سرطان روده بزرگ دومین سرطان کشنده در جهان/یبوست را جدی بگیرید

مریم شکاریان کارشناس تغذیه گفت:یبوست مزمن زمینه بیماری های جدی تر را فراهم می کند ومی تواند صدمات جبران ناپذیر به بدن وارد کند.یبوست می تواند سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار دهد و موجب بروز عصبانیت ، پرخاشگری ، افسردگی ، تنش های روانی، خستگی های مفرط، کوفتگی بدنی، بی حوصلگی، تهوع وسرطان  روده شود.

به گزارش ایسکانیوز این کارشناس تغذیه با بیان اینکه پیشگیری از درمان بهتر است گفت:سبوس غنی ترین منبع غذایی فیبر و الیاف گیاهی محسوب می شود. این فیبر و الیاف را که بیشتر مواد سلولزی و همی سلولزی است در روده به دو صورت جذب می شود محلول در آب و نامحلول .سبوس گندم جزء فیبرهای غذایی نامحلول است .سبوس جو و برنج جزء فیبرهای محلول هستند که نقش زیادی در کاهش کلسترول خون دارند.

شکاریان افزود:یبوست مزمن زمینه بیماری های جدی تر را آماده می کند ومی تواند صدمات جبران ناپذیر به بدن وارد کند.یبوست می تواند سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار دهد و موجب بروز عصبانیت ، پرخاشگری ، افسردگی ، تنش های روانی، خستگی های مفرط، کوفتگی بدنی، بی حوصلگی، تهوع وسرطان روده شود.

وی گفت:تجمع سموم در روده باعث به وجود آمدن التهاب روده می شود که در مدت زمان طولانی می تواند باعث ایجاد زخم وتوده های سرطانی شود.سبوس باعث افزایش حجم مدفوع و درمان یبوست و کاهش بیماری های کولون و پیشگیری از سرطان روده بزرگ شود.

او گفت: طبق یافته محققان مشخص شد که مصرف روزانه 15 گرم سبوس به اضافه مصرف انواع غذاهایی مانند دانه های گیاهی، شیر یا سیب زمینی می توان مبتلایان به یبوست را تا 60 درصد درمان کرد.

طبق نظر این کارشناس،سبوس منبع غنی از ویتامین ب است که می تواند بخش عمده ای از نیاز بدن را تامین کند.

او گفت:از آن جای که نان قوت غالب ایرانیان است وجزئی جدا نشدنی از سفره به حساب می آید می توانیم با استفاده از نوع مطلوب وغنی از سبوس آن بیشترین استفاده غذایی از این منبع طبیعی فیبر و ویتامین را داشته باشیم.

خبرنگار : سولماز ظریفی

704

کد خبر: 800525

وب گردی

وب گردی