سفر وزیر خارجه چین به کابل؛ «پکن» برای میانجیگری افغانستان و پاکستان تلاش می‌کند

وزیر خارجه چین در حالی برای میانجیگری بین افغانستان و پاکستان به کابل سفر کرده که برخی کارشناسان معتقدند پاکستان تنها برای کاهش فشارها به صورت مقطعی وارد گفت‌وگوها خواهد شدو رویکرد خود در افغانستان را تغییر نمی‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز، «وانگ‌ یی» وزیر خارجه چین صبح امروز در کابل مورد استقبال «صلاح‌الدین ربانی» وزیر خارجه افغانستان قرار گرفت.

چین پیش از این نیز از تمایل خود برای میانجیگری بین افغانستان و پاکستان برای از بین بردن تنش‌های بین دو کشور خبر داده بود.

سفر «وانگ‌ یی» وزیر خارجه چین به کابل در حالی اتفاق افتاده که روابط افغانستان و پاکستان در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و احتمال گسترش حضور نظامی آمریکا در افغانستان نیز افزایش یافته است.

گفته می‌شود که وانگ ی برای زمینه‌سازی یک نشست سه‌جانبه بین چین، پاکستان و افغانستان برای رایزنی با مقامات افغان به کابل سفر کرده است.

از سوی دیگر، «هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز با بیان اظهاراتی در حمایت از اسلام‌آباد از مجامع جهانی درخواست کرده تا با قبول اینکه پاکستان به طور جدی در حال مبارزه با تروریسم است، برای حمایت از این کشور گام جدی بردارند.

وی گفته که دنیا باید بپذیرد که پاکستان در خط مقدم مبارزه با تروریسم است و این به سود تمام منطقه و دیگر کشورهای جهان است که به جای مخالفت و دشمنی با پاکستان به دولتمردان اسلام آباد کمک کنند تا تروریسم از بین برود.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که فشارهای بین‌المللی بر اسلام‌آباد پس از حمله خونین کابل که سبب کشته و زخمی شدن حدود 600 غیرنظامی شده بود افزایش یافته است؛ زیرا نهادهای امنیتی و اطلاعاتی افغانستان پس از بررسی‌های اولیه سازمان اطلاعات ارتش پاکستان، و شبکه حقانی را مسئول حملات کابل اعلام کرده بودند.

در نشست «روند کابل» که با حضور بیش از 20 کشور از سراسر جهان و بعضی سازمان‌های بین‌المللی برگزار شد نیز «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان تصریح کرد که «پاکستان جنگ اعلام نشده‌ای را علیه افغانستان شروع کرده است.»

در حالی که اعلام چنین اظهاراتی توسط حکومت افغانستان علیه پاکستان چیز تازه‌ای نیست، اما اظهارات شدید اخیر با توجه به تشدید تنش‌ها بین دو کشور نگران کننده است. علاوه بر آن نیز درگیری‌های مرزی اخیر دو کشور باعث کشته شدن چندین سرباز افغان و پاکستانی شد.

در حالی چین برای میانجیگری به کابل سفر کرده که به نظر برخی از کارشناسان، پاکستان تنها برای کاهش فشارها به صورت مقطعی وارد گفت‌وگو با کابل شده است ولی هرگز رویکرد اطلاعاتی خود در قبال افغانستان را تغییر نخواهد داد.

منبع: تسنیم

305

کد خبر: 800277

وب گردی

وب گردی