قانون تشکل مدنی همایش


تهران-ایسکانیوز: هیجدهم تا بیستم شهریور ماه سالن پیامبر اعظم وزارت کشور میزبان اولین نشست نمایندگان یکصد تشکل شامل تشکل های ملی ، انجمن های دوستی، کمیته پیگیری قانون ، انجمن های دارای مقام مشورتی، ونمایندگان تشکل هااز31 استان بود، که با همراهی نمایندگانی از دستگاه های دولتی مرتبط در طی سه روز صبح و عصر مواد مختلف پیش نویس قانون سازمان های غیر دولتی را که تدوین و بررسی کردند و پیشنهادهای تشکل ها در خصوص این پیش نویس را طرح و تصویب کردند.


در ابتدای این نشست دکتر میر باقری معاون وزیر کشوربه اهمیت قانون و سازمان های غیردولتی تاکید کزد سپس دکتر بهمن مشکینی مدیر کل امور سازمان های مردم نهاد وزارت کشور گزارشی را در خصوص تدوین این قانون ارائه کرد.


پس ازاستقرار هیات رئیسه سنی جلسه انتخابات تعیین هیات رئیسه دائم انجام شد که در نهایت افراد ی که رای اکثریت را به دست آوردند به عنوان هئات رئیسه انتخاب شدند.


بهمن مشکینی به عنوان رئیس علیرضا طاهری نائب رئیس ،بابک مغازه ای منشی اول و آلما رجایی فر منشی دوم انتخاب شدند.
پس از استقرار هیات رئیسه جلسه به طور رسمی بررسی مواد را آغازکرد که در این روزها مواد یک تا ده این پیش نویس بررسی شد و موارد مختلفی از آن ساعت ها مورد شور قرار گرفته و نظرات شرکت کنندگان به رای گذاشته شد و یک ماده نیز در خصوص ایجاد شبکه به مواد قبلی افزوده شد.


در جلسه ظهر پنج شنبه نیز تصمیم گیری شد که ادامه بررسی مواد باقی مانده به نشست بعدی در مهر ماه موکول شود و نمایندگان حاضر نشست می توانند تا پایان هفته نظرات خود در خصوص مواد باقی مانده را به منظور طرح در نشست بعدی به صورت مکتوب ارائه کنند.


در این خصوص بابک مغازه ای یکی از اعضا هیات رئیسه این نشست در رابطه با این اجلاس گفت: این همایش را می توان اولین نشست از نوع خود دانست که پس از بیش از یک دهه تلاش و پیگیری های نهادهای مدنی در خصوص تدوین قانونی کارآمد در خصوص فعالیت سازمان های غیر دولتی این بار به همت وزارت کشورانجام می گیرد در این نشست سه روزه پس از تدوین پیش نویس اولیه این قانون و کسب نظرات تشکل های غیردولتی از سراسر کشور همایشی با حضور نمایندگان سازمان های غیر سراسر کشور همراه با تشکلهای ملی و انجمن های دوستی شکل گرفت تا متن اولیه را با پیشنهادهای متعدد ارائه شده بررسی و به صورت جامع نگرانه تری بازبینی و به تصویب رسانند.


مغازه ای گفت: در این نشست نمایندگان با تجربه و با سابقه ای از حوزه های مختلف فعالیت تشکل ها حضور داشتند و با وسواس و دقت نظر بسیاری تک تک کلمات این پیشنویس را بررسی کرده و پیشنهادهای لازم ارئه شد


این عضو هیات رئیسه همایش گفت: مسئولان وزارت کشور و به ویژه دکتر مشکینی دکتر نصرتی آقای ملک زاده و خانم عابدینی نیز با سعه صدر و توجه روند کار را پیگیری نموده و نظرات نمایندگان حاضر را پذیرا بودند. مباحثی که نیاز به بحث بیشتر داشت گاه ساعت ها به طول می انجامید تا تمامی نقطه نظرات مطرح شود و مصوبه نهایی حاصل تبادل نظر و بررسی کامل ماده یا تبصره مورد نظر باشد. در این میان هر جا که لازم بود نمایندگان دولتی حاضر در نشست نیز توضیحات و نظرات خود را می‌گفتند.


این نماینده حاضر در نشست ادامه داد: به عقیده من فضا ی بوجود آمده یکی از بهترین و کم نظیرترین نمونه های است که می توان در حوزه هم اندیشی سازمان های غیر دولتی مثال زد.
این پیش نویس پس از تدوین و توافق نهایی توسط نمایندگان حاضر در همایش به هیات وزیران فرستاده خواهد شد و در نهایت در قالب لایحه به مجلس سپرده می شود تا در صورت تصویب قانون سازمان های غیر دولتی کشور باشد . با توجه به اینکه در حال حاضر تنها بر مبنای آیین نامه سال 84 هیات وزیران عمل می شود این روند می تواند گام مهمی در پیشبرد و تسهیل در روند امور مربوط به تشکیل و فعالیت سازمان های غیر دولتی باشد.  البته به شرطی که در مراحل بعدی نیز با تغییرات بنیادین روبرو نشود و نظر نمایندگان سازمان های غیر دولتی مورد نظر قرار گیرد


حسین زندی-سرویس اجتماعی

کد خبر: 79886

وب گردی

وب گردی