نشست "گردآوری مدارک نقش دانشگاه در جنگ" در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد

اعضای ستاد گردآوری مدارک نقش دانشگاه در جنگ تحمیلی، صبح امروز سوم تیرماه 96 با رییس دانشگاه شهید چمران اهواز دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش ایسکانیوز، در این نشست دکتر عبدالرحیم هوشمند معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به ارایه گزارش مختصری از اقدامات صورت گرفته توسط این ستاد پرداخت و گفت: این ستاد آبان ماه سال 95 در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تشکیل شد و اکنون در قالب 4 کارگروه با عناوین شهدای دانشگاه، رزمندگان دانشگاه، فضاها و ساختمان های فیزیکی و نیز مهاجران جنگ و جنگزدگان دانشگاهی مشغول به کار است.

وی افزود: پس از جمع آوری تمامی اطلاعات توسط این کارگروه ها، یکی از اساتید گروه تاریخ دانشگاه، داده ها را در قالب طرح پژوهشی و سندی قابل استفاده، تدوین خواهد کرد.

در ادامه این نشست، دکتر هادی بصیرزاده مسئول کارگروه اماکن دانشگاه به شرح اقدامات صورت گرفته توسط این کارگروه پرداخت و اظهار داشت: فعالیت در کارگروه اماکن و فضاهای فیزیکی دانشگاه به دو دسته تقسیم شده است؛ نخست اماکنی که در طول جنگ درگیر بوده اند و دیگری، آسیب هایی که دانشگاه در جنگ متحمل شده است.

وی سرتیتر صدمات وارده به دانشگاه در دوران جنگ را "توقف طرح جامع دانشگاه" عنوان کرد که بنا بوده از سال 58 تا 72 انجام شود اما طی این مدت تنها 30 درصد از کار انجام شده است.

دکتر بصیرزاده، دانشکده تربیت بدنی و کتابخانه مرکزی دانشگاه را دو مکانی دانست که در طول سال های دفاع مقدس بیشترین درگیری و صدمات را از جنگ داشته اند و به طور خاص، دانشکده تربیت بدنی را به دلیل اینکه خاطرات بسیاری از رزمندگان در آنجا رقم خورده، به مثابه موزه جنگ دانست.

در ادامه دکتر محمدرضا اقتداری مسئول کارگروه رزمندگان دانشگاه در گزارشی کوتاه از کارگروه مربوطه گفت: حدود هزار نفر از رزمندگان دانشگاهی اعم از اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان شناسایی شده و از این تعداد، نام 10 درصد یعنی حدود صد نفر بر اساس بیشترین میزان حضورشان در جبهه، استخراج شده تا با ایشان مصاحبه صورت گیرد.

سید صدرالدین مرتضوی مسئول کارگروه شهدای دانشگاه و مدیر اداره شاهد و ایثارگر دانشگاه نیز در این جلسه بیان داشت: کارگروه شهدای دانشگاه، دانشجویان شهید را شناسایی کرده و در حال حاضر مشغول شناسایی کارکنان و اعضای هیات علمی شاهد هستیم.

نماینده گروه تاریخ دانشگاه نیز با اشاره به تهیه چهار پرسشنامه و چهار پروپوزال مجزا برای هریک از کارگروه ها، از اعلام آمادگی تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری رشته تاریخ برای انجام مصاحبه ها خبر داد.

پس از ارائه گزارش کارگروه ها از اقدامات صورت گرفته توسط این ستاد در هشت ماه سپری شده، دکتر غلامحسین خواجه رییس دانشگاه شهید چمران اهواز با تقدیر از تلاش های صورت گرفته در این راستا، پیشنهاد داد تا به موضوع "اثرات جنگ بر رشد و توسعه دانشگاه" در قالب تهیه کتاب یا سمیناری پرداخته شود.

وی افزود: برگزاری سمیناری در این خصوص و با حضور مسئولان استانی و کشوری می تواند در احقاق بخشی از مطالبات دانشگاه، یاری‌رسان باشد.

دکتر خواجه بیان داشت: شایسته است از نتایج تحقیقات هریک از کارگروه های این ستاد، یک پایان نامه و سپس کتاب حاصل شود تا منجر به انتشار عمومی گردد.

201

کد خبر: 800468

وب گردی

وب گردی