جزئیات قرارداد خرید ۷۳ فروند هواپیمای جدید از ایرباس

بعد از امضای قرارداد تاریخی ایرباس با شرکت ایران‌ایر برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما، روز پنج‌شنبه نیز دو شرکت هواپیمایی زاگرس و ایران ایرتور، تفاهم‌نامه خرید ۷۳ فروند هواپیمای مسافربری جدید را با شرکت ایرباس امضا کردند. براساس این تفاهم‌نامه‌ها، مقرر شده است که ایران ایرتور ۴۵ فروند و زاگرس‌ایر نیز ۲۸ فروند هواپیما از این شرکت خریداری کند.

به گزارش ایسکانیوز، پس از اجرای برجام و با رفع تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی مذاکرات گسترده‌ای با شرکت‌های هواپیمایی معتبر انجام شد که برخی از آنها خرید هواپیما را در پی داشت به‌طوری که قرارداد خرید بیش از 200 هواپیما به امضا رسیده است. مسوولان صنعت هوانوردی ایران امیدوار هستند که با خرید این تعداد هواپیما، بیش از 500 هزار صندلی جدید به ظرفیت ناوگان هوایی افزوده شده و فرصت‌های اشتغال‌زایی مستقیم برای بیش از 200 هزار نفر در داخل فراهم شود.

البته تلاش برای نوسازی و ارتقای ناوگان هوایی کشور به قراردادهای امضا شده در ماه‌های گذشته معطوف نشده و شرکت‌های هواپیمایی به‌صورت پیوسته به مذاکره با شرکت‌های معتبر بین‌المللی مشغول هستند. بر این اساس، دو شرکت زاگرس و ایران ایرتور پس از ماه‌ها مذاکره توانستند، روز پنج‌شنبه در حاشیه برگزاری پنجاه و دومین نمایشگاه هوایی «لوبورژه» پاریس، تفاهم‌نامه‌های خرید 73 فروند هواپیمای جدیدی ایرباس را امضا کنند.

شرکت هواپیمایی ایرباس نیز در بیانیه‌ای مطبوعاتی از امضای یادداشت تفاهم خرید 28 فروند هواپیمای تولیدی این شرکت با شرکت هواپیمایی زاگرس ایران خبر داد.

این تفاهم‌نامه که شامل خرید 20 فروند هواپیمای«A320neo» و 8 فروند هواپیمای «A330neo» است، در نمایشگاه هوایی «لوبورژه» پاریس از سوی «عبدالرضا موسوی» مدیر عامل شرکت زاگرس و «فابریس برژیه» مدیر عامل شرکت هواپیمای تجاری ایرباس امضا شده است. مدیرعامل هواپیمایی زاگرس در این باره گفت: از اینکه توانستیم برای خرید این هواپیماهای جدید با ایرباس توافق کنیم، خرسند هستیم.

ما اپراتور وفادار به خانواده ایرباس A320 بوده‌ایم و عملکرد، هزینه‌های عملیاتی و مقرون به‌صرفه بودن هواپیمای ایرباس نقطه قوت ما برای سفارش این هواپیما بود. وی افزود: این توافق گویای گام عملی نوسازی ناوگان هوایی زاگرس و گسترش عملیات آن در داخل و در سطح بین‌المللی است. مدیر عامل شرکت هواپیمای تجاری ایرباس نیز از هواپیمایی زاگرس به دلیل اعتماد به کارآمدترین محصول تک راهرو و دو راهرویی ایرباس قدردانی کرد و گفت: این توافق به زاگرس اجازه می‌دهد ناوگان خود را با کمترین تغییر و با استفاده از خدمات منحصر به فرد ایرباس توسعه دهد.

شرکت هواپیمای ایرتور نیز تفاهم‌نامه خرید 45 فروند هواپیما را در حاشیه نمایشگاه هوایی پاریس با ایرباس به امضا رساند. پایگاه اینترنتی ایرباس در بیانیه دیگری که روز پنج‌شنبه منتشر شد، اعلام کرد: شرکت هواپیمایی ایران ایرتور مستقر در تهران با امضای تفاهم‌نامه خرید45 فروند در نمایشگاه هوایی پاریس به جدیدترین مشتری هواپیمای خانواده A320neo تبدیل شده است. این شرکت هواپیمایی که 45 سال از تاسیس آن می‌گذرد اکنون به فهرست مشتریان جدید ایرباس افزوده شده است.

ایران ایرتور که سرویس‌های برنامه‌ریزی شده به بازارهای داخلی و بین‌المللی ارائه می‌دهد، از این هواپیمای جدید برای مدرنیزه کردن ناوگان و گسترش عملیات خود در بازارهای داخلی و بین‌المللی استفاده خواهد کرد. مجید شکاری رئیس هیات‌مدیره ایران ایرتور گفت: خانواده A320neo با ویژگی منحصربه‌فردی که امکان بهره‌وری عملیاتی و اعتمادپذیری را فراهم می‌کند به راهبرد رشد و توسعه ما کمک خواهد کرد. موفقیت ما به‌عنوان یک شرکت هواپیمایی داخلی و منطقه‌ای با سرمایه‌گذاری در هواپیمای تک‌راهروی پیشتاز در جهان تقویت خواهد شد.

فابریس بورژیه مدیر عامل شرکت هواپیمای تجاری ایرباس نیز گفت: تعهد به خرید 45 هواپیمای خانواده A320neo اطمینان شرکت‌های هواپیمایی به نقش پیشتاز ما در بازار هواپیماهای تک راهرو به دلیل کارآمدی عملیاتی و راحتی بی‌نظیرمسافران را نشان می‌دهد. همچنین در بیانیه مطبوعاتی ایرباس آمده است: یادداشت تفاهم‌نامه‌های امضا شده منوط به تصویب از جمله از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (OFACC) است. ایرباس به پایبندی کامل به توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و مقررات مربوطه ادامه خواهد داد.

مرضیه جعفرزاده مدیر روابط‌عمومی هواپیمایی ایران ایرتور، با اشاره به 18 ماه مذاکرات فشرده با مدیران ایرباس و توافق با آنها گفت: با بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته، در مجموع 45 فروند از خانواده A320neoo شامل ایرباس 318،319،320،3211 خریداری شده که به مرور به ناوگان هواپیمایی ایران ایرتور اضافه می‌شوند. جعفرزاده افزود: ارزش کلی این تفاهم‌نامه 4,5 میلیارد یورو است. پیش از این نیز برخی شرکت‌های هواپیمایی ایران اقدام به امضای قرارداد و خرید هواپیما از شرکت‌های ایرباس و بوئینگ کردند. نکته مهم درباره تامین مالی این قراردادها این است که خرید همه این هواپیماها به‌صورت اجاره به شرط تملیک بوده و قرار است ایران ایر 85 درصد منابع مالی آن را از فاینانس خارجی و 155 درصد آن را از منابع داخلی و تسهیلات صندوق توسعه ملی تامین کند و تاکنون چند شرکت و موسسه مالی از کشورهای مختلف جهان برای تامین فاینانس مالی خرید 200 فروند هواپیما از ایرباس، بوئینگ و ATRR اعلام آمادگی کرده‌اند.

خانواده A320 پرفروش‌ترین محصول هواپیماهای تک‌راهرو هستند که تاکنون 13 هزار سفارش داشته و بیش از 7 هزار و 600 هواپیما به حدود 400 مشتری در سراسر جهان تحویل داده شده است. خانواده A320 در چهار سایز (A318، A319، A320 و A321) دارای ظرفیت 100 تا 240 مسافر است. این نوع هواپیما در بازار هواپیماهای تک راهرو پهن‌ترین کابین را دارد.

منبع: اقتصادنیوز

401

کد خبر: 800328

وب گردی

وب گردی