تهران-ایسکانیوز : بورس تهران این هفته را منفی و نگران کننده آغاز کرد. در طول معاملات امروز شاخص کل بازار سهام با 439 واحد نزول به نیمه کانال 71 هزار واحدی سقوط کرد و از کانال 72 هزار واحدی فاصله گرفت. امروز 323 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 37 میلیارد ریال در 36 هزار و 521 نعامله داد و ستد شد تا ارزش بازار به سه میلیون و 238 هزار و 645 میلیارد ریال برسد. در بازار امروز «پارسان» ، «کچاد»، «رمپنا»، «تاپیکو» و «کگل» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند و سه نماد اول شاخص را بیش از 210 واحد منفی کردند. در مقابل فشار منفی وارد بر شاخص «فارس» و «ومعادن» بیشترین مقاومت را از خود نشان دادند ولی در نهایت بازی را به گروه اول واگذار کردند. در بازار امروز به جز گروه محصولات غذایی ،سایر گروه ها با فشار عرضه و کاهش قیمت ها داد وستد شدند.

تحلیل روز: دولت باید حقوقی ها را ملزم به انجام وظایف واقعی شان کند
در شرایطی که بازار در انتظار تحولات دیپلماسی و سیاسی به سر می برد، حقوقی ها یکی از بخش هایی هستند که به نظر کارشناسان می توانند بازار را تقویت کرده و به آن نقدینگی تزریق کنند. بدین ترتیب با حضور فعال حقوقی ها کمبود نقدینگی بازار تامین می شود و می توان به برقراری ثبات رفتاری در گروه های مختلف امیدوار شد. ولی این فقط ظاهر ماجراست و حقوقی ها نه تنها این روزها سیاست انفعال در پیش گرفته اند بلکه به نظر می رسد برخی از آنها به فکر تغییر شیوه سرمایه گذاری و خروج از بورس هستند . اما این اتفاق به این بستگی دارد که حقوقی ها بتوانند بازار جذاب جایگزینی برای بازار سهام بیابند .
هر چند امکان تحقق این امر محال نیست ولی در شرایط فعلی هیچ بازاری نمی تواند جذابیت بورس را داشته باشد و در عین حال جایگزین مناسب و هم قواره ای برای اهالی بازار سرمایه باشد از این رو در شرایط فعلی تنها اتفاقی که می تواند برای بازار سهام و فضای اقتصاد کشور امیدبخش و خوب باشد، تحولات مثبت در حوزه سیاست خارجی و منطقه خاور میانه است که این اتفاق دور از دسترس نیست. در این میان انتظاری که اهالی بازار سهام از مسوولان بورس و تیم اقتصادی دولت دارند، توجه ویژه به بازار سرمایه و اتخاذ تمهیدات برای ایجاد جذابیت و اعتمادسازی برای بازگشت خریداران حقیقی به بازار است. دولت همچنین می تواند با اتخاذ سیاست هایی حقوقی ها را ملزم به انجام وظایف واقعی شان کند و بدین ترتیب نقدینگی حقوقی ها را به سمت بازار هدایت کند.
کد خبر: 79099

وب گردی

وب گردی