ویژگی این دوره  توجه به رویکرد سینمای کودک و نوجوان  است/بزرگداشت دنیا فنی زاده و توران میرهادی در جشنواره

نشست خبری سی امین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان صبح امروز در موزه سینما برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این نشست رضاداد درباره دلایل وقفه ای که در برگزاری جشنواره به وجود آمد گفت: در جشنواره سی‌ام با وقفه ای مواجه شدیم. زیرا توافقنامه بین سازمان سینمایی فارابی با شهرداری اصفهان برای امضا با تاخیر روبه رو شد. به همین دلیل فرصت کافی نبود که جشنواره را در زمان مناسب برگزار کنیم. با این حال پیش بینی شد که رویدادی را بهمن ماه سال 95 داشته باشیم اما با برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان ها همزمان شد. به همین دلیل از انجام آن رویداد هم صرف نظر کردیم.

او ادامه داد: با نهایی شدن این تصمیم که قرار شد جشنواره در 5 سال آینده در اصفهان برگزار شود تصمیم گرفتیم تا جشنواره را در اواخر بهار و یا اوایل تابستان برپا کنیم و پس از آن بین برگزاری جشنواره و اکران فیلم های کودک و نوجوان در تابستان نسبتی پیدا کنیم و در همین جهت قرار است برنامه ریزی کنیم.

او افزود: یکی از معضلات سینمای کودک و نوجوان کم رونقی این نوع سینما در اکران است. مطلب دیگری که در این دوره از جشنواره با آن روبه رو بودیم بحث تفکیک یا عدم تفکیک این جشنواره بود زیرا دوره گذشته در همدان با رویکرد نوجوانان برگزار شده بود و قرار بود که امسال با رویکرد کودکان در اصفهان برپا شود. این بحث را با شورای سیاستگذاری سینمای کودک بررسی کردیم و پیشنهاد شد که در برگزاری جشنواره تفکیکی صورت نگیرد اما در داوری‌ها در بخش بهترین فیلم دو جایزه داشته باشیم که یکی به بهترین فیلم کودک تعلق می‌گیرد و دیگری نصیب بهترین فیلم نوجوان خواهد شد و در ادامه در هر بخشی می‌توانیم آرام آرام به سمت تفکیک برویم. به هر حال رویکرد انتخابی ما در این دوره این بود که از جداسازی دو جشنواره منصرف شدیم.

رضاداد درباره دیگر تغییرات این دوره از جشنواره اظهار کرد: نکته دیگر درباره این جشنواره استقلال بخش انیمیشن است. اگر بتوانیم این بخش را تقویت کنیم اتفاقات خوبی در این زمینه خواهد افتاد و در نهایت هم باید نگاه مستقلی به این ژانر سینمایی داشته باشیم. زیرا ظرفیت سینمای انیمیشن ما از سینمای زنده و داستانی بسیار بیشتر است و می‌تواند مخاطبین بیشتری را هم به سینما جلب کند ضمن اینکه منابع داستانی می‌توانند به ظرفیت این بخش کمک کنند.

دبیر سی‌امین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره مقرراتی که در بخش فیلنامه به وجود آمده است تاکید کرد: در سالهای گذشته در بخش مقررات فیلمنامه بیشتر به طرح‌ها توجه می‌شد. اما، همین توجه به طرح باعث می‌شد تا آن طرح‌ها به فیلمنامه تبدیل نشوند و در بایگانی نویسندگان و تهیه کنندگان باقی بمانند به همین دلیل امسال تنها فیلمنامه‌ها را پذیرفتیم.

او با اشاره به ویژگی های این دوره از جشنواره بیان کرد: ویژگی دیگر این دوره توجه به رویکرد سینمای کودک و نوجوان برای این قشر سنی است. زیرا در دوره‌های پیشین بیشتر فیلم‌هایی پذیرفته می‌شد که درباره کودک و نوجوان بودند.

علیرضا رضاداد در ادامه آماری را درباره آثار فرستاده شده به دبیرخانه جشنواره و فیلم‌های پذیرفته شده در سی‌امین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان ارایه داد.

رضاداد پس از اعلام آمار این دوره جشنواره با اشاره به فیلنامه‌های اقتباسی گفت: به فیلنامه‌های اقتباسی هم در این دوره توجه جدی شده است و بعضی از آثار منتخب ناشرین کانون فرهنگی کودک و نوجوانان هم در جشنواره حضور دارند.

او درباره سالن‌های نمایش دهنده فیلم‌ها گفت: امسال پنج سالن فیلم‌ها را نمایش می‌دهند ضمن اینکه بیشتر نمایش آثار بعد از ظهر است و هر فیلمی که مورد استقبال قرار گرفت در سانس صبح فردا برای آن اکران فوق‌العاده‌ای در نظر گرفته خواهد شد به همین دلیل سانس‌های صبح سینماها را خالی نگه داشتیم.

رضاداد افزود: یکی از ملاحظات برگزاری جشنواره در اصفهان محدودیت سالنها بود. به همین دلیل بعضی از سالن‌هایی که نیاز به بازسازی داشت برای جشنواره آماده شدند.

دبیر سی‌امین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره آیین‌های نکوداشت و بزرگداشت این دوره گفت: امسال دو آیین نکوداشت و دو آیین بزرگداشت داریم؛ یاد دنیا فنی‌‌زاده، عروسک گردان کلاه قرمزی و توران میرهادی، فعال حوزه کودک و نوجوان در کاتالوگ جشنواره گرامی داشته خواهد شد. در حوزه سینمای نوجوان هم مراسم بزرگداشتی برای رسول صدرعاملی برگزار خواهد شد.

یکی دیگر از برنامه‌های ما مراسمی است که برای سالروز درگذشت عباس کیارستمی در نظر گرفته شده است. این مراسم در روز 14 تیرماه برپا خواهد شد. علی معلم هم توجه ویژه‌ای به سینمای کودک داشت. به همین دلیل نکوداشتی در جشنواره امسال برای او در نظر گرفتیم.

رضاداد در ادامه گزارشی از برگزاری کارگاه‌ها را ارائه داد که شامل کارگاه‌های فیلنامه‌نویسی و انیمیشن می‌شود.

کد خبر: 800251

وب گردی

وب گردی