صباح ایوب در الأخبار نوشت: این حملات را نه جنگ صلیبی و نه حمله آزاد سازی برای انتشار دموکراسی اعلام کرد. "باراک اوباما" رئیس جمهوری امریکا در سخنرانی خود با احتیاط سخن گفت تا او را همچون رئیس جمهور سابق امریکا "رئیس جمهور جنگ" توصیف نکنند اما جنگ در تمام ابعاد سخنرانی اش نهفته بود با این تفاوت که این بار "استراتژی فراگیر و مستدام برای مبارزه با تروریست" نام دارد و تروریست امروز تحت عنوان داعش روی کار آمده است.

به گزارش ایسکانیوز، ایوب می نویسد: حمله این بار امریکا به گفته اوباما نه حمله به اسلام، نه حمله جدید به کشوری عربی و نه حامل دموکراسی است بلکه حمله طولانی مدت امریکا به گروه تروریستی داعش است هر جا که باشد. اوباما همچنین در سخنرانی اش گفته است که من جرج بوش نیستم و جنگ من با جنگ های عراق و افغانستان متفاوت خواهد بود و نیروهای مسلح خود را وارد معرکه زمینی در کشور بیگانه نمی کنم. من رئیس جمهور ضعیفی نیستم بلکه برای تضعیف داعش و تخریب آن تلاش می کنم و برای تحقق آن، از استراتژی روشن و فراگیر برخوردار هستم.

این بارزترین پیام هایی بود که رئیس جمهور امریکا به هم پیمانان، دشمنان، شهروندان و منتقدان خود منتقل کرد. سخنرانی  چند روز پیش او واکنشی در برابر انتقاد مخالفانش بود که در شجاعتش شک کرده و مرگ سیاست خارجی او را اعلام کردند اما این سخنرانی دربردارنده جنگ هم بود. جنگی که اوباما آن را استراتژی فراگیر و مستدام برای مبارزه با تروریست نامید و بر چهار عنصر استوار است که عبارتند از:

عنصر اول: استراتژی اوباما توسعه حملات هوایی است. اوباما در این خصوص گفته است: "حملات منظم هوایی را علیه تروریست های دولت اسلامی شام و عراق اجرا خواهیم کرد. در حمله به داعش در سوریه و عراق هیچ تردیدی ندارم". و افزود: دولتش با دولت عراق برای حمایت از جان انسانها و بخش های امنیتی هماهنگی های لازم را انجام خواهد داد. در خصوص این عنصر مهم تحلیلگران سوالاتی را از باراک اوباما پرسیدند: چگونه واشنگتن به سوریه حمله خواهد کرد در حالی که دولت بشار اسد با این حملات موافقت نکرده است؟ آیا این به معنای آغاز حملات به بشار اسد نیست؟ حتی برخی معتقدند که این اقدام اوباما غیرقانونی است چرا که داعش مانند یکی از شاخه های القاعده گروهی سازمان یافته نیست تا اوباما حق استفاده از قانون مبارزه با تروریست را که در سال 2001 صادر شد، داشته باشد.

عنصر دوم: اوباما اعلام کرد که از نیروهایی که با داعش مبارزه می کنند حمایت می کند- در اشاره به نیروهای عراقی، کردی و معارضان مسلح سوری-. برخی اشاره کردند که حتی اگر حملات هوایی به داعش موفقت آمیز باشد و منجر به نابودی آن شود، باید نیروهای سازمان یافته و آموزش دیده نظامی جای آن را بگیرد. تجارب ثابت کرده است که نه ارتش عراق و نه نیروهای پیشمرگه قادر به برعهده گرفتن مسئولیت آن با وجود آموزش ارتش عراق به دست ارتش امریکا نیستند.

عنصر سوم: ضرورت ادامه اقدامات مبارزه با تروریست برای منع داعش از اجرای هرگونه حملات است. اوباما در این خصوص گفته است که این کار را از طریق هم پیمانان و افزایش تلاش ها برای قطع سرمایه گذاری داعش و متوقف کردن ورود مبارزان خارجی از منطقه غرب آسیا به این گروه انجام می دهد. رئیس جمهور امریکا در ادامه افزود: طی دو هفته آینده برای ادامه بسیج جامعه جهانی پیرامون این اقدام، نشستی را در شورای امنیت سازمان ملل ریاست می کنم و طبق رای زنی ها با هم پیمانانمان در داخل و خارج می توانم اعلام کنم که امریکا ائتلاف گسترده ای را برای مقابله با این تهدید رهبری می کند. در اینجا برخی عنوان کردند که موفقیت در اینگونه همکاری تنها زمانی محقق می شود که هم پیمانان عربی امریکا منابع سرمایه گذاری داعش را ببندند و ترکیه نیز مرزهای خود را به روی مبارزان آن ببندد. در همین راستا، برخی دیگر اشاره کردند که اوباما عمدا از هم پیمانان خود در این حمله نامی نبرد تا از آوردن نام عربستان خودداری کند.

و اما عنصر چهارم: در ادامه کمک های بشردوستانه به زیان دیدگان از داعش نهفته است. "باراک اوباما" رئیس جمهوری امریکا در این باره گفت: ما به کمک های بشردوستانه خود به شهروندان بی گناه ادامه می دهیم. مسلمانان شیعه و سنی و مسیحیان و اقلیت های دینی دیگری توسط این شبکه تروریستی از خانه و کاشانه خود بیرون شدند  و در حال حاضر نیز در معرض خطر هستند.

 
کد خبر: 79638

وب گردی

وب گردی