ظریف: دولت عربستان بذر کینه و نفرت را در منطقه می پراکند

وزیر امور خارجه با بیان این که دولت عربستان بذر کینه و نفرت را در منطقه می پراکند، گفت: نفرتی که از سوی این دولت تبلیغ می شود باعث صدور افراط گرائی در منطقه شده و نتیجه آن فاجعه بار است.

به گزارش ایسکانیوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز 5 تیرماه در نشست سالانه شورای روابط خارجی اروپا (ECFR) با تاکید بر این‌که «امنیت قابل خریداری نیست» بیان کرد: منطقه خلیج فارس دچار دو مشکل ساختاری و شناختی است؛ برخی از کشورهای منطقه معتقد به خرید امنیت از خارج هستند در حالیکه امنیت از طریق همکاری مشترک کشورهای منطقه تامین خواهد شد.

وی تصریح کرد: نمی توان تصور برد بر اساس باخت دیگران را داشت، زیرا امنیت را نمی توان به قیمت ناامن کردن دیگر کشورها بدست آورد؛ امروزه افراط گرائی اغلب کشورهای منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده و در حال گسترش به کل دنیاست.

ظریف تاکید کرد: فقدان امید در میان مردم و بویژه جوانان کشورهای منطقه، آنان را به افراط گرائی و انجام عملیات انتحاری و کشتن افراد بیگناه سوق می دهد.

وزیر امور خارجه با بیان این که دولت عربستان بذر کینه و نفرت را در منطقه می پراکند، خاطرنشان کرد: نفرتی که از سوی این دولت تبلیغ می شود باعث صدور افراط گرائی در منطقه شده و نتیجه آن فاجعه بار است.

وی ادامه داد: نیازمند نگرش جدیدی به منظور استقرار ثبات در منطقه هستیم و اروپا قابلیت کمک و ترویج این ایده را دارد. از طرف دیگر در حالی در منطقه خلیج فارس نیازمند یک رهیافت درون منطقه ای هستیم که از طریق دیالوگ و یک ساختار نهادی قانونی در خلیج فارس امکان پذیر است.

ظریف خاطرنشان کرد: در زمان جنگ نفتکش ها در خلیج فارس، ایران پیشنهاد طرح امنیت دستجمعی در منطقه خلیج فارس را به شورای امنیت داد؛- امروز شاهد آن هستیم که چنانچه دیالوگ در بین کشورها آغاز نشود، توسعه ای در منطقه صورت نخواهد گرفت.

وی گفت: در جریان بحث هسته ای، آمریکا تئوری بازی با حاصل جمع صفر را دنبال می کرد؛ در حالیکه نگرش جمهوری اسلامی این بود که هیچیک از طرفها احساس بازنده بودن نکرده و از شرایط باخت بدور باشند.

302

کد خبر: 801025

وب گردی

وب گردی