در منطق می گویند شرط لازم و کافی، و من هر طوری که به آزادسازی نرخ بلیط هواپیما نگاه می کنم باز هم منطق آن را درک نمی کنم. با چه استدلالی این آزادسازی تصویب و از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به اجرا درآمد، عقل ناقص من به جایی قد نمی دهد.

کسانیکه آن را تصویب کرده اند می گویند الزام برنامه پنجم می باشد، که باید از ابتدای سال سوم برنامه به اجرا درآید، که بسرعت هم اینکار را انجام داده و ظرف چند هفته هم اجرایی نمودند، که واقعا قابل تقدیر می باشد.

و حالا بعد از چند ماه شما می توانید تاثیرات آن را بر نرخ بلیط ها ببینید. بلیط هایی که گاهی حتی دو الی سه برابر قیمت آن، قبل از آزادسازی به دست مصرف کننده ای که چاره ای جز پرداخت بهای آن ندارد می رسد. این در حالی است که همین طرح پس از تصویب در بسیاری از کشورها پس از چندین سال و آماده شدن کلیه پیش زمینه های لازم به اجرا در آمد که در کشوری مثل آمریکا شش سال بطول انجامید.

در کشورهای دیگر قیمت بلیط یک مسیر به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله؛ فصل، زمان انجام پرواز در طول شبانه روز، زمان و نحوه خریداری بلیط، شرکت هواپیمایی مربوطه، نوع و کیفیت خدمات ارائه شده در پرواز و ...، که این عوامل مذکور گاهی موجب نوسان شدید بهای بلیط یک مسیر پروازی می گردد. اما تنوع و تکثر پروازها و خدمات ارائه شده و اختیار در خرید این اختلاف قیمت را قابل قبول می نماید. و در نتیجه اقشار مختلف می توانند با توجه به بودجه خود از خدمات هوایی استفاده نمایند.

قبل از اجرای این طرح معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از شفاف سازی و بهینه سازی سیستم های رزرو و پیاده سازی سیستم های نظارتی سخن می گفتند، ولی این در حالی است که تا کنون این اتفاق نیافتاده است. همچنین این آزادسازی را زمینه و تشویقی برای ورود سرمایه گذاران جدید به صنعت اعلام می کردند که با توجه به تحریم های موجود و هزینه های سنگین ورود به این صنعت این اتفاق نیز بعید به نظر می آید.

البته تمام اظهارات و پیش بینی های مذکور تنها در صورتی می توانست محقق گردد که این صنعت در یک بازار رقابتی فعالیت می نمود، و حقیقت این است که این بازار در کشور ما یک بازار نیمه انحصاری است که هیچ رقابتی در آن وجود ندارد؛ چند شرکت معدود با تعداد محدودی هواپیما در برابر فشار دائم تقاضا. نتیجتا در برخی از موارد حتی علیرغم پرداخت این هزینه نامعقول باز هم شما قادر نیستید بلیط مورد نظر خود را تهیه نمایید.

اصلی ترین عامل در تعیین قیمت در بازار، تعادل عرضه و تقاضاست، و تا زمانی که ناوگان هوایی کشور نتواند به تقاضای موجود پاسخ مناسبی دهد، این بازار در قیمت هایی بالاتر از آنچه که تصور می شد به تعادل خواهد رسید. و این طبیعی است که هیچ یک از شرکت ها و چارتر کنندگان نیز از این فرصتی که سازمان هواپیمایی در اختیارشان گذاشته صرف نظر ننموده و بهای این عدم تکافوی عرضه را باید مسافرین هوایی بپردازند. با توجه به اینکه این امر کاملا بدیهی بوده و حتی شرط لازم برای تحقق آن یعنی عرضه کافی نیز میسر نبوده، با چه منطقی این تصمیم اتخاذ گریده واقعا سئوال برانگیز می باشد.
کد خبر: 79615

وب گردی

وب گردی