ماکرون: برای پوتین احترام قائلم و برای ادامه گفتگو با او آماده‌ام

رئیس جمهوری فرانسه از آمادگی خود برای ادامه مذاکرات شفاف و صریح با رئیس جمهوری روسیه پیرامون بحران اوکراین و سوریه خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "امانوئل ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که برای "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه احترام قائل است و در دیدار اخیر با وی در پاریس مواضع خویش در قبال بحران اوکراین و سوریه را بسیار شفاف با او در میان گذاشته است.

ماکرون در مصاحبه با برخی روزنامه های اروپایی گفت: «من به ولادیمیر پوتین احترام می گذارم. ما اخیرا با یکدیگر گفتگوهای سازنده ای در پاریس داشتیم، بخصوص در مورد اوکراین. و او (پوتین) متوجه شد که دیدگاه من در این رابطه چیست. ما تبادل نظر طولانی در خصوص مشکلات بین المللی، از جمله در مورد آزادی و دفاع از حقوق سازمانهای غیردولتی در روسیه داشتیم.»

رئیس جمهوری فرانسه افزود: «من معتقدم که این مذاکرات باید در آینده نیز ادامه یابد. مسائل مربوط به بحران اوکراین و اوضاع سوریه، از جمله مهمترین موارد گفتگوها با وی خواهد بود.»

وی در عین حال با اشاره به این نکته که روسیه نیز خود یکی از قربانیان تروریسم بین المللی است، یادآور شد: «من فکر نمی کنم که رئیس جمهوری روسیه حتما دوست "بشار اسد" باشد. او دارای تمایلات دوگانه ای است: از یک سو با تروریسم مبارزه می کند و از طرف دیگر مانع از سرنگونی دولت سوریه می شود.»

ماکرون افزود، فرانسه برای مدت طولانی روی سرنگونی بشار اسد از قدرت متمرکز شده بود، ولی باید بگویم که او دشمن ما نیست، بلکه دشمن ملت سوریه است. البته در شرایط کنونی سرنگونی رژیم او در مسیر حل و فصل مناقشه در سوریه یک اولویت نیست.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفت: «هدف ولادیمیر پوتین، بازگرداندن روسیه به زمان قدرتمندی آن است و به عقیده او، این شرط ادامه حیات این کشور است. ولی من فکر نمی کنم که او خواهان تضعیف یا نابودی ما باشد. پوتین دارای طرز فکر خاص خود است. او معتقد است که سوریه اساسی ترین موضوع در روابط حسن همجواری با روسیه است. چه می شود کرد، او اینطور فکر می کند. با این وجود به عقیده من، باید با روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم و یافتن راه چاره برای برون رفت از این بحران همکاری کرد. البته من در کنار این مسئله، همچنان در مذاکرات آتی خود با پوتین خواستار توجه به مسئله حقوق بشر و حقوق اساسی اجتماعی در روسیه خواهم شد.»

کد خبر: 789697

وب گردی

وب گردی