سرنوشت یک قانون ۱۰ ساله در حوزه پرستاری

خواسته ۱۰ ساله حوزه پرستاری کشور برای تحقق نظام پرداختی عادلانه امروز مسیر تازه‌ای را طی می کند؛ قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که در تیرماه ۱۳۸۶ به تصویب مجلس رسید، تا امروز محقق نشده است اما به نظر می رسد قرار است با اتفاقات تازه‌ای در این حوزه روبرو شویم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، براساس بند (۱۵) ماده (۱) قانون تشکیلات وزارت بهداشت، این وزارتخانه موظف بود استاندارد بسته‌های خدمات تشخیصی، درمانی کادر پرستاری (موضوع ماده ۱۶ قانون ایجاد سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۸۰۰) را در تمام مراکز بهداشتی درمانی کشور تعیین کند و به استناد مواد (۸) و (۹) قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور مصوب سال ۱۳۷۳، با هماهنگی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در چهارچوب سرانه مصوب، تعرفه سالانه خدمات فوق را پیشنهاد کند تا پس از تأیید شورای عالی بیمه خدمات درمانی به تصویب هیأت وزیران برسد.

این روند پس از کش و قوس‌های فراوان تا پایان برنامه ششم توسعه اجرا نشد. با توجه به اظهارات اخیر معاون پرستاری وزارت بهداشت قرار است نظام پرداختی جدیدی جایگزین این قانون ۱۰ ساله و اجرا نشده، شود. محمد میرزابیگی تاکید دارد که این نظام می‌تواند بی‌عدالتی‌های نظام پرداخت فی فور سرویس را جبران کند.

او درباره آخرین وضعیت پیگیری تغییر نظام پرداخت حقوق پرستاران گفت: ما پیگیری‌های خود را درباره اجرای قانون تعرفه‌گذاری انجام دادیم ولی در مسیر شورای عالی بیمه ترمزهای بدی جلوی راه قرار گفت و در نهایت دیدیم با آن روالی که قرار بود بسته‌های خدمتی و ... تدوین شود، به نتیجه نمی رسد. به همین دلیل سراغ بحث پرداخت عملکردی رفتیم. اگرچه تعرفه‌ها اجرا نشد ولی بحث مالی آن از بین نرفت؛ کارانه پرستاران از مهر سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ افزایش خوبی داشت. این موضوع شاید می‌توانست در قالبی باشد که هم هدف قانون تعرفه گذاری را در قالب بسته‌های خدمتی محقق کند و هم می‌توانست در پرداخت عملکردی ادامه پیدا کند. اما برخی از دوستان فرصت سوزی کردند.

او به تصویب یک نظام پرداختی جدید در برنامه ششم توسعه برای گروه‌های شاغل در حوزه سلامت شامل پرستاران، پزشکان و پیراپزشکان اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه نوع نظام پرداختی در بالین دی آری جی( DRG) یا خرید راهبردی خدمات انتخاب شده است؛ در آنجا به نظر می رسد همه گروه‌ها در این نظام دخیل هستند و عدالت به صورت نسبی رعایت می شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت مهم‌ترین مزیت این نوع از نظام پرداخت را رعایت عدالت دانست و تاکید کرد: ما نظام پرداختی به نام فی فور سرویس داریم؛ زمانی که قانون تعرفه‌گذاری را به مجلس بردیم، صحبت کردیم که ما پرستاران این نظام پرداختی را قبول نداریم و باید به سمت بسته‌های خدمتی حرکت کنیم. در مقطعی که داشتیم به این نوع نظام پرداختی می‌رسیدیم، فرصت سوزی شد ولی امروز چون در نظام پرداخت فی فور سرویس تبعیض وجود دارد، بهتر است در کل فکری برای آن شود.

او همچنین اضافه کرد: در حال حاضر این نگاه وجود دارد که تمام نظام پرداخت به سمت خرید راهبری برود. من معتقدم رسانه‌ها و گروه‌های مختلف صنفی و حرفه‌ای می‌توانند کمک کنند تا آنچه در برنامه ششم توسعه در خصوص خرید راهبردی خدمات دیده شده است، پیگیری شود.

704

کد خبر: 800252

وب گردی

وب گردی