علل وقوع طوفان و گردوخاک در سیستان و بلوچستان/وزش باد با سرعت 90 کیلومتر در  این منطقه بی سابقه نیست

امروز خبری با عنوان باد شدید و گرد و خاک پرواز مشهد- زابل را لغو کردو پرواز شماره ۱۲۶۶ مشهد - زابل به دلیل وزش باد شدید، گرد و خاک و کاهش دید افقی باطل شد روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت . مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در مورد اینکه چرا سرعت وزش طوفان در سیستان به ۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد گفت: زمانی که اختلاف فشار در مناطق شمالی و جنوبی این منطقه افزایش پیدا کند منطقه نوار مرزی ایران و افغانستان به دلیل اینکه منطقه ای پست و کم ارتفاعی است مانند منجیل عمل می کند یعنی سرعت جریان هوا از شمال به سمت جنوب افزایش پیدا می کند.

احد وظیفه در گفت و گو با ایسکانیوز با اشاره به خبری مبنی بر اینکه سرعت وزش طوفان در سیستان به ۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد گفت: باید به این نکته توجه داشت در این منطقه رشته کوه البرز در غرب به سمت خراسان کشیده شده است و از طرفی دیگر رشته کوه هیمالیا که در شمال افغانستان وجود دارد و کوه های هندوکش تا بخش جنوبی افغانستان کشیده شده است.

وی ادامه داد:از لحاظ توپوگرافی شرایطی در استان سیستان و بلوچستان حاکم است که مشابه آن در منجیل وجود دارد در شهر منجیل وزش باد به گونه ای است که اگر در ماشین به یک باره باز شود ممکن است از جا در بیاید چنین شرایطی نیز در منطقه سیستان و بلوچستان مخصوصا بخش شمالی آن وجود دارد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: زمانی که فشار هوا در شمال بیشتر و در جنوب رشته کوه البرز مانند قزوین و تهران کم تر باشد ، این پدیده مانند بادکنکی عمل می کند که آن را پس از باد کردن رها می کنیم در این صورت به عبارتی با یک خروجی باد مواجه هستیم که در اصطلاح به آن تونل باد می گویند که چنین شرایطی بر استان سیستان و بلوچستان نیز حاکم است.

وی اضافه کرد: زمانی که فشار هوا در ترکمنستان و شمال افغانستان به علت گذر توده هوای پرفشار افزایش پیدا می کند، در جنوب سیستان و بلوچستان و حاشیه خلیج فارس و دریای عمان فشار هوا به دلیل گرمای زیاد هوا کاهش پیدا می کند، طبیعتا زمانی که اختلاف فشار در مناطق شمالی و جنوبی افزایش پیدا کند منطقه نوار مرزی ایران و افغانستان به دلیل اینکه منطقه ای پست و کم ارتفاعی است مانند منجیل عمل می کند سرعت جریان هوا از شمال به سمت جنوب افزایش پیدا می کند که به این پدیده وزش باد شکاف یا Gap Winds گفته می شود.

وظیفه تاکید کرد: انتظار داریم موج جریانی که در حال گذر از شمال کشور است باعث تقویت فشار در ترکمنستان و مناطق شمال شرقی ایران شود ، در منطقه جنوب شرقی کشور که پدیده کم فشار فصلی بر آن ها حاکم است، فشار هوا کمتر است در این صورت اختلاف فشار بین مناطق شمالی و جنوبی ایجاد خواهد شد در نتیجه طی 2-3 روز آینده انتظار می رود سرعت وزش باد در این مناطق افزایش پیدا کند. با توجه به مطالبی که گفته شد وزش باد با سرعت 90 کیلومتر برای این منطقه بی سابقه نیست این بادها به همراه خود گرد و خاک بسیاری را حمل می کنند به گونه ای که اگر یک فرد برای اولین بار در جاده های سیستان و بلوچستان به سمت کرمان حرکت کند، باد به شدت به بدنه ماشین وی آسیب خواهد رساند.

خبرنگار: نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 800322

وب گردی

وب گردی