عید فطر پاداش یک ماه بندگی خالصانه

عضو فراکسیون روحانیت مجلس معتقد است در عید فطر، فطرت انسان بعد از یک ماه عبادت و بندگی خدا به تجلی و پاکی ویژه و نزدیکی خاص به خداوند متعال می‌رسد.

به گزارش ایسکانیوز، مجتبی ذوالنوری با اشاره به اهمیت و جایگاه عید سعید فطر گفت: چند عید بزرگ در بین مسلمانان دارای اهمیت است که بعضی از این اعیاد به شیعه اختصاص دارد و بعضی دیگر جهان شمول و پراهمیت در کل جهان اسلام است که عید سعید فطر یکی از این اعیاد جهان شمول است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگرچه روزه امری است که فقط خاص دین اسلام نیست و ادیان دیگر نیز روزه داشته‌اند اما در اسلام به طور ویژه و مشخص بعد از پایان ماه رمضان اولین روز ماه شوال به عنوان عید فطر مطرح است.

وی افزود: فطر آن چیزی است که با فطرت انسان سازگاری دارد؛ یعنی در این عید، فطرت انسان بعد از یک ماه زحمت، تلاش، عبادت و بندگی خدا به تجلی و پاکی ویژه و نزدیکی خاص به خداوند متعال می‌رسد و فطر در حقیقت افطاری است که با آن روزه به پایان می‌رسد و منع خوردن و نوشیدن از فرد روزه‌دار برداشته می‌شود.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس با بیان اینکه عید سعید فطر پایان یک ماه زحمت، تلاش، بندگی و عبادتِ اجتناب از معاصی و ترک فعل است ادامه داد: بعضی از عبادات مانند نماز، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر انجام فعل است و بعضی از عبادات ترک فعل؛ یعنی در ماه رمضان باید کارهایی را انجام داد و کارهایی را انجام نداد و بیشتر عبادات ماه رمضان عدم فعل است که بعضی از کارها را نباید انجام داد مثل خوردن و آشامیدن.

ذوالنوری خاطر نشان کرد: بعد از یک ماه تلاش و بندگی که پایان ماه و قبولی در امتحان است، حضرت علی(ع) می‌فرماید: "این روز برای کسی عید است که خداوند روزه او را قبول کرده و عبادات و بندگی وی را پذیرفته باشد، صیام و شب زنده‌داری‌ها و عبادات سحرگاهی‌اش را در این ماه پذیرفته باشد". "إِنَّمَا هُوَ عِیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِیَامَهُ وَ شَکَرَ اللَّهُ قِیَامَهُ" «همانا امروز براى هر کس که خداوند روزه‌‏اش را پذیرفته و نمازش را پاس داشته، عید است.»

وی در ادامه گفت: حضرت علی(ع) بعد از اینکه می‌فرماید "إِنَّمَا هُوَ عِیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِیَامَهُ وَ شَکَرَ اللَّهُ قِیَامَهُ " عید برای کسی است که خدا هم صیام و روزه‌اش را قبول کرده باشد و هم قیام و شب زنده‌داری‌اش را شکرگزار باشد و جزای خیر بدهد خدای متعال، حضرت یک ملاک کلی می‌دهد و می‌فرماید:"وَ کُلُّ یَوْمٍ لَا یُعْصَى اللَّهُ فِیهِ فَهُوَ یَوْمُ عِید‏" "هر روزى که در آن خدا معصیت نشود، آن روز عید است". اگر شما دنبال عید واقعی هستید هر روزی که خدا در آن روز معصیت نشود و ما مرتکب گناه نشویم، آن روز، روز عید محسوب می‌شود.

عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان قم در مورد عید فطر در گفت‌وگو با خانه ملت، افزود: به دلیل اینکه یک ماه ترک گناه، معصیت، مباهات و ترک خوردن و آشامیدن بوده است، پس در هر زمانی که گناه نشود، حرام الهی پاس داشته شود و مقید به حلال الهی باشیم، آن روز، عید محسوب می‌شود. اگر روزه کسی در ماه رمضان قبول نشده باشد و عبادات وی خالص نبوده و شرایط روزه‌دار را عمل نکرده باشد و اگر کسی در ماه مبارک رمضان حلال و حرام الهی را رعایت نکند و حریم احکام الهی را بشکند،در این روز عیدی نخواهد داشت.

302

کد خبر: 800828

وب گردی

وب گردی