نگرانی مقامات اطلاعاتی آمریکا درباره سفر دیپلماتهای روس به این کشور

نشریه پولتیکو نوشت: مسئولان سازمانهای اطلاعاتی آمریکا درباره سفر آزادانه دیپلمات های روس به مناطق مختلف این کشور نگرانند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مقامات اطلاعاتی و نمایندگان مجالس سنا و نمایندگان آمریکا درباره نحوه نظارت وزارت خارجه این کشور بر سفر دیپلمات های روس به مناطق مختلف آمریکا نگران هستند.شواهد زیادی مشاهده می شود که مسکو از سفر دیپلمات های خود به منظور مقاصد جاسوسی بهره برداری می کند.

از طرف دیگر دولت ترامپ تلاش می کند که با تلاشها در کنگره برای ایجاد محدودیت ها بر سفر های دیپلمات های روس مقابله کند و این محدودیت ها را کاهش دهد.دولت ترامپ تلاش می کند تا حد ممکن این محدودیت را به حداقل برساند.وضع محدودیت های شدید ضد فعالیت های دیپلمات های روس در آمریکا مورد حمایت نمایندگان دمکرات و جمهوری خواه کنگره است.

در این حال رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در برابر یکی از کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که بسته تحریم های جدید مجلس سنا ضد روسیه که به خاطر دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال دو هزار و شانزده آمریکا طراحی است به گونه ای است که انعطاف پذیری دولت ترامپ را هرگونه مذاکره احتمالی با مسکو محدود می سازد.

از طرف دیگر قانون اجرایی امور اطلاعات کنگره که به امضاء هم رسیده است وزارت خارجه آمریکا را مکلف می سازد که نظارت سختگیرانه تری بر روی سفر دیپلمات های روس به مناطق مختلف آمریکا داشته باشد.دیپلمات های روس در حالی می توانند آزادانه به مناطق مختلف آمریکا سفر کنند که در این حال روسیه بارها به دیپلمات های آمریکایی در مسکو درباره هرگونه مسافرت به مناطق مختلف این کشور هشدار می دهد.

بر اساس اطلاعات برخی از نهادهای اطلاعاتی در آمریکا نظارت کم بر فعالیت های روس در آمریکا سبب شده است که آنها از مسافرت های خود به مناطق مختلف آمریکا برای فعالیتهای جاسوسی بهره برداری کنند.

بر اساس قانون اجرایی امور اطلاعات کنگره وزارت خارجه آمریکا مکلف است که در تعامل با اف بی آی و دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا به دیپلمات های روس اعلام کند که برنامه خود را برای سفر به مناطق مختلف آمریکا به وزارت خارجه آمریکا اعلام کنند.

با این وجود مقامات نهادهای اطلاعاتی آمریکا می گویند که نشانه هایی مشاهده می شود که بر اساس آن وزارت خارجه آمریکا که از هرگونه تنش آفرینی با روسیه خودداری می کند و خواهان مذاکرات دوستانه با روسیه است در برابر این قانون جدید مقاومت می کند.این در حالیست که این قانون در دوم اوت اجرایی خواهد شد.

مقامات وزارت خارجه آمریکا از ارائه هرگونه جزئیات درباره اجرای این قانون جدید خودداری می کنند اما گفته می شود که پیشرفت اندکی در اجرایی سازی حقیقی این قانون صورت خواهد گرفت.اجرای این قانون بسیار آسان است و تنها به هماهنگی بیشتر بین کنگره و وزارت خارجه آمریکا نیازمند است.

در حالی که وزارت خارجه هنوز تا ضرب الاجل مقداری زمان پیش رو دارد با این وجود بسیاری از مقامات کنگره با توجه به بی تحرکی وزارت خارجه در قبال مسافرت های آزادانه دیپلمات های روس در سراسر آمریکا درباره اجرایی شدن درست این قانون ابراز تردید و ناامیدی می کنند.

در این حال وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که مقررات جدید را جدی خواهد گرفت.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود،گفت: وزارت خارجه از فرمان فصل پانصد و دو قانون اختیارات اطلاعاتی به خوبی آگاه است و در حال رایزنی های لازم با نهادهای مختلف دولت آمریکا در این رابطه است.وزارت خارجه اهمیت توجه به پیوندنامه های مسافرتی و وجود مقررات سختگیرانه بر کارکنان سفارتخانه و کنسولگریهای روسیه در آمریکا را درک می کند.

مقامات کنگره و از جمله نمایندگانی که مواضعی خصمانه در رابطه با روسیه دارند نگرانی خود را درباره اینکه وزارت خارجه تدابیر لازم و کافی را در آستانه اجرایی شدن قانون نظارت بر مسافرت های دیپلمات های روس در داخل آمریکا در نظر نگرفته است،ابراز می دارند.

در این بین سناتور تام کاتن در یکی از جلسات استماع مجلس سنا از اف بی آی و وزارت خارجه درباره نحوه نظارت بر تحرکات دیپلمات های روس در داخل آمریکا به شدت انتقاد کرد.

وی گفت:بیل پریستاپ رئیس بخش ضد جاسوسی اف بی آی اعلام کرده است که آنها در مراحل ابتدایی اجرایی سازی قانون به سر می برند و هنوز هیچ کاری انجام نداده اند.

وی گفت که اینکه دیپلمات های روس بدون بررسی در حال مسافرت در سراسر کشور هستند،نگران کننده است.اما اگر این قانون هم اجرایی شود این موضوع تلاش های ما را دچار نوعی پیچیدگی می کند.

محدودیت های جدید تابستان گذشته به کنگره پیشنهاد شد.این اقدام پس از آن انجام گرفت که معلوم شد که دیپلمات های روس در هنگام مسافرت خود به مناطق مختلف آمریکا در آخرین لحظه برنامه سفر خود را به وزارت خارجه اطلاع می دادند و یا اینکه اصلا اطلاع نمی دادند.بیشتر این دیپلمات ها بیشتر به مناطقی سفر می کردند که بر اساس برنامه ارائه شده قرار نبود به آنجا مسافرت کنند.

در این حال مقامات اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که اجرای قانون نظارت بر مسافرت دیپلمات های روس در خاک آمریکا بر فعالیت های ضد جاسوسی این نهادها اثرگذار خواهد بود.به نظر می رسد که وزارت خارجه آمریکا به دنبال اجرای آسان این قانون است و فقط می خواهد که دیپلمات های روس به دستور العمل های اساسی سفر پایبند باشند.

یکی از مقامات ناامید کنگره اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا به دنبال آن است که دولت های خارجی را خوشحال نگهدارد.اجرای این قانون کار آنها نیست.وی افزود که وزارت خارجه درباره هرگونه ایجاد دلخوری روس ها نگران است.

مقررات جدید سختگیرانه و جدید هم نیستند.برای مثال به دیپلمات های روس اجازه داده می شود که اعلام قبلی مسافرت کنند.این قوانین دیپلمات های روس را ملزم می سازد که چهل و هشت ساعت قبل از مسافرت خود این موضوع را به وزارت خارجه اعلام کنند.اگر آنها بخواهند که چهل کیلومتر بیشتر از محدوده محل خدمت خود دور شوند این موضوع باید به اطلاع اف بی آی برسد.

هنوز بسیاری از مقامات نهادهای اطلاعاتی آمریکا معتقدند که وزارت خارجه آمریکا از اراده کمی برای نظارت بر اقدامات دیپلمات های روس به خاطر ترس از واکنش مسکو، برخوردار است.

البته در زمان دولت اوباما ،مقامات نهادهای اطلاعاتی نسبت به مقابله دولت وی با اقدامات دیپلمات های روس بسیار خوش بین تر بودند اما اظهارات تیلرسون در کمیته مجلس نمایندگان از بی میلی وی برای اجرای قانون نظارت بر مسافرت دیپلمات های روس حکایت دارد.

سال گذشته یک افسر سازمان سیا حین بازگشت به سفارت آمریکا در مسکو به وسیله ماموران سازمان امنیت داخلی روسیه هدف ضرب و شتم قرار گرفت و به شدت مصدوم شد و به فوریت برای مداوا به آمریکا بازگشت.

کد خبر: 800454

وب گردی

وب گردی