اد میلیبند در گاردین نوشت: شکی نیست که همه پرسی استقلال،اسکاتلند را تغییر داده است.اما واقعیت این است که این تغییرات تنها محدود به اسکاتلند نیست،بلکه تمام بریتانیا دستخوش تغییر شده است.دلیل آن هم پوشیده نیست.تشنگی مردم اسکاتلند برای تغییرات دموکراتیک و اقتصادی،به تغییرات در بریتانیا نیز منجر خواهد شد.

حزب کارگر اسکاتلند،برنامه های زیادی را برای تغییرات در نظام مالیاتی،امنیت اجتماعی و برنامه کاری مردم مشخص کرده است.برنامه ای که برای قدرتمند ساختن پارلمان اسکاتلند و در نهایت خود اسکاتلند ضروری است .با این حال این برنامه ها ،تنها نقطه شروعی است برای شروع تغییرات در جایی که قدرت خفته است.

به گزارش ایسکا نیوز، میلیبند می نویسد: اسکاتلند راه را باز کرده است.با این حال این انتقال قدرت تنها محدود به اسکاتلند نخواهد بود.پس از آن راه خود را به سوی "ولز" کج می کند و نمونه اسکاتلند در نهایت روش حکومت داری ما در انگلستان را نیز تغییر خواهد داد.

به همین خاطر است که پیشنهاد تغییر شیوه حکومتداری را در بریتانیا ارائه کردیم.کشور بریتانیا باید به سمت تغییر پیش رود.از مجلس اعیان گرفته تا خود ما.همگی باید برای ساختن این بریتانیا جدید با یکدیگر همکاری کنیم.مردم اسکاتلند با نوشتن کلمه "نه" در اوراق رای خود،می توانند بخشی از این تغییر باشند.تغییر قانون اساسی،نه فقط برای قدرتمند تر شدن اسکاتلند،بلکه برای قویتر شدن کل بریتانیا.این حال و هوای تغییر فقط برای این نیست که روش حکومتداری را عوض کنیم،بلکه برای اهداف حکومت است.دغدغه مردم افراد نیستند،دغدغه مردم اقتصاد است.

چه مردم اسکاتلند به استقلال نه بگویند،چه رای مثبت دهند.مشخص است که ما نمی توانیم با این اقتصاد که بسیاری از مردم از آن قطع امید کرده اند به راه خود ادامه دهیم.

من بارها این پیغام را شنیده ام.وقتی که سراسر اسکاتلند را طی می کردم.به کارگری فکر می کنم که نمی داند به چه چیزی رای بدهد. ولی یقین دارد که اوضاع بدین منوال نمی تواند ادامه یابد .به مردی فکر می کنم که از کار خود اخراج شده بود.مردی که رای منفی به استقلال می داد و از لزوم ایجاد شغل برای جوانان سخن می گفت.به زنی فکر می کنم که سالهای سال را بیکار سپری کرده بود.تمام آنها خواهان تغییر بودند.تغییری که در تمام بریتانیا انجام شود.

مردم اسکاتلند خواهان تغییرات  هستند.آنها باید بدانند تمام مردم بریتانیا،از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق خواهان آن هستند.

در آغاز باید بدانیم،حکومتی که تنها برای عده ای محدود که در آن بالا نشسته اند کار می کند،نمی تواند دوام یابد.نظام سیاسی باید برای تمامی مردم کار کند.برای ملتی که هر روز کار می کنند.دولت حزب کارگر آغاز کننده تغییر خواهد بود.اشتهای مردم برای تغییر،چیز جدیدی نیست.باید به آن توجه نمود.اسکاتلند در روز پنج شنبه با انتخابی تاریخی روبه رو است.با این حال صدای مردم اسکاتلند قبل از رای گیری به گوش رسیده است.با رای منفی،اوضاع به روال قبلی خود باز نخواهد گشت.اسکاتلند به ما نشان داد که باید راه تغییر را برگزینیم.

ما می توانیم با یکدیگر تغییر را آغاز کنیم.من از مردم اسکاتلند درخواست می کنم که در روز پنج شنبه،به استقلال نه بگویند تا به تغییر در سراسر بریتانیا کمک کنند.

 

 
کد خبر: 79568

وب گردی

وب گردی