مجتبی علوی فاضل می گوید: ما از آقای زاکانی که فردی است که خود را به اصول پایبند می داند انتظار داریم پیش از این که این آمار را اعلام کند اول سوال کنند و از درست بودن این آمار مطمئن شوند بعد این آمار را رسانه ای کنند. اصلا این آمار خنده دار است. من از این آمار تعجب کردم اصلا نمی دانم این آمار را از کجا می آورند و هدف شان چیست؟

"افزایش 8 برابری ظرفیت دکتری در دانشگاه آزاد فاجعه است." این بخشی از سخنان علیرضا زاکانی است که در گفت و گو با فارس مطرح کرده و از وزارت علوم خواسته است افزایش ظرفیت بدون فراهم کردن زیر ساخت را که تخلف محسوب می شود  پیگیری کند.


این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته است که مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد و ابعاد این افزایش ظرفیت را بررسی می کند: "این اقدام فاجعه خیلی بزرگی است و ابعاد بسیار زیادی دارد که مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد و مانع آن خواهد شد."


اما معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با "تدبیر" این خبر را تکذیب کرده و می گوید:« من این خبر را تکذیب می کنم. این اطلاعات کاملا غلط است. من از صبح سعی کردم که با آقای زاکانی تماس بگیرم  اما موفق نشدم. ما می خواهیم پیگیری کنیم و ببینیم این اطلاعات را از کجا آورده اند. اگر آماری دارند باید بگویند منبع این آمار از کجا است. در هر صورت ما این آمار را تکذیب می کنیم.»


دکتر مجتبی علوی فاضل ادامه می دهد:«ما از آقای زاکانی که فردی است که خود را به اصول پایبند می داند انتظار داریم پیش از این که این آمار را اعلام کند اول سوال کنند و از درست بودن این آمار مطمئن شوند بعد این آمار را رسانه ای کنند. اصلا این آمار خنده دار است. من از این آمار تعجب کردم اصلا نمی دانم این آمار را از کجا می آورند و هدف شان چیست. احتمالا اطلاعات غلط به ایشان داده اند. باید این اطلاعات را حداقل با روابط عمومی ما چک می کردند. مشخص نیست هدف چه بوده است امیدواریم که از سر خیرخواهی بوده باشد.»


او در پاسخ به این سوال که دانشگاه آزاد در مقطع دکتری چه میزان افزایش ظرفیت داشته است به تدبیر می گوید:« ما واحد های علوم تحقیقات را در سراسر کشور تجمیع و تعطیل کردیم. واحد علوم و تحقیقات به جز واحد تهران که در حدود 41 واحد دانشگاهی است از سال تحصیلی جدید تعطیل شده است و این واحدها را با دانشگاه های همجوار تجمیع کرده ایم.»


معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در واکنش به موضوع مجوز نداشتن دانشگاه آزاد  از سوی شورای گسترش برای افزایش ظرفیت به تدبیر می گوید:«دانشگاه آزاد سال گذشته 9هزار نفر پذیرش دانشجو در مقطع دکتری داشته که امسال به 12 هزار نفر رسیده است. این افزایش ظرفیت هم طبیعی است. تمام رشته های ما در این مقطع مصوب شده است و افزایش ظرفیت ها هم با مجوز صورت گرفته و حاصل این تجمیع بوده است. برای این افزایش ظرفیت طبیعی هم زیر ساخت ها را فراهم کرده ایم. از مهر امسال تا پایان سال 6 هزار عضو هیات علمی استادیار تا به مجموعه دانشگاه آزاد اضافه می شود. علاوه بر این به  جای تمرکز در واحد های مختلف این تجمیع باعث شد هیات علمی ها یکنواخت شود و شرایط تصویب رشته را در مقطع دکتری فراهم کند. اما در کل  افزایش 8 برابری در کار نبوده است. دانشگاه آزاد  9هزار و 171 نفر در سال 92 پذیرش داشته که در دانشگاه دولتی این عدد در حدود 12 هزار نفر است. پذیرفته شدگان امسال تازه به 12 هزار نفر رسیده اند که به دلیل این که ما در ثبت نام با افت و خیز رو به رو هستیم کم تر از این تعداد در مقطع دکتری پذیرش داریم.»


او ادامه می دهد:«به این دلیل که دانشجو برای تحصیل در دانشگاه آزاد هزینه ای را متقبل می شود بنابراین بعد از اعلام اسامی پذیرفته شدگان در این میزان پذیرش هم شاهد افت خواهیم بود و همه ثبت نام نمی کنند.»


علوی فاضل می گوید دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی  ظرفیت مقطع دکتری در دانشگاه آزاد شفاف سازی کند:« متاسفانه آقای زاکانی اطلاعات غلط داشته اند و بر اساس آمار اشتباه اظهار نظر کرده اند. در هر صورت ما آمادگی کامل برای شفاف سازی در این مورد را داریم. موضوع مخفی وجود ندارد و تمام اطلاعات و آمار هم در دسترس است بنابراین ما کاملا آمادگی شفاف سازی داریم. از آقای زاکانی هم بعید است که بر اساس اطلاعات غلط صحبت کنند شاید هم این خبرگزاری بوده است که خبر را این گونه انعکاس داده است.»


علیرضا زاکانی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از جمله نمایندگان موثر در برکناری فرجی دانا از وزارت علوم بود. او همچنین از طراحان اصلی و رییس کمیته تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد است که در سال 91 در مجلس کلید خورد.

کد خبر: 79065

وب گردی

وب گردی