سفر وزیر امور خارجه چین به پاکستان

'وانگ یی' وزیر امور خارجه چین با هدف رایزنی با مقامات پاکستان درخصوص مسئله افغانستان، بررسی فرآیند صلح و ثبات در این کشور و تلاش برای بهبود روابط پاکستان و افغانستان، دقایقی پیش و از مبدا کابل، وارد اسلام آباد شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا؛ 'وانگ یی' ساعاتی پیش در کابل نیز با صلاح الدین ربانی همتای افغان خود در مقر وزارت امور خارجه افغانستان دیدار و با وی در خصوص روند مذاکرات صلح این کشور، به بحث و تبادل نظر پرداخت.
'آنتونیو گوترش' دبیرکل سازمان ملل نیز در سفر اخیر خود به افغانستان، خواستار ایفای نقش چین برای میانجی گری بین پاکستان و افغانستان با هدف کمک به بهبود روابط این دو کشور همسایه شده بود.
وزیر امور خارجه چین در این سفر، قرار است در ملاقات با سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی و احتمالان برخی دیگر از مقامات این کشور، موضوع از سرگیری برگزاری نشست چهارجانبه میان مقاماتی از افغانستان، پاکستان، آمریکا و چین را مطرح کند. طرح این موضوع پس از شکست مذاکرات چهارجانبه صلح افغانستان، به معنای تلاش پی برای احیای دوباره این روند است.
چین منافع سیاسی-اقتصادی خود در منطقه را در تقویت صلح و ثبات منطقه ای به ویژه رفع کدورت های میان پاکستان و افغانستان و ایجاد ثبات و آرامش در این دو کشور می داند.
چینی ها طرح های اقتصادی مشترک فراوانی را در پاکستان به ارزش دهها میلیارد دلار آغاز کرده اند و برای بهره برداری از آن، بطور طبیعی نیازمند تقویت صلح و ثبات در این کشور هستند. پکن معتقد است با کمک به صلح افغانستان، می توان به بهبود امنیت پاکستان نیز کمک کرد.
تلاش چین برای احیای روند مذاکرات چهارجانبه صلح افغانستان درحالی است که روسیه نیز در ماه های گذشته ابتکاری دیپلماتیک را برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان و مبارزه با تروریسم در این کشور آغاز کرده و حدود دو ماه پیش، مسکو میزبان نشستی با موضوع افغانستان با حضور نمایندگانی از 12 کشور منطقه بود.

300

کد خبر: 800406

وب گردی

وب گردی