حمزه جمول در المنار نوشت:بررسی واقعیت های منطقه عربی از جمله مبارزه با تروریست، افراط گرایی مذهبی و تولد امارت های جدید تحت پوششِ کشورهای منطقه ای ما را به این نتیجه رساند که نزدیکی مصر، ایران و عربستان و آشتی عربی – عربی دو ضرورت برای حفظ ثبات در کشورهای منطقه ای است.

به گزارش ایسکا نیوز، جمول می نویسد: نزدیکی عربستان و ایران پیامدهای مثبتی را در منطقه داشته و روند تفاهمات منطقه ای را سرعت بخشیده است؛ از همین رو، روی کار آمدن دولت جدید در لبنان، تعیین رئیس دولت عراق، کناره گیری نوری مالکی از نخست وزیری و اعتراف منطقه ای به مشروعیت ریاست جمهوری بشار اسد در سوریه و متوقف شدن درخواست ها برای کناره گیری او از جمله امور مثبت منطقه به شمار می رود.مفاد نزدیکی ایران و مصر مذاکراه پیرامون اختلافات و یکپارچه شدن برای مقابله با تهدیدات مشترک است. کسانی که موافق نزدیکی ایران و مصر هستند، در پیام های مثبت و بیانات علنی خواستار ضرورت این نزدیکی  و همکاری این دو کشور در چندین پرونده هستند که تهدید کننده امنیت وجودی مشترک و ادامه حضور ژئو سیاسی آنها است . این پرونده ها عبارتند از:

فلسطین

مساله فلسطین به دلیل راهبرد های استراتژیک، دینی، سیاسی و ایدئولوژیکی از جمله مسائلی به شمار می رود که در مرکز سیاست خارجی قاهره و تهران به ویژه پس از حمله اخیر اسراییل و تقسیم بندی گروه های فلسطینی و به ویژه حماس و فتح قرار می گیرد.تهران از طریق نزدیکی با قاهره سعی در تضمین ادامه مساله فلسطین و دور کردن آن از بازی محورهای منطقه ای که آینده را تهدید می کند، دارد. محور مقاومت در خصوص اهمیت نقش مصر در مساله فلسطین هیچ شکی ندارد بلکه برعکس محور مقاومت معتقد است که تنها از طریق دروازه مصر می توان به مساله فلسطین کمک کرد. سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان می گوید: اگر می خواهی به فلسطین کمک کنی باید با مصر صحبت کنی و خود فلسطینی ها معتقدند که هرگونه راه حل و سازش بدون مصر غیر ممکن است.

مبارزه با تروریسم

پرونده مبارزه با تروریسم از مساله فلسطین کم اهمیت تر نیست. قاهره و تهران براین باورند که تروریست های داعش در اصل برای نابودی هرگونه تلاش منطقه ای برای متحد کردن امت عربی و اسلامی در خصوص فلسطین از طریق تقسیم و پراکنده کردن کشورهای منطقه ای مرکزی و کارساز روی کار آمده اند. پیشرفت میدانی داعش و اعلام دولت اسلامی عراق و شام در عراق و سوریه و نزدیکی آن به مرزهای ایران و عربستان منجر به همگرایی این دو کشور برای تشکیل ائتلاف منطقه ای به منظور مقابله با داعش و امثال آن شد. در این راستا، تهران ترجیح می دهد که به جای  رای زنی با امریکا با مصر و عربستان  همکاری کند.

سوریه

پرونده سوریه کلید اصلی حل اختلافات عربی- عربی به شمار می رود و امکان هرگونه سازش عربی- عربی بدون حل پرونده سوریه وجود ندارد. رای زنی های عربستان و ایران و نزدیکی مصر و ایران به مثابه اعلام آغاز مرحله جدید منطقه ای است که با دستاورد نقشه راه آشتی عربی- عربی از دروازه قاهره- دمشق و منطقه ای از دورازه تهران- ریاض آغاز می شود. بنابراین سخن مشاور آیت الله خامنه ایرهبر ایران را نمی توان تصادفی دانست آن زمان که گفت: پیروزی ملت فلسطین به علت پایداری آن و حمایت مصر بوده است. این سخن بیانگر این است که ما عملا وارد مرحله پیشرفته ای از این آشتی شده ایم.نزدیکی ایران و مصر  بیانگر تمایل همه این طرف ها در ایجاد فضای سیاسی مثبت است به گونه ای که منجر به کاهش شدت تنش منطقه ای، از بین بردن هرگونه فرصت افراط گرایی به بهانه دین و سازمان دهی دوباره کشورهای منطقه ای خارج از دخالت امریکا شود.
کد خبر: 79636

وب گردی

وب گردی