پر و خالی شدن زندانیان جرایم غیرعمد در زندان های کشور/ستاد دیه مرهم روح زخمی زندانیان و خانواده هاست

ستاد مردمی دیه کشور که در ماه رمضان سال 69 به همت شهید لاجوردی با برگزاری نخستین جشن گلریزان ایجاد شد، مرهمی بر زخم ناسور و تاول جسم و روح مددجویان است که تا کنون بیش از یکصد هزار زندانی غیرعمد و غیرکلاهبردار را آزاد کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، ماه رمضان سال 69 بود که شهید لاجوردی رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی وقت کشور با توجه به فهرست زندانیان جرایم غیرعمد و غیرکلاهبردار اقدام به تاسیس ستاد مردمی دیه کرده و نخستین جشن گلریزان را ویژه این زندانیان در همان ماه مبارک رمضان برگزار و خیران نوع دوست را هم به انجام این کار خداپسندانه تشویق و ترغیب کرده است؛ در فاصله این سال ها و تا کنون بیش از 105 هزار مددجو با کمک خیران نیک اندیش، گذشت طلبکاران و همت ستاد دیه از بند رهایی یافته اند.
ستاد مردمی دیه در سال 1376 با ساختار جدید، به عنوان یک مؤسسه خیریه و مردم نهاد ، با هدف کمک به آزاد سازی زندانیانی که به دلیل عدم توانایی نسبت به پرداخت دین ( حق الناس ) در جرائم غیر عمد مانند ایراد صدمه بدنی و یا قتل غیر عمد ناشی از تصادفات رانندگی، حوادث کارگاهی، محکومیت های مالی نظیر مهریه معقول و نفقه و چک های بلامحل غیرکلاهبردار محبوس در زندان ها، با ثبت در اداره ثبت شرکتها، فعالیت خود را در سراسر کشور تداوم بخشید.

حادثه بی خبر از راه می رسد
با گذری در زندان و انجام گفت وگو با زندانیان جرائم غیر عمدی و مشاهده انسانها به خوبی می بینی که بسیاری از این افراد ناخواسته و در اثر شاید یک غفلت کوچک در زندان به سر می برند و وجود زندانی از هرقشر و طبقه اعم از راننده، بازرگان، مکانیک ، پزشک، مهندس، روحانی، صنعتگر، مخترع، مکتشف، آموزگار، نجار، بنا، نقاش، تاجر، زن، مرد، پیر، نوجوان و جوان نشان می دهد که حوادث منحصر به قشر خاصی از جامعه نیست.

آثار زیانبار زندان بر فرد ، خانواده و اجتماع
به زندان افتادن افراد بدلیل بدهکاری به ویژه در جرائم غیر عمد ، آثار زیانباری را نه تنها برای مددجویان و خانواده آنان در بر دارد بلکه قربانیان جرم نیز باید این آثار و زیان ها را تحمل کنند. لطمات روحی و روانی، فسادهای اخلاقی، اعتیاد و دیگر آسیبهای اجتماعی از عواقب این امر بوده که از جنبه های فردی، خانوادگی و اجتماعی قابل بررسی و تأمل است، اگر چه بخشی از آسیبها با پرداخت دین از طریق ستاددیه، از یک طرف برای خانواده آسیب دیده و از طرف دیگر برای خانواده آسیب رسان قابل جبران است ولی بخش عمده ای از این صدمات، از جمله فساد و فحشا، اعتیاد به مواد مخدر، خدشه دار شدن هویت جوانان و نوجوانان در زمانی که شخصیت آنان در حال شکل گیری است، متلاشی شدن کانون های خانوادگی بر اثر طلاق های ناخواسته از جمله مواردی است که جبران آن کاری بسیار سخت و گاهی غیر ممکن بنظر می رسد .
خانواده هایی که یکی از والدین آنها در زندان به سر می برند، دچار نابسامانی می شوند و خانواده های نابسامان در اختلال شخصیتی رفتار کودکان نقش بسزایی دارد. زندانی شدن فرد علاوه بر آثار سوء روی فرزندان، متوجه همسر زندانی هم می شود؛ بخصوص در مواردی که حبس طولانی باشد، همسر تمایل بیشتری به طلاق پیدا می کند.

خانواده هایی که یکی از والدین آنها در زندان به سر می برند، دچار نابسامانی می شوند و خانواده های نابسامان در اختلال شخصیتی رفتار کودکان نقش بسزایی دارد



سیر نزولی محکومان جرائم غیرعمد بر اثر تصادفات و حوادث کارگاهی
ستاد دیه به منظور آزادی بسیاری از این زندانیان واجد شرایط مصرانه تلاش می کند و با عملکرد قابل ملاحظه خود آمارهای خوبی درباره کاهش زندانیان حوادث کارگاهی ارائه و اعلام کرده است که در حال حاضر نه فقط آمار عددی بدهکاران حوادث کارگاهی، بلکه جمعیت محکومان جرایم غیرعمد دیات ناشی از تصادفات رانندگی و موضوعات شبه عمد نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با سیر نزولی همراه است.
این در حالیست که دی ماه سال 93 کشانی مسئول امور استان های ستاد مردمی دیه، محکومیت های مالی را بیشترین پرونده های ارجاعی به این نهاد اعلام کرده و گفته بود : امسال در بین پرونده های متعددی که به ستاد دیه ارسال شده هرچند پرونده محکومان به دیه ناشی از تصافات جرحی و فوتی با کاهش قابل توجهی همراه بوده است، اما پرونده حوادث کارگاهی با رشد چشمگیری همراه هستند که توجه در این خصوص بیش از هر موعدی لازم به نظر می رسد. البته ، یکی از دلایل کاهش پرونده های تصادفات ، اجرای دائمی قانون موقت بیمه شخص ثالث است.

اولیای دم و شکات، نخستین خیرین ستاد دیه
سید اسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه با تشکر از خیرانی که طی این سال ها همراه و یاور این ستاد در آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد بوده اند، از برخی اولیای دم و شکات هم به عنوان خیران بزرگ یاد کرد و گفت: نقش طلبکاران در تسریع روند آزادی زندانیان تحت حمایت ستاددیه قابل توجه است؛ اولیا دم و شکات همواره از نخستین خیرین این نهاد مردمی به شمار رفته و طبق آمار گذشت 47 درصدی این سخاوتمندان از بدهی حدود هشتاد و هفت هزار محبوس واجد شرایط، حکایت از این میزان همکاری دارد.
جولایی با بیان این که آمار آزادی‌های ستاددیه در 11 ماهه پارسال (95) از هشت هزار زندانی گذشته است، گفت: 9 ماهه سال 95 به طور خاص در آزادی 6093 زندانی آزاد شده، به میزان 38 درصد گذشت انجام شده که باوجود افزایش نرخ دیه در ماه های حرام تا رقم 253 میلیون تومان، در همین بازه زمانی، 38 درصد از بدهی 4 هزار میلیارد و 869 میلیون ریالی زندانیان یاد شده، گذشت شده است.

در حال حاضر 11 هزار و 266 زندانی جرائم غیرعمد و غیرکلاهبردار در زندان های کشور تحمل حبس می کنند ومحکومان مالی چک با 7500 زندانی در صدر زندانیان جرائم غیرعمد قرار دارند و مهریه با 2300 زندانی و نفقه با 500 زندانی در ردیف بعد از محکومان چک قرار دارند


محکومان مالی چک در صدر زندانیان جرائم غیرعمد
مدیر عامل ستاد مردمی دیه با بیان اینکه در حال حاضر 11 هزار و 266 زندانی جرائم غیرعمد و غیرکلاهبردار در زندان های کشور تحمل حبس می کنند، گفت: محکومان مالی چک با 7500 زندانی در صدر زندانیان جرائم غیرعمد قرار دارند و مهریه با 2300 زندانی و نفقه با 500 زندانی در ردیف بعد از محکومان چک قرار دارند.
جولایی ، محکومان مالی جرائم غیرعمد مربوط به حوادث کارگاهی را در صدر توجه ستاد دیه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 70 محکوم مالی مربوط به حوادث کارگاهی در زندان ها به سر می برند.
به گفته وی، 130 نفر از 11 هزار زندانی جرایم غیرعمد غیرکلاهبردار زن هستند.

کمک 60 میلیاردی خیران در 300 جشن گلریزان
سنت حسنه گلریزان برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و غیرکلاهبردار که در سال 69 کلید خورد تا کنون استمرار یافته و ماه رمضان امسال به گفته مدیرعامل ستاد دیه کشور حدود 300 جشن گلریزان در جای جای ایران اسلامی برگزار شد.
جولایی با بیان اینکه تا کنون خیران 60 میلیارد ریال در جشن گلریزان هدیه کرده اند، گفت: سال گذشته تنها در ماه رمضان از 278 جشن گلریزان مبلغی معادل ٤٠٠ میلیارد ریال جمع‌آوری‌شد که به برکت این وجوه مردمی طعم شیرین آزادی به افراد و خانواده‌های بسیاری چشیده شد. سال گذشته در مجموع 9 هزار و 413 زندانی جرائم غیر عمد به دنبال ١٢ ماه تلاش مجموعه این نهاد حمایتی با مجموع بدهی بیش از 742 میلیارد تومان از زندان‌های کشور آزاد شدند.

سال گذشته تنها در ماه رمضان از 278 جشن گلریزان مبلغی معادل ٤٠٠ میلیارد ریال جمع‌آوری‌شد



پر و خالی شدن زندانیان جرایم غیرعمد در زندان های کشور
ستاد دیه با وجود همه تلاش هایش برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و غیرکلاهبردار و فراهم کردن زمینه آزادی به طور متوسط 9 هزار مددجو در سال، متاسفانه همچنان شاهد ورود تعداد زیادی از این مددجویان به زندان هستیم. بدین صورت که همچنان برخی زوج ها با زیر بار رفتن مهریه سنگین، نفقه، کارفرماها با بی دقتی، رانندگان با حواس پرتی و دارندگان چک با کشیدن چک های بدون محل و تامین اعتبار هر روزه روانه زندان می شوند و جای زندانیانی که با همت ستاد دیه از بند رهایی یافتند را پر می کنند و متاسفانه این تسلسل همچنان ادامه دارد.
به امید روزی که همه در کارهای خود نهایت دقت، تلاش، مراقبت و ذکاوت را به خرج دهند تا روزی هیچ مددجوی غیرعمد غیرکلاهبردار در ندامتگاه های کشور نباشد.

703

کد خبر: 800632

وب گردی

وب گردی