حذف رشته محل های دانشگاه آزاد اسلامی پاک کردن صورت مسئله است /منحل کردن رشته های دانشگاهی تبعات سیاسی و اجتماعی به همراه دارد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن بیان این نکته که وزارت علوم باید فکر اساسی برای آمایش سرزمین در کشور داشته باشد ایجاد توزیع متوازن در بین رشته ها را راه مناسبی برای حل مشکل دانست.

میر حمایت میرزاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص تصمیم بر حذف رشته محل های دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با ایسکانیوز اظهار کرد: دانشگاه بخشی از جامعه است و تصمیم گیری بدون در نظر گرفتن مسائل و تبعات سیاسی و اجتماعی آن کار صحیحی نخواهد بود.

وی در ادامه افزود: ایجاد یک مجموعه علمی مانند دانشگاه در روستا و یا شهری دور افتاده و محروم گاهی باعث توسعه آن منطقه، افزایش امید و آگاهی و کاهش مهاجرت می شود.

میرزاده عنوان کرد: اگر در مطالعات آمایش سرزمینی به این نتیجه برسیم که رشته محلی اشباع شده است با حذف آن ها در شهرهای کوچک و تمرکزشان در کلان شهرها تنها صورت مسئله را پاک کرده ایم. به عنوان مثال رشته هایی مانند کشاورزی و صنایع دستی را باید از شهرهای بزرگ حذف کنیم و در روستاها و شهرهای کوچک بگنجانیم.

وی با بیان اینکه ضرورتی به اشباع برخی از رشته ها در شهرهای بزرگ نداریم خاطرنشان کرد: اشباع برخی از رشته ها در کلان شهر ها و از آن طرف حذف سایر رشته ها در برخی از روستا و شهرهای کوچک و در نتیجه منحل کردن یک دانشگاه و یا رشته های آن می تواند تبعات سیاسی و اجتماعی بسیاری را از جمله تشدید مهاجرت و کاهش امید در جوانان را به دنبال داشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن بیان این نکته که منحل کردن دانشگاه ها غیر ممکن است حذف یک رشته در شهری بزرگ و اضافه کردن آن به شهری کوچک را راه چاره ای برای این مشکل دانست.

وی تصریح کرد: به این ترتیب مشکل ترافیک را در شهرهای بزرگ از میان برمی داریم و از طرفی مشکل رشته ای که با کاهش دانشجو مواجه بوده و به بن بست رسیده است را حل خواهیم کرد.

میرحمایت میرزاده با اشاره به اینکه وزارت علوم باید فکری اساسی برای رفع این مشکل کند، گفت: متاسفانه این موضوعات در نظر گرفته نشده و صرفا به حذف رشته و بستن دانشگاه توجه می شود. بعلاوه با توجه به صحبت های دکتر ولایتی رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی هم این تنیجه به دست می آید که هیات امنا دانشگاه آزاد نیز با این موضوع مخالف است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت علوم باید فکر اساسی برای آمایش سرزمین در کشور داشته باشد تا توزیع متوازنی بین رشته ها به وجود آید در غیر این صورت بستن دانشگاه ها در مناطق محروم تنها پاک کردن صورت مسئله است که قطعا نشدنی خواهد بود.

200/202

کد خبر: 801318

وب گردی

وب گردی