبت به فراخوان نزدیکترین افراد آموزش دیده جهت کمک به بیمار اقدام نمود.

کولیوند اضافه کرد: بزرگراه های داخل و خارج شهر، مسیر های پر ترافیک میادین اصلی، برج های بلند مرتبه ای که حتی آسانسوری برای حمل مجروحان و مصدومان در ان تعبیه نشده و ورزشگاه ها بهترین جاهایی هستند که می توان در آنها اقدام به ساخت و احداث پد بالگرد کرد.

وی افزود: در سطح کشور 16 هزار نفر که دچار سانحه یا عارضه شده اند توسط این بالگرد ها نجات یافته اند که نشان از کارایی امداد هوایی در نجات مصدومین دارد .

سرپرست اورژانس کشور گفت: یکی دیگر از مواردی که می تواند در پیک ترافیک در زمینه امداد رسانی به ما کمک کند استفاده از موتور آمبولانس ها است ولی متاسفانه چندین ماه هست که از این موتور آمبولانس ها در گمرک مانده در ماه جاری ترخیص و به ناوگان اورژانس افزوده می شوند و همچنین بدلیل نبود مکان برای اسکان این موتورها در پایگاه ها، لذا از مدیریت شهری خواستاریم که در این زمینه کمک رسانی نماید.

وی افزود: استفاده از الکترو شوک های اتوماتیک در مجتمع ها نیز می تواند در امداد رسانی به بیماران موثر باشد، این امر به ویژه برای بیمارانی که دچار فیبریلاسیون قلبی هستند بسیار به کار می آید. این الکترو شوک ها هزینه چندانی ندارند و می توانند توسط خود مجتمع ها تهیه شوند. ذکر این نکته لازم است که در بسیاری از موارد بیماران قلبی بر اثر همین فیبریلاسیون جان خود را از دست می دهند.

سرپرست اورژانس کشور افزود: یکی دیگر از کمبود های ما اتوبوس آمبولانس ها است ، در حال حاضر تنها 4 اتوبوس آمبولانس درشهرتهران در اختیار داریم که این تعداد برای شرایطی که تجمع های انبوه به وجود می آید ناکافی است.

وی افزود: اورژانس تهران در حادثه پلاسکو و حوادث تروریستی اخیر عملکرد خوبی داشت اما باید گفت واقعیت این است که اگر اتفاقی همزمان می افتاد نمی توانستیم امداد رسانی کنیم.

کولیوند همچنین گفت: استفاده از خطوط ریلی در مواقع بحران می تواند در امداد رسانی اورژانس موثر باشد و از مدیریت شهری می خواهیم ساز و کاری برای این امر بیاندیشند.

کولیوند با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای موتور آمبولانسها، افزود: اقداماتی مانند جذب نیروی انسانی ماهر از طریق گرفتن آزمون علمی و تخصصی، آموزش پیش از ورود به عملیات نیروهای جذب شده و آموزش پرسنل دیسپچ، تمهیدات لازم در خصوص خرید موتور در حال حاضر 200 دستگاه موتور آمبولانس جهت انجام خدمات فوریت های پزشکی در شهر تهران خریداری گردیده و در حال گذراندن امور اداری می باشد انجام شده است.

وی گفت: همچنین تهیه پروتکل تریاژ تلفنی 4 سطحی و پروتکل های موتور آمبولانس، جانمایی پایگاههای موتور آمبولانس، انعقاد تفاهمنامه همکاری با ناجا جهت استقرار نیروی عملیاتی و رفع موانع احتمالی در اماکن عمومی و میادین شلوغ برای استقرار نیرو، پایش خدمات ارائه شده نیز از اقدامات ما بوده است.

کولیوند خاطرنشان کرد:با توجه به اهمیت زمان در بیماران قلبی، اقداماتی در جهت کاهش مدت زمان رسیدگی و درمان در این بیماران صورت پذیرفته است که از جمله این امکانات، اعزام این بیماران به بیمارستان های واجد بخش کت لب و ترمبولیتیک تراپی می باشد که این بیمارستان های دارای خدمت 24 ساعت و 7 روز هفته می باشند.

وی افزود: همچنین اورژانس تهران با تجهیز آمبولانس ها و موتورلانس ها به دستگاه مانیتورینگ قلبی و اخذ نوار قلب(12 لید) و با ایجاد زیر ساخت های ارتباطی جهت ارسال نوار قلب از آمبولانس به متخصص قلب مقیم در دیسپچ مرکز اورژانس تهران وبا بررسی همزمان و آنلاین پزشک متخصص این موارد مدیریت می شود. و در صورت نیاز با بیمارستان های 247(بصورت ۲۴ساعته در ۷روز هفته) هماهنگی های لازم جهت انتقال این بیماران را می نماید و این بیماران بدون مراجعه به اورژانس بیمارستان مستقیماٌ به بخش کت لب بیمارستان جهت مدیریت زمان بیماران قلبی منتقل می گردند و بدین ترتیب بیمار نجات پیدا می کند

سرپرست اورژانس کشور با اشاره به درخواست ها اظهار داشت: در بند 1 از ماده 68 قوانین شهرداری بخش مربوط به مقررات مالی، ده درصد سهم بهداری در تخصیص بودجه و اعتبارات سالیانه شهرداری در نظر گرفته شده است .

وی گفت: باید پیوست سلامت اورژانس در ضوابط صدور پروانه وصدور پایان کار ساختمان ها قرار بگیرد.

وی افزود:با توجه به اهمیت زمان در ارائه خدمات اورژانس و محدودیت هایی که سازمان اورژانس جهت ارائه خدمات فوریتهای پزشکی و اورژانسی با آن روبروست، رعایت استانداردهایی نظیر لزوم وجود دستگاه AED در مراکز پرتجمع نظیر فروشگاهها و مراکز تفریحی و .... در ضوابط صدور پایان کار ساختمان ها تحت عنوان پیوست سلامت ضروری به نظر می رسد.

کولیوند درخواست هایی از جمله کمک به تجهیز پایگاه ها، ساخت پایگاه مورد نیاز با توجه به جانمایی علمی انجام شده در سازمان اورژانس، راه اندازی پایگاه استاندارد در آتش نشانی ها،کمک به تامین آمبولانس، اتوبوس آمبولانس و خودروی ستادی و دیسپچ سیار،تجهیز موتورلانس به AED ،کمک به تامین نیروی عملیاتی،راه اندازی پایگاه در ایستگاههای مترو،نصب AED در مترو، تجهیز تله مدیسین،در نظر گرفتن کانکس کوچک جهت موتورلانس ها،جانمایی و ساخت پد بالگرد (حداقل 32 پد فرود)،قرار گرفتن پیوست سلامت اورژانس در ضوابط صدور پایان کار ساختمان ها را مطرح کرد.

700

کد خبر: 789283

وب گردی

وب گردی