فعالیت 2 هزار باشگاه کتابخوانی در سطح کشور

 مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حدود 2 هزار باشگاه کتابخوانی با هدف ترویج فرهنگ کتاب خواندن بین کودکان و نوجوانان ظرف یک سال اخیر در 15 شهر سطح کشور تشکیل شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اصغر سید آبادی امروز در مراسم گشایش جام باشگاههای کتابخوان سبزوار افزود: در چارچوب باشگاههای کتابخوان افراد با سنین هفت تا 14 سال و در گروههای 12 نفره عضویت دارند. باشگاههای کتابخوان پایان امسال در 100 شهر راه اندازی می شوند.
وی ادامه داد: در این چارچوب برنامه های فرهنگی مختلف از جمله تشکیل گروههای تئاتر، نمایش، موسیقی، برگزاری مسابقات نقاشی و موارد مشابه در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی اجرا می شود.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اعلام فراخوان برنامه "پایتخت کتاب ایران" نیز اشاره و بیان کرد: پارسال نیشابور و امسال بوشهر به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شدند. از ماه آینده نیز فراخوان انتخاب پایتخت کتاب ایران برای سال 1397 اعلام و به اداره های فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح کشور اعلام می شود.
وی گفت: مهمترین رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای طرح پایتخت کتاب ایران افزایش همکاری تشکلهای مردمی و همکاری بخش خصوصی است. ارائه طرحهای ابتکاری، برنامه های جدید مرتبط با حوزه پایتخت کتاب، افزایش نقش و حضور بانوان و کودکان در برنامه های کتابخوانی از دیگر معیار های وزارت فرهنگ و ارشاد برای انتخاب پایتخت کتاب ایران است.
سیدآبادی در ادامه همچنین اظهار کرد: امروز وضعیت کتاب کودک در کشور مطلوبتر از وضعیت کتاب برای سنین بزرگسال است. لذا فعالیت و گسترش باشگاههای کتابخوان در افزایش رونق فرهنگ کتابخوانی بین کودکان موثر است البته باید در کنار اجرای این طرح به تقویت کتابخانه های تخصصی ویژه کودکان نیز پرداخت.
وی همچنین سرانه مطالعه کتاب را برای هر فرد ایرانی 12 دقیقه و 33 صدم ثانیه اعلام و بیان کرد: امید است با اجرای طرحهای مختلف فرهنگی زمینه برای ترویج فرهنگ و افزایش سرانه کتابخوانی در کشور فراهم شود.
55 باشگاه کتابخوان در کتابخانه ها و کانونهای پرورش فکری کودک و نوجوان شهرستان سبزوار فعال هستند که 825 نفر از علاقه مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی در رده سنی 9 تا 14 سال در آنها عضویت دارند.
جام باشگاههای کتابخوان با هدف ایجاد رقابت بین آنها برگزار می شود. باشگاه برتر به عنوان نماینده شهرستان در سطح استان با سایر باشگاههای برتر به رقابت می پردازد. ارائه طرحهای فرهنگی مختلف مرتبط با حوزه فرهنگ کتابخوانی از مهمترین معیارهای برای انتخاب باشگاه برتر است.
مرکز شهرستان 320 هزار نفری سبزوار در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

502

کد خبر: 800353

وب گردی

وب گردی