" یکپارچه سازی نظام آموزشی کشور"، " انحصار و تمرکز زدایی "در دو کفه  ترازو

ادغام آزمون‌های آزاد ودولتی مغایراصل 44 قانون اساسی، عنوانی است که در قبال یکپارچه سازی نظام آموزشی کشور، انحصار و تمرکز زدایی، افزایش تعداد افراد حقوق بگیر در دولت، تضعیف توان بخش خصوصی، گرفتن شانس مجدد دانشجویان، خارج شدن ارز ازکشور و غیره را در بر خواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز،« ادغام آزمون‌های آزاد ودولتی مغایراصل 44 قانون اساسی »، تیتر نخست رسانه های کشور در اواخر عمر کاری مجلس نهم بود.

این طرح با عنوان ادغام آزمون تحصیلات تکمیلی یا طرح سنجش و پذیرش پس از چانه زنی ها به تصویب رسید، طرحی که از نگاه موافقان راه خوبی برای یکپارچه سازی نظام آموزشی کشور بود و مخالفانش به مغایرت این مصوبه نسبت به اصل 44 قانون اساسی،همان اصلی که به تقسیم وظایف میان ارگان های دولتی و خصوصی اشاره داشت اعتراض می کردند.

با تصویب این طرح همه آزمون های ورودی دانشگاه ها در همه مقاطع از طریق سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود، به این ترتیب سازمان سنجش آموزش کشور علاوه بر عهده دار شدن آزمون های ورودی دانشگاه های دولتی ، آزمون های ورودی دانشگاه آزاد اسلامی و آزمون های پزشکی را نیز عهده دار می شود و عملا مسئولیت ها از بخش خصوصی و مجموعه توانمندی مانند دانشگاه آزاد گرفته می شود.

با کمی جمع بندی می توان دید که انحصار و تمرکز زدایی، افزایش تعداد افراد حقوق بگیر دولت، تضعیف توان بخش خصوصی، گرفتن شانس مجدد دانشجویان در سایر آزمون ها، خارج شدن ارز ناشی از خروج آن ها و غیره در قبال یکپارچه سازی نظام آموزشی عملکردی عقلانی نخواهد بود.

بالندگی دانشگاه ها در گرو واگذاری اختیارات

دانشگاه‌ها تمایل دارند داوطلبان با رزومه متناسب هر دانشگاه را انتخاب کنند.اما ادغام آزمون‌های تحصیلات تکمیلی اختیار عمل را از دانشگاه‌ها سلب می‌کند. در واقع اگر بخواهید به سوی دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم در جهت تولید دانش حرکت کنیم باید همانند دانشگاه‌های بزرگ دنیا، به دانشگاه‌های کشور استقلال و آزادی عمل داده شود.

استقلال در پذیرش دانشجو، اختیار عمل در جذب اعضای هیات علمی و طراحی رشته‌های جدید از جمله اختیارات دانشگاه‌های معتبر دنیاست و دانشگاه‌های بزرگ کشور نیز این ظرفیت ها را در اختیار دارند.

نکته قابل توجه این است که اگر بخواهیم دانشگاه‌هایی بالنده و پویا داشته باشیم باید به آنها اختیار و مسئولیت بدهیم و از دانشگاه‌ها نتیجه بخواهیم. در واقع از یک دانشگاه‌ ماشینی نباید انتظار بالندگی داشت.

طرح سنجش و پذیرش؛ افزایش انحصار و تمرکزگرایی

یکی دیگر از نقاط ضعف این طرح به وجود آمدن انحصار و تمرکزگرایی است. همه ما از این می‌نالیم که چرا این همه حقوق بگیر در دولت وجود دارد در حالی است که از سوی مقابل بخش خصوصی را تقویت نمی کنیم.

باید توجه کنیم که با تصویب این طرح خودمان باعث زیاد شدن شاخه های وظایف سازمان سنجش می شویم. در ژاپن کمتر از 10 درصد مردم حقوق بگیر هستند، اما ما در کشوری مانند ایران بخش خصوصی را تقویت نمی‌کنیم و باعث رکود آن می شویم.

دانشگاه آزاد، مجموعه علمی موفقی بوده که باعث شده مشتاقان به تحصیل برای گذارندن دوره های مختلف تحصیلی به خارج از کشور مهاجرت نکنند; این در حالی است که بیش از 95 درصد از کسانی که علاقه مند به تحصیل در دوره های تحصیلات تکمیلی هستند یا به کشورهای درجه دو و سه منطقه مهاجرت می کنند و یا سرخورده می شوند.

طرح سنجش و پذیرش دانشجو برخلاف اعتماد به دانشگاه‌ها

از جانب دیگر ماهیت این طرح دچار اشکال است. در حالی که سیاست دولت در توسعه تمرکززدایی و اعتماد به دانشگاه‌ها است، جهت‌گیری این طرح خلاف این مسیر را نشانه رفته است و اختیارات دانشگاه‌ها را تضعیف و خدشه‌دار می‌کند.

این عملکرد در سال های گذشته هم تجربه شده بود ،برگشت به گذشته و تکرار برنامه ناموفق قبلی! این روند رفت و برگشتی که پشتوانه دقیق و برنامه ای منسجم ندارد نیز خود گواه نبود شفافیت در این طرح است.

طرح سنجش و پذیرش با برنامه پنجم مغایرت دارد

بر اساس برنامه پنجم توسعه،‌ تحصیلات تکمیلی باید افزایش پیدا کند در صورتی که این طرح در تضاد با این موضوع است.

دانشگاه آزاد اسلامی محصول انقلاب و نتیجه اعتماد مردم است، دانشگاهی که برای کشور دست کم حاصلی جز موفقیت های پی در پی در زمینه تولید مقالات، افزایش افراد تحصیل کرده جامعه و شناساندن ایران به کشورهای جهان به عنوان یکی از قطب های علمی خاورمیانه داشته است امروز با برنامه ریزی ها و سیاست های نادرست به یغما خواهد رفت.

طرح سنجش و پذیرش مانع ارتقا کیفیت

رتبه ایران در تولید مقالات علمی در پایگاه ESI، شانزدهم است و اگر تولید علم دانشگاه آزاد اسلامی را در این آمار حساب نکنیم این رتبه به 23 افزایش پیدا می کند.بعلاوه دانشگاه آزاد اسلامی امروزه در همه زمینه‌ها با بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دولتی در یک رده قرارگرفته و لذا با دانشگاه‌هایی مانند پیام نور و غیرانتفاعی ابدا در یک جایگاه نیست.

فعالیت‌های دانش‌بنیان و محصولاتی که در این زمینه عرضه و تجاری شده دانشگاه آزاد اسلامی را از دانشگاه نسل اول که تنها وظیفه آموزش را بر عهده داشت به سمت و سویی برده که هم اکنون در رده دانشگاه‌های نسل سوم یعنی دانشگاه کارآفرین قرار گرفته است.

دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه کارآفرینی در بین دانشگاه‌های مختلف کشور پیشتاز بوده و این امر با تعامل هرچه گسترده تر دانشگاه ها با صنعت در مدیریت جدید رو به افزایش است. لذا طرح سنجش و پذیرش در این راستا نیز باعث ایجاد موانع بوده و بر داشتن آن می تواند کمک بزرگی به چرخه اقتصاد کشور باشد.

200/202

کد خبر: 800560

وب گردی

وب گردی