تهران – ایسکانیوز: افزایش 10 برابری بودجه ی فرهنگی و اجتماعی، پیش بینی 16 طرح برای عفاف و حجاب، تاسیس مركز فعالیت های قرآن و عترت و آموزش های فرهنگی، حمایت گسترده از انتشار نشریات دانشجویی و توجه به آزادی بیان دانشجویان و ایجاد فضای باز نقدپذیری از اولویت های فعالیت های فرهنگی اجتماعی است که در حدود یک سال اخیر متفاوت با گذشته مورد توجه دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است.


فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و فوق برنامه به عنوان آموزش های غیر رسمی در جذب استعدادها، شکوفایی توانمندی ها و افزایش تجربیات سودمند دانشگاهیان، در دانشگاه های کشور در دستور کار قرار دارد که این امر در دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ساختار معاونت فرهنگی اجتماعی دنبال می شود.


** تغییر نام معاونت فرهنگی به معاونت فرهنگی-اجتماعی


روند حرکت دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی و مدیریتی با حضور حمید میرزاده تغییر کرد و در این مسیر، فرآیندهای فرهنگی هنری نیز دستخوش تغییراتی شد و در نخستین قدم، معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به معاونت فرهنگی و اجتماعی تغییر کرد تا با در کنار هم قراردادن دو مقوله فرهنگ و اجتماع، از موازی کاری زیرمجموعه های مختلف جلوگیری شود و دانشگاه، گام های خود را برای تحقق هدف نهادینه سازی فرهنگ اسلامی و ایرانی منسجم تر بردارد.


 ** رشد 10 برابری بودجه فرهنگی و اجتماعی


سید طه هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه توسعه برنامه های فرهنگی اجتماعی دانشگاه می گوید بر اساس ٢١ راهبرد سند اسلامی شدن دانشگاه ها، ٨ محور استخراج و در قالب محورهایی مانند دین و اخلاق، امام و رهبری، انقلاب اسلامی، فرهنگ و تمدن، هنر، اوقات فراغت، سیاحت و اردوهای راهیان نور، تاسیس و راه اندازی باشگاه ها وكانون های حقیقی و مجازی و مشاركت های اجتماعی برای اجرا در واحدهای دانشگاه آزاد تعریف شده است.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی از اختصاص ساعت فرهنگی و هفته فرهنگی آفتاب مهر در این راستا خبر داد و گفت:


وی در این ارتباط افزود: این سرفصل ها در قالب 290 سرفصل به واحدهای سراسر كشور ابلاغ شده است تا معاونت های دانشگاهی  در این چارچوب برنامه ریزی کنند. برای اطمینان از تضمین اجرای این برنامه ها، گردهمایی های منطقه ای و میان استانی و استانی متعددی در طول ١٠ ماه گذشته بر گزار شده است تا از روند پیشرفت برنامه ها و چند و چون کیفی و کمی آن ها اطلاع حاصل شود.


در این راستا افزایش 10 برابر  بودجه فرهنگی و اجتماعی از دیگر تغییراتی است که حدود یک سال اخیر اعمال شده تا پیاده سازی برنامه های فرهنگی و اجتماعی در قالب برنامه باقی نماند و عملیاتی شود.


** تاسیس مراکز  فرهنگی و اجتماعی


تاسیس مركز فعالیت های قرآن و عترت و آموزش های فرهنگی نیز از دیگر برنامه هایی است که برای نخستین بار در تشكیلات جدید ساختار فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفت. از زمان تاسیس این مرکز تاکنون 500 کانون قرآنی در سراسر واحدها پوشش داده شده است.


همچنین با عنایت به اهمیت توجه به قرآن و آموزه های قرآنی برای توفیق دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی مقاطع زندگی، دانشگاه آزاد فعالیت های قرآنی را از برنامه های حفظ و قرائت و درك مفاهیم به لایه های عمیق تر هدایت كرد که یكی از بزرگترین طرح های ماندگار در این حوزه تمركز بر تدوین مدل مناسب و سبك زندگی اسلامی ایرانی و اجراي طرح هاي ماندگار فرهنگي در هر واحد است که بی شک تاثیر ویژه ای بر دیگر بخش های جامعه خواهد داشت.


**پیش بینی 16 طرح برای عفاف و حجاب


دراین بین، مقوله عفاف و حجاب نیز از جایگاهی ویژه در برنامه های حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی برخوردار است که در این راستا 16 طرح برای عفاف و حجاب پیش بینی شده است تا با حمایت کامل و جامع از بخشنامه مدیرکل حراست دانشگاه در مسیر پاسداشت فرهنگ قرآنی حجاب حرکت شود.


تشكيل شوراي راهبردي ارتباطات و اطلاع رساني و تدوين نظام جامع رسانه اي با هدف جهت دهی رسانه هاي دانشگاه آزاد از رسانه هايي صرفا سياسي به رسانه هايي در تراز علمي و فرهنگي از دیگر برنامه هایی است که در حدود یک سال اخیر به آن توجه شده است و می توان خروجی های اثرگذار آن را در بخش های گوناگون دانشجویی مشاهد کرد.


نباید از نظر دور داشت که در مدت یکسال اخیر، با انجام تحولات اساسی در حوزه تشكل هاي سياسي با جهت گيري فرهنگي در اين حوزه شفاف سازی در دانشگاه های آزاد سراسر کشور، رخ داده است و با تغییررویکرد فرهنگی در تشکل های سیاسی و نظام اطلاع رسانی دانشگاه قطع یقین شاهد سمت و سوگیری های مناسب تری در فعالیت تشکل ها خواهیم بود.


کوشش برای ارتقا جایگاه هنر، برنامه ریزی برای بهره مندی از دانشجویان خلاق و هنرمند، برگزاری جشنواره ها، توجه به رویکرد فرهنگی در تشکل های اسلامی و سیاسی از زمره ی دیگر اقدامات صورت گرفته در مدت حدود یک سال اخیر است.


در حدود یک سال اخیر مصوبات مهم و موثری نیز در بخش فرهنگی و اجتماعی به تصویب رسیده است که از جمله آن ها می توان به راه اندازی معاونت فرهنگی و اجتماعی برای واحدهای بزرگ دانشگاه آزاد کشور اشاره کرد که در گام بعد تشکیل شورای راهبردی فرهنگی و برگزاری جلسات منظم توسعه فعالیت های این معاونت را به همراه داشته است.


همگام با اجرای برنامه هایی که ذکر شد، تدوین محورهای اصلی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1393با هدف اجرای طرح های فرهنگی ماندگار و موثر با همکاری دانشگاهیان و تشکل های دانشجویی و توسعه و تقویت نهادهای اطلاع رسانی دانشگاه صورت گرفته است و این اصول سازمانی در حال حاضر گام به گام پیش می رود تا دیگر بخش های آموزش عالی و سایر اقشار جامعه از عملکرد این دانشگاه در حوزه ی فرهنگ آگاهی پیدا کنند و با برقراری تعامل سازنده و دوسویه میان نهادهای اطلاع رسانی دانشگاه آزاد و جامعه مخاطبان، دانشگاه از حالت متکلم وحده خارج و سیاست های مدون در این راستا اجرایی شود.


 حمایت از نشریات دانشجویی و توجه به آزادی بیان دانشجویان و نقدپذیری از دیگر اولویت هایی است که متفاوت با گذشته مورد توجه دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته و گسترش مخاطبان فعالیت های فرهنگی و ایجاد کانون های فرهنگی اجتماعی و صنفی از دیگر مصوبه های دانشگاه آزاد اسلامی است.




کد خبر: 80029

وب گردی

وب گردی