نماینده سابق آمریکا در امور کره شمالی: پیونگ یانگ شهروندان آمریکایی را آزاد کند

فرستاده سابق آمریکا به کره شمالی که مسئول رسیدگی به پرونده دانشجوی آمریکایی فوت شده است، گفت درباره اینکه پیونگ یانگ شکنجه این جوان را که منجر به مرگش شد، انکار کرده، هیچ ایده‌ای ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، رابرت کینگ، نماینده سابق ویژه آمریکا در امور کره‌شمالی در جریان مصاحبه‌ای با شبکه خبری دویچه وله گفت: من درباره اینکه آیا اوتو وارمبیر، دانشجوی آمریکایی که در بند کره شمالی بود و در کما به آمریکا منتقل شد، با شکنجه‌های پیونگ یانگ به این وضع افتاد یا خیر، ایده‌ای ندارم. بررسی‌ها در این باره در حال انجام است.

وی افزود: کره‌شمالی تا به حال درباره این مساله شفاف سازی نکرده است. آنها بابت رویکردشان در قبال شهروندان آمریکایی که در بند این کشور هستند، تا به حال شفافیت به خرج ندادند. چیزی که ما می‌دانیم این است که آنها باید به زودی این شهروندان را آزاد کنند. من نسبت به کره شمالی محتاطانه رفتار کرده‌ام. درباره پرونده وارمبیر باید بگویم که براساس بررسی‌های کارشناسان پزشکی هیچ شواهدی مبنی بر شکنجه او توسط مقام‌های زندان در کره شمالی وجود ندارد. مساله‌ای که مورد بحث است کمبود رسیدن اکسیژن به بدن او و به کما رفتنش است که هنوز علتش مشخص نشده است اما مقام‌های کره شمالی می‌گویند ابتلا به بوتولیسم و مصرف قرص‌های خواب آور باعث به کما رفتنش شد.

این مقام آگاه آمریکایی درباره کره شمالی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چگونه برای آزادی این دانشجوی آمریکایی با مقام‌های پیونگ یانگ گفتمان انجام شد، گفت:‌ در گذشته زمانی که شهروندان آمریکایی بازداشت می‌شدند، مورد بازجویی قرار می‌گرفتند و این روند یک یا دو ماه طول می‌کشید. در این مدت هم به آنها اجازه داده نمی‌شد به دفتر حافظ منافع که هیات سوئیس در کره شمالی است، دسترسی داشته باشند. این بار هم تا زمان برگزاری محاکمه، مقام‌های سوئیسی نتوانستند به این دانشجو دسترسی داشته باشند بنابراین نمی‌دانیم که وضعیت سلامتش پیش از برگزاری این جلسه به چه صورت بود.

فرستاده سابق و ویژه آمریکا در کره شمالی در پاسخ به سوالی درباره اینکه وضعیت حقوق بشر در این کشور به چه صورت است، گفت: اوضاع حقوق بشری در کره شمالی به دلیل اینکه این کشور به شدت تحت فشار است تغییرکرده است. کره شمالی مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفته و انتقادهای زیادی بابت وضعیت حقوق بشری به این کشور شده است. مردم در این کشور مورد سواستفاده قرار می‌گیرند، با آنها بدرفتاری می‌شود و زمانی که شخصی دستگیر می‌شود، معلوم نیست علت اصلی بازداشتش چیست. در بسیاری از موارد به دستگیر شده، علت دستگیری و بازداشتش را نمی‌گویند. حتی افراد بیگناه هم به زندان می‌افتند. دستگیری‌ها و حبس‌ها در کره شمالی خانوادگی است یعنی اگر همسری زندانی شود، شوهر، فرزند و والدینش هم به زندان می‌افتند. هنوز هم سه آمریکایی در بند کره شمالی هستند. دولت واشنگتن مکررا خواستار آزادی آنها شده است. اصلا مشخص نیست که این افراد به چه جرمی دستگیر و زندانی شده‌اند.

فرستاده سابق و ویژه آمریکا در کره شمالی همچنین گفت که وزارت امور خارجه آمریکا به شهروندانش توصیه می‌کند که به کره شمالی نروند. کره شمالی مردم را به سفر به این کشور تشویق می‌کند چون این یک منبع درآمد است و در عین حال بابت این سفرها خشمگین است. ما تلاش می‌کنیم تا از رفتن مردم کشورمان به کره شمالی ممانعت به عمل آوریم و آنها را ترغیب نکنیم. اقداماتی از سوی کنگره برای محدود کردن مردم در سفر به این کشور آسیایی در حال انجام است. این برای ما در آمریکا البته سخت است چون ما می‌گوییم مردم باید خودشان تصمیم بگیرند.

منبع: ایسنا

305

کد خبر: 800268

وب گردی

وب گردی