کره جنوبی: برقراری ارتباط با کره شمالی نیازی به مجوز آمریکا ندارد

سخنگوی کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی گفت: کره جنوبی یا رئیس جمهوری این کشور، برای برقراری گفت و گو و تعامل با کره شمالی، نیازی به مجوز رئیس جمهوری آمریکا یا فرد دیگری ندارد.

به گزارش ایسکانیوز ،'کوان هیوک کی' سخنگوی کاخ ریاست جمهوری موسوم به «کاخ آبی» (چونگ وادای) روز چهارشنبه به یونهاپ، خبرگزاری کره جنوبی گفت: ادامه گفت وگو با کره شمالی ممکن است نیازمند همکاری نزدیک و مشاوره با آمریکا باشداما کره جنوبی برای انجام این کار نیازی به مجوز آمریکا ندارد.

این اظهارات در واکنش به سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی CBS آمریکا در مصاحبه با«مون جائه این» رئیس جمهوری کره جنوبی که گفته بود روشن نیست آیا 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری ایالات متحده، به «مون جائه این» همتای کره جنوبی خود اجازه مذاکره با کره شمالی خواهد داد یا نه؟‌ مطرح شد.

خبرنگار این شبکه تلویزیونی از رییس جمهوری کره جنوبی پرسیده بود که 'اما روشن نیست که 'ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا اجازه دهد شما بدون هیچ پیش شرطی با کره شمالی مذاکره کنید، آیا شما می خواهید این کار را انجام دهید، آیا شما می خواهید این گفت و گو را بدون هیچگونه امتیاز یا تعهدی، با کره شمالی انجام دهید، آیا شما هیچ امتیازی به آنها نمی دهید؟'

یکی دیگر از مقامات کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی تاکید کرد اکثر آمریکایی هایی که این مصاحبه را تماشا کرده اند باید ازکلمه 'اجازه' معنای 'اجازه دهید این اتفاق بیافتد' را برداشت کنند.

با این حال مصاحبه کننده آمریکایی همچنین گفت: 'مون جائه این' رئیس جمهوری کره جنوبی قصد دارد برای انجام مذاکرات دو جانبه با کره شمالی، چراغ سبز آمریکا را هم دریافت کند.

بسیاری ازمردم کره جنوبی خشم خودرا نسبت به این موضوع در شبکه های اجتماعی نشان دادند.

'کوان هیوک کی' سخنگوی کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی بدون توجه به تفسیر کلمه اجازه، به شدت این موضوع که رئیس جمهوری کره جنوبی برای برقراری گفت و گو و رابطه با کره شمالی خواهان مجوز آمریکا است را رد کرد.

رئیس جمهوری کره جنوبی پیشتر اعلام کرده بود قصد دارد با راه اندازی دوباره خط تلفن ارتباط مستقیم با کره شمالی، بار دیگر امکان ارتباطات دوجانبه با همسایه شمالی را برقرار سازد.

این مسیر ارتباطی برای گفت وگوهای دو کره سال گذشته میلادی پس از آزمایش های اتمی و موشکی بالستیک کره شمالی متوقف شده بود.

فوریه سال گذشته زمانی که مجتمع مرزی «کائه سونگ» به عنوان نماد همکاریهای اقتصادی دو کشور، توسط کره جنوبی تعطیل شد پیونگ یانگ هم ارتباط تلفنی مستقیم 2 کشور را قطع و دستور داد همه موسسات کره ای این مجتمع را ترک کنند.

خبرگزاری یونهاپ کره می نویسدکه این خط تلفنی ازسال1971میلادی درمنطقه «پانمونجوم» واقع در نوار مرزی دو کشور برقرار بوده است.

کره جنوبی بر این باور است که پس از قطع این مسیر ارتباطی، روابط بسیار وخیم تر شده است.

301

کد خبر: 789656

وب گردی

وب گردی