پیامدهای تغییر ولیعهد سعودی از دیدگاه یک کارشناس مسائل بین الملل

یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است با روی کار آمدن «محمد بن سلمان» سیاست های عربستان در منطقه رادیکال‌تر از گذشته خواهد بود.

رحمان قهرمان‌پور تحلیل‌گر مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره تغییر ولیعهد عربستان سعودی گفت: اتفاقی در عربستان رخ داد، اتفاق غیر منتظره ای نبود. زمانی که «ملک سلمان» قدرت گرفت یکی از بحث‌ها این بود که وی پسر خودش را ولیعهد خواهد کرد. شخصیتی چون «محمد بن نایف» ولیعهد قبلی ریاض را می توان واقع‌گراتر از «محمد بن سلمان» تلقی کرد. لذا اولین نگرانی که این تغییر ایجاد می کند، رادیکال‌تر شدن سیاست های منطقه ای عربستان است.

پیامدهای داخلی انتخاب ولیعهد جدید

وی درباره پیامد داخلی پادشاه شدن شخصیتی چون «محمدبن سلمان» گفت: با روی کار آمدن او این نگرانی ایجاد می شود که در داخل عربستان تندروهایی که عقاید سیاسی‌شان به سلفی‌ها نزدیک‌تر است روی کار آیند. در این کشور همیشه میان وهابیان و آل سعود نوعی اتحاد استراتژیک در قدرت وجود داشته است. وهابیون در گذشته چندان در امور مربوط به حکومت دخالت نمی کردند و حکومت نیز چندان در امور دینی آنان مداخله نمی کرد.

این کارشناس در ادامه تشریح کرد: در این میان سنت ها حفظ می شد. اما با ولیعهدی «محمد بن سلمان»، شرایط به گونه دیگری خواهد بود. چرا که وی بیش از پدران خود نیازمند نزدیکی به علمای وهابی و ایدئولوژی آنان خواهد بود. لذا وی اولین پادشاه جوان از نسل دوم سعودی ها خواهد شد که برای تثبیت قدرت خود به حمایت از اندیشه های وهابیت نیاز دارد.

تحولات خارجی احتمالی عربستان در آینده

قهرمان‌پور درباره تحولات خارجی احتمالی عربستان در آینده نزدیک بیان داشت: پیش بینی می شود سیاست خارجه عربستان که در طول دوره های اخیر با نوعی محافظه کاری سنتی همراه بوده است، دستخوش تغییراتی عمده شود. تاکنون بخش عمده این محافظه کاری ناشی از سن بالای پادشاهان عربستان بوده است. چرا که پادشاهان عربستان معمولا در سن بالای شصت سالگی به قدرت می رسیدند و این خود باعث نوعی محافظه کاری در آنان می شد. در حالی که مشاهده می کنیم امروز عربستان خود را برای تغییر نسل رهبران خود آماده کرده است.

آثار احتمالی تغییر نسل رهبران عربستان

وی درباره آثار احتمالی تغییر نسل رهبران عربستان تصریح کرد: در چنین حالتی سیاست خارجه عربستان نیز می تواند تحت الشعاع قرار گرفته و این کشور نه تنها از محافظه کاری خارج شود، بلکه به دنبال تغییر وضع موجود برود. به هرحال عربستان به درست یا به غلط باور دارد می تواند تبدیل به یک قدرت منطقه ای شود. نسل جدید، محافظه کاری نسل گذشته را از عوامل عدم به فعلیت رسیدن این مهم می داند. لذا بنظر می رسد «محمد بن سلمان» کسی است که خود را برای تغییر جایگاه عربستان در منطقه آماده می کند.

این کارشناس درباره تغییر ات احتمالی در رفتار عربستان دوران «محمد بن سلمان» گفت: از طرفی این را باید در نظر داشت که چنین تغییری باعث اتخاذ سیاست هایی رادیکال تر علیه ایران شود. چرا که نسل جدید ایران را از موانع تبدیل شدن عربستان به یک قدرت منطقه ای می داند. ریاض می تواند خود را در منطقه به طور جدی تری در تقابل ایران تعریف کند. در دوران «ملک عبدالله» ما باز هم عربستان تنش های جدی داشتیم اما این تنش ها منجر به قطع روابط دیپلماتیک دو کشور نشد.

قهرمان‌پور در ادامه بیان داشت: در شرایط کنونی پس از مرگ «ملک سلمان» باید در انتظار تغییر و تحولاتی جدی در عربستان بود. هنوز نمی توان به صورت دقیق از عربستان پس از وی سخن گفت اما می توان گفت سیاست های این کشور با روی کار آمدن «محمد بن سلمان» دچار تغییر و تحول خواهد شد.

303/300

کد خبر: 789556

وب گردی

وب گردی