کارشناس اقتصادی: بانک ها دلال محور شده اند/ باید در مسیر تولید گام برداریم

کارشناس اقتصادی گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری  قاعده‌هایی است که در حال حاضر بانک‌ها آن شرایط را رعایت نمی‌کنند. بطور مثال مقدار سرمایه گذاری بانک ها در حوزه صنعت و مسکن از مشکلات جاری بانکی است.

روح الله ایزدخواه در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره الگوی مناسب نظام بانکی اظهار کرد: از لحاظ رویکرد مطلوب ما دو نوع بانک داریم. یک نوع از بانک خدمات محور و دیگری بانک توسعه‌ای است. بانک خدمات محور، بانکی است که خدمات تبادل پول را انجام می‌دهد ، چندان نگاه سرمایه‌گذاری ندارد و صرفا برای انجام امور مالی و خدمات مربوط به این حوزه تعریف شده است اما بانک توسعه‌ای، به سرمایه گذاری می پردازد.

وی در ادامه در خصوص شرایط فعلی جامعه و آشفتگی فعلی نظام بانکی عنوان کرد: اتفاقی که الان افتاده این است که رابطه نظام بانکی به هم خورده یعنی بانک‌های کشور بیشتر کارهای بنگاه‌داری یا کار سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهند اما همان بخش خدمات مالی را از کارهای مربوطه حذف کرده اند. بطور مثال در حوزه قرض‌الحسنه آنچه قاعدتا باید به مردم تسهیلات داده شود ، در عمل محقق نمی شود و آمار پس‌اندازها به یک سوم می رسد سپس دوباره به مردم قرض‌الحسنه داده می‌شود.

این کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به قاعده های حوزه سرمایه گذاری، خاطر نشان کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری قاعده‌هایی است که در حال حاضر بانک‌ها آن شرایط را رعایت نمی‌کنند. بطور مثال مقدار سرمایه گذاری بانک ها در حوزه صنعت و مسکن از مشکلات جاری بانکی است.

ایزد خواه در ادامه افزود: درحال حاضر بانک های ما بجای انجام خدمات، دلال پول شده اند. بانک ها بجای کمک به افزایش تولید در بخش خصوصی ، خودشان به نوعی به دنبال بدست آوردن سود هستند و به بخش خصوصی تبدیل شده اند. بانک ها با منابع موجود در دستشان، ساختار بازارها و تولید را برهم می زنند. بطور مثال با تسهیلاتی که بانک‌ها به دلال‌ها می‌دهند به بخش دلالی با دادن وام‌های هنگفت در مقابل بحث تولید و کارآفرینی دامن می زنند.
وی همچنین اضافه کرد: پول نباید مبنای خلق ثروت و ارزش باشد. پول اعتباری به خود خودی نمی تواند ارزشگذاری کند اما در محور بانکی این معضل رخ می‌دهد. چاپ پول و بحث خرید پول در اقتصاد بانکی ما دامنگیر شده است. در حال حاضر ما در بخش تولید رکود شدیدی داریم که با پشتیبانی بانک ها برطرف می شود اما متاسفانه بانک ها بیشتر بخش غیرواقعی اقتصاد را حمایت می کنند و ساختارهای اقتصاد ما را بهم می‌زند.

این کارشناس اقتصادی درخصوص راهکار موجود برای خارج شدن از این آشفتگی نظام بانکی گفت: برای برطرف شدن این مشکلات بانکی باید با تاکید بسیار بر تولید، پاشنه اقتصاد کشور را محکم کنیم چراکه مساله بانک در بخش تولید و صنعت حل می‌شود.

ایزدخواه همچنین افزود: ما باید به سمت اقتصاد تولید محور به جای نظام بانکی و نظام دلال محور برویم و بانک ها را نیز به خدمت تولید درآوریم.این ساختار اقتصادی است که نظام بانکی را قوی و سنگین می‌کند. اگر به درستی بتوانیم با ارائه خدمات بانکی و جلوگیری از اقدامات سودآورانه بانک ها را کنترل کنیم، در مسیر تولید،استقلال اقتصادی و اقتصاد مقاومتی موفق می شویم.

وی در پایان گفت: درحال حاضر مردم پول در دستشان است و مردم باید سرمایه‌گذاری در بخش تولید را در دست بگیرند یعنی باید تلاش کنیم که سرمایه‌های کوچک مردم در قالب شرکت‌های جمعی و فراگیر تضمین بشود. مردم باید مستقیما در بخش تولید توانمند شوند یعنی سرمایه‌گذاری باید مردمی باشد و مردم بتوانند سرمایه‌گذاری‌های خودشان را در این بخش سرمایه‌گذاری کنند.

402

کد خبر: 801372

وب گردی

وب گردی