تهران-ایسکانیوز: عباس عراقچی، عضو مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای ایران صبح امروز اعلام کرد که تیم هسته ای ایران روز سه شنبه با سرپرستی محمد جواد ظریف عازم نیویورک خواهد شد. همچنین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران 31 شهریور ماه، راهی نیویورک خواهد شد تا در مجمع عمومی سازمان ملل حضور پیدا کند و به ایراد سخنرانی بپردازد. همچنین هفتم مهرماه نیز زمان سفر روحانی به آستاراخان روسیه برای شرکت در اجلاس کشورهای حاشیه خزر خواهد بود.

او همچنین از ناهار کاری رئیس دستگاه دپلماسی ایران و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه خبر داده است. به گفته عراقچی عصر پنج شنبه نخستین دور مذاکره ایران و گروه 1+5 پس از تمدید مهلت 4 ماهه مذاکرات برگزار خواهد شد.

نشست پنج شنبه ایران و گروه موسوم به 1+5، نخستین نشستی است که پس از صدور بیانیه مشترک ظریف و اشتون در تاریخ 28 مردادماه گذشته برگزار خواهد شد. ایران پیش از این رایزنی و مذاکرات خود را در چارچوب مذاکرات دوجانبه با کشورهای عضو 1+5 پیگیری کرده و بیشترین ساعات مذاکرات دوجانبه متعلق به مذاکره معاونین وزرای امور خارجه ایران و آمریکا بوده است. عراقچی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری علت انجام مذاکرات دوجانبه با آمریکا را اینگونه بیان کرد:  علت اینکه با آمریکایی‌ها مذاکرات دوجانبه طولانی‌تر است، به خاطر این است که روابط دوجانبه با آمریکا نداریم.

معاونین وزرای خارجه ایران و آمریکا دوبار در تاریخ 13و 14 مرداد ماه و 16 شهریور ماه در وین با یک دیگر مذاکره کرده اند و نخستین دیدار از سوی مقامات حاضر در این مذاکرات مفید و سازنده تلقی شده است.

علاوه بر مذاکره با آمریکا، مذاکره دوجانبه با اعضای شرقی عضو گروه 1+5 نیز در دستور کار دستگاه دیپلماسی ایران قرار گرفته است. محمدجواد ظریف دو هفته گذشته در سفری که به مسکو داشت با همتای روسی خود دیدار و گفت و گو کرد. توسعه و تعمیق روابط ایران و روسیه در این دیدار مورد تاکید دو طرف قرار گرفت. او همچنین در حاشیه اجلاس شانگهای با همتای چینی خود نیز دیدار و گفت و گو کرد.

علاوه بر دیدار وزرای خارجه ایران و روسیه، پوتین رئیس جمهوری این کشور و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز در حاشیه اجلاس شانگهای با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند. به پیش بینی ایتارتاس، بحث بر سر مسائل منطقه ای، فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران و گسترش تعاملات اقتصادی بین تهران-مسکو در این دیدار مطرح شد.

پنجشنبه گذشته نیز دیدار 4 جانبه ای بین ایران و سه کشور اروپایی عضو در گروه 1+5(انگلیس، فرانسه وآلمان) برگزار شد. عباس عراقچی پس از پایان این دیدار تاکید کرد که اختلافات همچنان باقی است اما رایزنی ها برای حل اختلافات ادامه دارد.

محمدجواد ظریف 10 شهریور ماه نیز و پس از بازگشت از سفر روسیه، در سفری که به بروکسل داشت با کاترین اشتون دیدار کرد. در این دیدار زمان دقیق مذاکرات هسته ای ایران و گروه1+5 در نیویورک مشخص شد و روند مذاکرات و رایزنی های صورت گرفته مورد بررسی قرار گرفت. او در جریان این سفر خود که مقصد آن ایتالیا بود با فدریکا موگرینی، وزیر امور خارجه ایتالیا و جانشین کاترین اشتون دیدار و گفت و گو کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در آخرین نشست خبری خود اعلام کرد که مذاکرات هسته ای دوجانبه بین ایران و گروه 1+5 جز در مذاکراه ایران و آمریکا از طریق سفارتخانه ها پیگیری می شود.

سوم آذرماه پایان مهلت ضرب الاعجل مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 است و رایزنی های صورت گرفته نشان از عزم هر دو طرف برای به سرانجام رسیدن مذاکرات دارد. مذاکراتی که در پانزده سال گذشته یکی از چالش های اصلی در رابطه ایران و غرب بوده است.

 
کد خبر: 79994

وب گردی

وب گردی