ایسکانیوز: بحران سیاسی در افغانستان بر سر تعیین رئیس جمهور این کشور همچنان با شدت زیادی ادامه دارد و بعید به نظر می‌رسد که دو طرف در آینده‌ای نزدیک به توافق دست یابند.

در حالی که «حامد کرزای» رئیس‌جمهور کنونی افغانستان از «عبداله‌عبداله» و «اشرف غنی احمدزی» دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری خواسته بود تا پایان روز گذشته اختلاف‌هایشان را پایان دهند و رئیس‌جمهور بعدی را معرفی کنند، مذاکرات میان ستادهای این دو نامزد شب گذشته و صبح امروز بدون دستیابی به هیچ توافقی به پایان رسید.

سخنگوی ائتلاف «اصلاحات و همگرایی» که حامی عبداله‌عبداله به شمار می‌رود در این باره گفت که «نمایندگان دکتر عبداله‌عبداله و اشرف غنی احمدزی شب گذشته و صبح امروز دور دیگری از مذاکرات را ادامه دادند اما هیچ‌گونه توافقی به دست نیامد.»

«مجیب الرحمن رحیمی» در گفت‌و‌گو با «ایسکانیوز» افزود که «عبداله و احمدزی عصر امروز به طور مستقیم با یکدیگر ملاقات می‌کنند تا بر سر موارد اختلافی با یکدیگر مذاکره کنند.»

وی ضمن رد شایعه‌های صبح امروز مبنی بر رضایت عبداله‌ عبداله به پذیرش ریاست کابینه و ریاست‌جمهوری احمدزی گفت: «تنها می توانم بگویم که مذاکرات ادامه دارد.»

رحیمی تاکید کرد که «اختلافات جدی و اساسی میان دو نامزد همچنان باقی است و عمق این اختلافات به اندازه‌ای است که بعید به نظر می‌رسد در روزهای آتی بتوان از آن‌ها عبورکرد.»

رحیمی همچنین گفت که ائتلاف «اصلاحات و همگرایی» انگیزه لازم را برای ادامه مذاکرات دارد اما وجود تضاد دیدگاه میان عبداله و احمدزی باعث شده است تا هیچگونه توافقی در روزهای اخیر به دست نیاید.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر در روزهای آینده، دو طرف نتوانند به توافقی جامع برای معرفی یکی از دو نامزد به عنوان رئیس‌جمهور بعدی افغانستاندست یابند، واکنش ستاد عبداله‌عبداله چه خواهد بود، گفت که «آن چه که مشخص است و بر آن تاکید داریم این است که آقای عبداله زیر بار دولت تقلبی نخواهد رفت و همه تلاش‌اش را می‌کند تا از آرای مردم دفاع کند. اما در رابطه با این که این که آقای عبداله چه راهبرد مشخصی در این باره خواهند داشت باید اندکی صبر کرد. ما هنوز تصمیم مشخصی در این باره نگرفته‌ایم.»

دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان با پیروزی عبداله‌عبداله و اشرف غنی احمدزی به دور دوم کشیده شد. در حالی که نشانه‌ها از پیروزی عبداله‌عبداله حکایت داشت اما نتیجه دور دوم، اشرف غنی احمدزی را به عنوان نامزد پیروز و رئیس‌جمهور بعدی افغانستان نشان می‌داد؛ موضوعی که عبداله‌عبداله آن را نپذیرفت تا نهایتا ستاد بازشماری آرا با توافق دو نامزد تشکیل شود.

با وجود گذشت سه هفته از شکل‌گیری ستاد بازشماری آرا، اختلاف اصولی میان دو نامزد همچنان باقی است و ساکن بعدی ارگ حکومتی درکابل در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 
کد خبر: 79533

وب گردی

وب گردی