ایسکانیوز - راهبرد: این روزها تصاویر و فیلم هایی از جنایات تکان دهنده گروه تکفیری داعش در بسیاری از شبکه های تلویزیونی کشور مصر که تبلیغ ‌آن‌ها بر علیه جنبش اخوان المسلمین برای همه معروف است، پخش می‌شود . این فیلم ها سنگسار شدن زنی را نشان می‌دهد که محکوم به زنای محسنه و اشد مجازات است . همچنین افرادی را نشان می دهد که سر بریده شده و یا پس از شلیک به آنها ، از بالای کوه به پایین پرت می‌شوند .

این برنامه ها اینطور اظهار نظر می‌کنند که اگر رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی سال پیش به عنوان وزیر دفاع وارد میدان نمی‌شد و به ریاست جمهوری محمد مرسی رهبر جنبش اخوان المسلمین پایان نمی داد ، کشور مصر نیز ممکن بود با خون‌ریزی وهرج و مرجی مواجه می‌شد که اثرات آن دامن کشورهای سوریه و عراق را گرفته است. احمد موسی ، مجری یکی از شبکه های خصوصی به نام سعد البلد اخیرا طی یکی از مصاحبه های تلویزیونی خود چنین گفت : " نگاه کنید که سیسی ما را از چه نجات داد . ممکن بود گروه هایی مانند داعش کار ما را نیز به مانند کشورهای دیگر تمام کنند ".

وقتی این بحث بالا می گیرد، ناظران و کارشناسان امنیتی هشدار می‌دهند که گروهک های تندرو ممکن است از مدت ها قبل در این کشور پایگاه‌هایی را برای خود تشکیل داده و با وجود آن‌که به طور رسمی به گروه داعش وابسته نیستند، از نقشه و طرح‌های این گروه پیروی کنند . اما ترسی که به این واقعیت اضافه می‌شود این است که بسیاری از جوانان مصری در میان مبارزان گروه داعش دیده می‌شوند و اخیرا در رسانه های شخصی و اجتماعی به رجزخوانی و خودستایی از جنایات خود پرداخته اند .

 

پس از آن‌که این گروهک تکفیری در ابتدای تابستان بخش های وسیعی از خاک عراق و سوریه را به تصرف خود درآورد و کنترل شهرها، میدان‌های نفتی و سدهای آبی را به دست گرفت و تهدید نمود که بغداد را نیز به تصرف خود در می‌آورد، نام خود را از دولت اسلامی عراق و شام به " دولت اسلامی " تغییر داد . آن‌ها همچنین ادعا نمودند که در صدد احیای خلافت اسلامی هستند که در آن یک رهبر تمامی کشورهای اسلامی را کنترل می کند . اما این گروه در میان مصریان همچنان به نام داعش ، کلمه ای اختصاری از حروف اول اسم بلند آن به نام دولت الخلیفه العراق والشام ، معروف است . روز 18 آگوست هفته اخیر و طی خبری غیر موثق چنین اعلام شد که یک حرف به انتهای این کلمه اختصاری عربی اضافه شده است : حرف " م " که تداعی کننده نام مصر است . گروهی که خود را داعشم می‌نامند ( دولت اسلامی عراق ، شام و مصر ) مسئولیت دو حمله اخیر را به عهده گرفتند، حملاتی که طی آن پنج پلیس که یکی از آن‌ها افسر بود، کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند . همچنین در حدود یک ماه پیش گروه مشابه دیگری مسئولیت حملات تروریستی به پادگانی مرزی در  صحرای غربی در شهر فارافرا را به عهده گرفتند که طی آن 23 سرباز و افسر کشته شدند .

خالد اوکاشا، کارشناس امنیتی و افسر سابق پلیس به این باور است که ادعای حملات ترورسیتی به فارفرا باعث ایجاد شبهه در صحت و سقم خبر منتشر شده دارد . وی به این واقعیت اشاره دارد که سازمان تروریستی دیگری به نام انصار المقدس نیز مسئولیت حمله تروریستی مشابه ای را به عهده گرفته است که همزمان با هجوم آن‌ها پرچمی که متعلق گروه تروریستی القاعده بود در صحنه این حمله تروریستی ربوده شده است . اوکاشا در این رابطه گفت :" دولت اسلامی که طبق گفته خودشان با فردی به نام ابوبکر البغدادی به عنوان خلیفه بیعت کرده اند، خود را از گروه تروریستی القاعده که تحت رهبری فردی مصری به نام ایمن الزواهری است جدا کرده و وارد جنگ تلخی در سوریه شده اند ". القاعده در کشور سوریه گروه دیگری را تحت رهبری خود دارد که جبهه النصره نامیده می‌شود .

داعشم به مردم مصر هشدار داده است که این شانس را دارند که " توبه کرده " و به حمایت از دولت اسلامی بپردازند ، از این‌رو 12 روز به آن‌ها مهلت داده شده است تا قبل از آن‌که به سرنوشت برادران خود در کشور سوریه دچار شوند ، به آن‌ها پیوسته و در غیر این صورت کشته شده و سرهای آن‌ها از بدنشان جدا می شود . در حمله ای که طی آن یک افسر پلیس و سه سرباز در ساحل شمالی شهر دابا کشته شدند ، اظهارات حاکی از آن است که آن‌ها از روی عمد جنازه هر چهار قربانی را به مانند همان کاری که با جنازه مردم مسلمان شهر رابا و نهدا انجام دادند ،به آتش کشیدند. طی این رخداد ، صدها نفر از مردم در ماه آگوست پس از برکناری مرسی قربانی شدند .

اما نکته تکان‌دهنده برای بسیاری از مردم مصر افزایش تعداد جوانانی است که در صفحات اجتماعی خود در فیسبوک و توییتر در رابطه با این موضوع که عضو گروه تروریستی داعش هستند ، به رجزخوانی و خودستایی پرداخته و کارهای وحشت آور و نفرت انگیز خود را در کشتار مردم عراق و سوریه، به نمایش می‌گذارند . یکی از نمونه های بارز آن مرد جوانی حدودا بیست ساله به نام اسلام یاکن بود که به خاطر پیشینه خود توجه بسیاری از رسانه ها را به خود جلب نمود . فردی که متعلق به طبقه نسبتا متوسط جامعه بوده و ورزش بدنسازی و موسیقی رپ و جز از علایق وی به شمار می‌رفت . وی همچنین قبل از آن‌که از دانشکده حقوق دانشگاه قاهره فارغ التحصیل شود، در یک مدرسه فرانسوی نیز شرکت می‌کرد .

یاکن قبل از آن‌که به سوریه مهاجرت کند فیلم هایی را در رابطه با ورزش بدنسازی در یوتیوب به اشتراک می‌گذاشت ، اما طی هفته های اخیر ، عکس هایی از خود را به اشتراک گذاشته است که در آنها ریش‌های بلندی دارد ، بر روی یک اسب نشسته و شمشیری را در هوا می چرخاند . در مقابل او دیگ جوشانی است که در آن سر دو نفر قرار دارد که به گفته برخی از افراد متعلق به شورشیان فرقه‌های اسلامی است که از بیعت با خلیفه دولت اسلامی سر باز زده‌اند .

صفحه توییتر یاکن پس از آن‌که وی عکس‌های وحشتناک و منزجر کننده‌ای از سر بریده روزنامه‌نگار آمریکایی ، جیمز فولی ، منتشر نمود ، بسته شد. به گفته برخی از افراد ، این روزنامه‌نگار در کشور سوریه توسط گروه داعش کشته شد . این فرد " نوگرای جهادی " قبل از آن در صفحه توییتر خود به زبان انگلیسی با افراد مختلف در ارتباط بود . یکی از اتهاماتی که وی خود را از آن مبرا می‌دانست این بود که او جزو گروه اخوان المسلمین است . وی در این باره در توییتر چنین گفت که " من همه اتهامات را به جز اتهامی که مرا متعلق به گروه اخوان المسلمین می دانند ، قبول دارم " . طی برخی از اظهاراتی که اخیرا توسط گروه داعش بیان شده، این گروه تروریستی به شدت گروه اخوان را مورد انتقاد قرار داده است و چنین ادعا نموده که این سازمان با شرکت در انتخابات سراسری و همچنین حمایت از شیوه دموکراسی غربی قانون اسلام را نقض کرده است . از نظر آنها ، تاسیس خلافت اسلامی تعهدی برگرفته از قرآن است و این امر نه از طریق انتخابات و دموکراسی، بلکه از طریق جنگ به دست می‌آید .

تحقیق درباره افراد مصری که در صف گروه تروریستی داعش در کشور سوریه مشغول جنگ هستند هنگامی افزایش یافت که عکس‌های یاکن عمومی شد و گزارش آن به سرعت در تلویزیون و خبرگزاری‌های مصری انتشار یافت . احمد الدرینی به عنوان مقاله نویس و کارشناس گروه‌های اسلامی در این رابطه چنین گفت که اخبار منتشره در رابطه با یاکن به این علت که وی متعلق به طبقه متوسط جامعه بود، تکان دهنده به نظر می‌رسد. وی چنین اظهار نمود " بسیاری از مردم به این فکر می کردند که یکی از خویشاوندان آن‌ها جزو یکی از نفرات داعش شده و اقدام به جدا نمودن سر مردم می کند" . وی همچنین این نکته را اضافه کرد که یاکن این تفکر کلیشه ای در بین مردم را تغییر داد که طبق آن تمامی جنگجویان از خانواده های فقیر بوده و بی‌سواد و یا دارای سطح پایینی از تحصیلات هستند .

بسیاری از مردم مصر که در سوریه و عراق تحت بیرق دولت اسلامی ، جبهه النصره و سایر گروه‌های اسلامی به مبارزه می‌پردازند ، در زمان ریاست جمهوری مرسی به صورت قانونی به نقاط مختلف کشور سفر می‌کردند . جنبش اخوان المسلمین به طور قانونی گروه های مسلح اسلامی را در جنگ با سوریه مورد حمایت قرار می‌داد و رییس جمهور پیشین این کشور چند هفته قبل از برکناری خود در تجمعی در استادیوم قاهره شرکت نمود که در آن‌جا ده‌ها هزار‌نفر از مردم اسلام‌گرا شعارهایی را در رابطه با جهاد در سوریه به زبان می‌آوردند . یکی از مشاوران ارشد مرسی ، خالد الغزاز ، وقتی که ابروهای خود را بالا کشید و از علاقه مردم مصر به جهاد علیه دولت بشار اسد سخن می‌‌‌‌گفت فکر نمی‌کرد تحت تعقیق قرار بگیرند، زیرا آن‌ها هیچ قانونی را نقض نکرده بودند .

نتیجه این امر این بود که بسیاری از جوانان مصری در سوریه ماندند و نه تنها تجربه بسیار زیادی در زمینه تاکتیک‌های تروریستی از قبیل حملات انتحاری و بمب‌گذاری در جاده‌ها کسب نمودند، بلکه نحوه استفاده از سلاح‌های پیشرفته از قبیل تانک‌ها و موشک‌ها را نیز آموختند . این‌که آیا آنها در صف گروه‌های داعش، القاعده، اخوان، گروه های اسلامی و یا جهادی مبازره می کنند یا که خیر مهم نیست، نکته مهم این است که همه آن‌ها به طور آشکار مخالف برکناری مرسی بوده و وعده داده‌اند که مصر هدف بعدی آن‌ها خواهد بود و بر علیه آن‌چه که آن‌ها آن را یک " کودتای نظامی" توسط رییس جمهور فعلی این کشوربر علیه رهبر اسلامی می‌دانند، قیام خواهند نمود .

منبع: شورای آتلانتیک - خالد داود
کد خبر: 79729

وب گردی

وب گردی