فناوری خوانش افکار انسان ساخته شد

محققان نوعی فناوری تصویربرداری ساخته اند که قابلیت خوانش افکار پیچیده انسان دارد. این فناوری می تواند افکار پیچیده ای را ردیابی کند که فرد بر زبان نمی آورد.

به گزارش ایسکانیوز، محققان دانشگاه کارنگی ملون نوعی فناوری تصویربرداری از مغز ساخته اند که می تواند افکار پیچیده انسان را شناسایی کند.

فناوری «خوانش مغز» نشان می دهد افکار پیچیده به وسیله زیرسیستم های مختلف مغز به وجود می آیند و فرد آنها را بیان نمی کند.

این تحقیق با شواهد جدید نشان می دهد ابعاد ذهنی یک مفهوم میان افرادی با زبان های مختلف در سراسر جهان یکسان است.

دکتر مارسل جاست استاد دانشگاه کارنگی ملون رهبری این تحقیق را برعهده دارد. به گفته وی تحقیقات نشان می دهد طی فرایند شکل گیری یک جمله مانند «شاهد طی جلسه دادگاه فریاد زد»، مغز فرد از الفبایی با ۴۲ جزء معنایی (مانند فرد، محیط، روابط اجتماعی و یک عمل فیزیکی) استفاده می کند.

هر نوع اطلاعات در سیستم های مغزی مختلفی فرآوری می شود. برنامه مذکور با اندازه گیری میزان فعالیت در هر یک از سیستم های مغزی، می تواند نوع افکار فرد را مشخص کند.

جاست در این باره می گوید: یکی از مهمترین پیشرفت ها در حوزه شناخت مغز انسان، توانایی ترکیب مفاهیم مختلف و ایجاد افکار پیچیده است. ما بالاخره راهی برای بررسی این پیچیدگی ها یافتیم.

برای انجام این تحقیق محققان ۷ شرکت کننده را در نظر گرفتند و با استفاده از یک مدل مفهومی فعالیت های مغز آنان را برای وجود ۲۳۹ جمله مرتبط با الفبای مفهومی ارزیابی کردند.

این برنامه توانست اجزای معنایی ۲۴۰ جمله بیان نشده را رمزگشایی کند.

این مدل همچنین توانست اجزای معنایی یک جمله گفته نشده را با صحت ۸۷ درصد پیش بینی کند.

به گفته جاست مرحله بعدی رمزگشایی از موضوع کلی تفکر افراد است.

200/202

منبع: مهر

کد خبر: 801297

وب گردی

وب گردی