بلوغ زودرس می تواند خطرمرگ داشته باشد/هشدار به والدین

بلوغ زودرس در پسران می تواند این نگرانی را ایجاد کند که اتفاق خطرناکی در حال وقوع است چرا که گاهی بلوغ در شرایطی آغاز می‌شود که فرد دچار تومور مغزی است یا آنسفالی مغزی دارد.

دکترمریم ایرانخواه متخصص کودکان در مصاحبه با خبرنگار ایسکانیوز گفت:بلوغ یکی از حساس ترین ومهمترین دوره رشد وتکامل انسان است که با تغییرات ثانویه در ظاهر و حجم توده بدن مشاهده می شود. اگر چه می توان بلوغ را یک تحول بیولوژیک یا جسمی دانست اما این پدیده می‌تواند بر رشد روانی و عاطفی نوجوانان نیز تاثیربسزایی داشته باشد وگاهی سلامت آنان را تهدید کند.

وی ادامه داد: اگر این رشد طبیعی در زمان مناسب اتفاق نیفتد و اختلالی در تنظیم هورمون های بدن کودک به وجود آید،ممکن است این پدیده زودتر از موعد رخ دهد که عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد البته متاسفانه زندگی مدرن و تغذیه ناسالم و کم آگاهی والدین سبب افزایش بلوغ زودرس در نوجوانان امروزی شده است که گاهی بسیار خطرناک می شود.

افزایش وزن

دکتر ایرانخواه معتقد است: بلوغ زودرس در دختران شایع تر از پسران است که افزایش وزن در دختران یکی از شایع ترین عوامل ایجاد آن است.تغذیه نقش مهمی در به وجود آمدن بلوغ زودرس ایفا می کند.

این در حالی است که محققان می گویند: دخترانی که در دوران کودکی زیاد گوشت می خورند، زودتر از دیگر دختران، بالغ می شوند. محققان می گویند اگر در 3 سالگی کودکی بیش از 8 نوبت در هفته و در 7 سالگی، 12 نوبت در هفته گوشت مصرف کند، زودتر از همسالانش بالغ می شود.

سن بلوغ

این متخصص کودکان می گوید: اگر فرزند شما قبل از 8 سالگی (بلوغ زودرس) یا بعد از 14 سالگی (بلوغ دیررس) به بلوغ برسد باید تحت نظر پزشک قرار گیرند.

به اعتقاد وی متوسط سن بلوغ برای دختران، 11 سالگی و برای پسران، 12 سالگی است.اما برای سن بلوغ جدول زمان بندی معین نشده است.نوجوان در این دوران تحولات احساسی متفاوتی را تجربه می کند ،حالت خشم ،افسردگی ،پرخاشگری و ..... وظیفه مهم والدین انتقال نوجوان به سن بزرگسالی با حفظ عزت نفس و آرامش است.

خطربلوغ زودرس در پسران

ایرانخواه می گوید: نکته مهمتر این اختلال این است کهبلوغ زودرس در پسران می تواند این نگرانی را ایجاد کند که اتفاق خطرناکی در حال وقوع است چرا که گاهی بلوغ در شرایطی آغاز می‌شود که فرد دچار تومور مغزی است یا آنسفالی مغزی دارد. این صدمات مغزی باعث می‌شود تغییرات هورمونی زودتر ایجاد شود که به آن بلوغ ثانویه یا مرضی می‌گویند. عفونت‌های مغزی، ضربه‌های مغزی، تومور مغزی و مصرف داروهای استروژن و آندروژن قبل از بلوغ از مهم‌ترین عوامل بیمارگونه بلوغ زودرس در پسران است و به همین دلیل بروز بلوغ زودرس در پسران باید جدی گرفته شود و هر چه زودتر بررسی‌های را انجام داد.

این کارشناس در پایان به ایسکانیوز گفت :به‌طور کلی هر کودکی که زیر 6 سال علائم را نشان می‌دهد باید MRI، سی‌تی‌اسکن و آزمایش‌های مختلف را انجام دهد و تحت نظر دکتر قرار بگیرد.

سولماز ظریفی

704

کد خبر: 800161

وب گردی

وب گردی