کاهش تولید جدیدی در دستور کار اوپک نیست

هیئت های نمایندگی کشورها در نزد اوپک با اشاره به دشوار بودن واداشتن کشورهای معاف از توافق به محدود کردن تولید، احتمال دستیابی به یک توافق کاهش تولید جدید را کم ارزیابی کرده اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، وزیر نفت ایران این هفته در سخنانی گفت، اعضای اوپک در حال بررسی کاهش تولید های بیشتر هستند، اما باید تا زمان مشخص شدن تاثیر کاهش تولید فعلی صبر کرد. این سخنان این احتمال را مطرح کرد که شاید بعد از افت شدید قیمت نفت در هفته های اخیر، اوپک اقدامات بیشتری را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: «ما در حال بحث با اعضای اوپک برای آماده سازی خودمان جهت یک تصمیم جدید هستیم... اما تصمیم گیری در این سازمان بسیار دشوار است، زیرا هر تصمیمی به معنای کاهش تولید برای اعضا خواهد بود.»

به رغم این سخنان، هیئت های نمایندگی کشورها در نزد اوپک با اشاره به دشوار بودن واداشتن کشورهای معاف از توافق به محدود کردن تولید، احتمال دستیابی به یک توافق کاهش تولید جدید را کم ارزیابی کرده اند.

نیجریه و لیبی از توافق کاهش تولید فعلی معاف هستند و ایران هم اجازه یافته تولید خود را تا حدود 3.8 میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

یک منبع نزدیک به اوپک در پاسخ به این سوال که آیا ایده کاهش تولید جدید پیش خواهد رفت گفت: «من فکر نمی کنم، مگر اینکه ایران بپذیرد که در کاهش تولید نقش ایفا کند.»

3 عضو دیگر نمایندگی کشورها در نزد اوپک ایده کاهش تولید جدید را رد کردند.

به نظر می رسد که وزرای کشورهای کلیدی عضو اوپک از جمله خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان فعلا بر این نظرند که بازار در مسیر درستی حرکت می کند. روسیه هم در روز 11 ژوئن گفته بود که نیاز به تجدیدنظر در توافق نیست.

اوپک و متحدانش در روز 25 ماه می با تمدید 9 ماهه توافق کاهش تولید موافقت کردند، اما به رغم این تمدید، قیمت جهانی نفت در هفته های اخیر به روند کاهشی خود ادامه داده است.

604

کد خبر: 799903

وب گردی

وب گردی